På rekordtid tok Peugeot sin nye hyperbil fra konsept til racerbanen, for dette skjedde nærmest i løpet av ett år. Målet er at bilen kalt 9X8 skal rulle i hjulsporene på Peugeot 905 og Peugeot 908, som begge vant det legendariske 24-timersløpet Le Mans i henholdsvis 1992/1993 og 2009.
Navnet er heller ikke tilfeldig. Som med de to andre nevnte bilene er dette en ekstrem 9-modell, X står for firehjulsdrift og 8 henviser til alle de nye modellene som det franske merket har lansert ‒ slik som 208, 2008, 308, 3008, 5008 og ikke minst 508.
-->
Sistnevnte ble laget av den samme gjengen som har stått bak 9X8, nemlig Peugeot Sport Engineered.
Og det er en skikkelig villbajas disse har satt sammen, som kobler gårsdagens forbrenningsmotor sammen med morgendagens elmotor.
Utgangspunktet for prosjektet er den nye Le Mans Hypercar-klassen (LMH) som bilen skal stille opp i, og denne er mer fleksibel enn LMP1-klassen i langdistanse-VM.
Hjertet er en 2.6-liters V6 biturbo-motor som yter voldsomme 520 kW (680 hk), og denne får hjelp av en 200 kW sterk elmotor som driver forhjulene.
Alt annet er også fintunet, slik som aerodynamikken og det hybride systemet, så dette er en hyperbil som nesten befinner seg på nivået til Formel 1-bilene. Og husk at Le Mans varer 24 timer, så bare på et løp kjører de nesten langt som F1-bilene gjør i løpet av en hel sesong. Et F1-løp er typisk rett over 300 kilometer langt.
I år er et veldig spesielt år for Le Mans, for det aller første løpet ble kjørt tilbake i 1923. Den aller første vinneren, franske André Lagache, tilbakela 2.209 kilometer bak rattet på en Chenard-Walcker, et fransk merke som forsvant i 1946.
Den aller siste vinneren er en Toyota GR010 Hybrid fra Toyota Gazoo Racing, som har stått bak de fem siste vinnerne av det legendariske løpet.
Vinnerbilen i fjor ble kjørt av Sébastien Buemi, Brendon Hartley og Ryo Hirakawa, og trioen klarte å tilbakelegge formidable 5.177 kilometer ‒ sånn cirka Norge opp og deretter ned i løpet av et døgn.
Og for å lade skikkelig opp til årets løp som markerer 100 år 10.- og 11. juni, har Peugeot laget seg en racerbil som er helt unik noe annet som har befunnet seg på racerbanen ‒ noensinne.
For de har tatt kontakt med artisten J. Demsky, og dette er en som ikke er redd for psykedeliske farger eller mønstre. Spanjolen er nemlig berømt for sin unike stil som ser ut som en kombinasjon av piksler og regnbuen. Du skjønner hvor vi vil når du ser bilen.
Og den kan du jo forresten sjekke ut med en eneste gang.
Slik ser verdens kuleste racerbil ut:
Peugeot skal vise bilen med den uvanlige drakten under Milan Design Week, og spanjolen har ikke bare pøst på med farger uten å ha tenkt på en dypere mening.
Dette er nemlig en såkalt Art Car, en kunstbil, og slike dukker opp i ny og ne. Den mest berømte er en BMW M1 som Andy Warhol malte i 1979, og den så også ut som det reneste fargekartet med en masse forskjellige farger.
J. Demsky har altså tatt kunsten over til racerbiler, og dette er ikke et ukjent landskap. Artisten har også laget grafisk design for både førerdresser og hjelmer, og har prøvd å få fram det beste som denne Peugeoten kan by på av utseende, effektivitet og teknologi.
Og at «The world is better with style» som er slagordet til denne 9X8 kan vi skrive under på, for en kulere racerbil enn dette finnes vel ikke, eller?
Les også: