Dacia er større enn du kanskje tror. «Hjemme» i Frankrike
var merket det femte største i fjor, og endte opp med et solid salg på 140.548
biler. Blant modellene slo Sandero seg godt inn i topp-10, og var den 6. mest
solgte modellen i Frankrike. Totalt endte de opp med å selge 737.000 biler i fjor, og
dette var fordelt på 44 land.
har siden 1999 vært eid av franske Renault. Og som vi vet satser det franske merket
hardt på elektriske biler, noe de allerede har gjort i mange år gjennom elbilen
Zoe. Så det er ikke noe rart at Dacia også tar det elektriske
spranget, og det er kanskje heller ikke så rart at segmentet de skal gjøre det
i blir SUV. Dacia har tilbydd SUV-modellen Duster siden 2010, og den får
nå sin høyreiste slektning i konseptet kalt Spring. Dette er kun en slags forhåndstitt på den reelle modellen de
skal komme med til neste år, så den bilen som kommer på markedet vil ikke være
en kopi av konseptet. Men la oss håpe den ligner litt, for dette er virkelig en fargeklatt av en elbil. Sjekk selv: Det rumenske merket har en fin filosofi om at bilene skal være
enkle, pålitelige og robuste til en rimelig pris, noe som har ført til at de
har solgt 6,5 millioner biler.
som vil følge denne kan det bli mange flere kunder. De drar selvsagt nytte av det Renault har lært gjennom åtte
år med elbilen Zoe, og Spring er en 5-dørs kompakt by-SUV. Den ser kanskje ikke så liten ut på bildet, men showbilen er
faktisk kun 3,73 meter lang. Til sammenligning er en Audi A1 over 4 meter, så
her snakker vi virkelig om en superkompakt SUV med fire seter. Rekkevidden er heller ikke blant de største. Dacia Spring skal klare over 200 kilometer på en lading, men
hvor mye over sier de ikke noe om. Den har også moderne LED-lykter, og selve designet er ser jo
vitterlig bra ut.
av Spring, så kan Dacia kanskje sitte på en aldri så liten framtids-favoritt. Her er flere bilder av den helelektriske fargeklatten: Les også: