Czinger har noen uvirkelig på gang. Hyperbilen 21C som står
for 21st Century er en hybrid med en stor bensinmotor og to elmotorer. Motoren er en midtstilt 2.88-liters V8 med to turboer som
driver bakhjulene, mens de to elmotorene er montert på hvert av forhjulene som
dermed gjør 21C til en firehjulsdrevet hyperbil.
girkasse, og har åpenbart klart å holde vekten nede. Gateversjonen veier 1.250 kilo, mens racingmodellen kun
veier inn til 1.151 kilo. I og med at den også har 1.250 hestekrefter, så er
den en ekte 1:1-hyperbil. Det hele gir ekstremene ytelser. Den klarer 0-100 km/t på
1,9 sekunder, 0-300 km/t, ja, 300 km/t, på 15 sekunder, og like godt 0-400 km/t
på under halvminuttet. Amerikanerne skulle vise den fram for første gang under Genève
Motor Show som etter planen skulle vært arrangert nå, men corona-frykten har
også spredd seg til bilindustrien. Sveitsiske myndigheter satte foten ned, og
dermed røk også den store premieren for Czinger. Og stakkars Czinger hadde jobbet knallhardt med standen. Både gateversjonen og raceren var på plass i Sveits, og det
samme var grunnlegger Kevin Czinger.
Alcantara hadde kledd standen, Caber Coffee og Rancilio hadde satt opp
serveringen, Michelin var på plass, solbrillemerket Mr. Leight skulle sørge for
at besøkende ikke ble blendet av stjernebilene, mens møbelselskapet Vitra hadde
sørget for smekre sofaer og en lounge hvor besøkende kunne fordøye inntrykkene mens
de nippet til kaffen. Så det var nok usedvanlig surt for Czinger, men myndighetene
kjører altså føre-var-prinsippet enten man liker det eller ikke. Czinger vil nå kjøre verdenspremieren i London 10. mars, og det hele blir også strømmet direkte på nett. Men før de måtte plukke ned standen klarte de å ta noen
bilder, så vi kan se litt standen og ikke minst litt mer av bilene. Så dette gikk publikum glipp av, og litt ut i uka får du også se flere bilder av den uvirkelige hyperbilen.