Dette er en nakkevrider så det holder, den nye Xpeng P7. (Fotos: Xpeng)

Sjekk den nye og spenstige Xpeng P7!

Xpeng fornekter seg ikke. Nå har de kommet med 2. generasjon P7, og denne er oppsiktsvekkende.


Da Xpeng gjorde seg klar for sin globale satsting var det Tesla Model 3 som var bilen å slå. Xpeng gikk for en lignende, en som ofte ble referert til som en «Tesla 3-killer», og dette var P7-modellen. 

Siden den debuterte i 2020 har Xpeng også kommet med en P7i, og nå er det duket for 2. generasjon av sedanen. Og ja, denne kommer til å vekke oppsikt.

-->
Nye Xpeng P7 ser ut som et futurisk konsept laget av en eller annen designer i Europa, og riktig, det er en franskmann som har designet 2. generasjonen. Mer eksakt Xpengs sjefdesigner Rafik Ferrag, som også sto bak den 1. generasjonen av P7.

Den nye har gått underkodenavnet E29, og er som ingenting annet i bilverden. Dette er fransk kunst ispedd en dose sportslig karakter og selvsagt moderne teknologi.

– Originale Xpeng P7 var en milepæl – både for Xpeng og for hele det kinesiske elbilmarkedet, sier Ferrag. 

– Med denne nye generasjonen ønsket vi å skape en rendyrket elektrisk sportssedan som overrasker og begeistrer fra alle vinkler. Dette er bilen vi har drømt om – formet gjennom utallige iterasjoner.

Den første P7-utgaven dro blant annet inn en av Kinas viktigste årets bil-priser i 2020, og i likhet med SUV-modellene G6 og G9 har P7 oppnådd 5 stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP.

Xpeng drar altså skikkelig til når de har utviklet en ny generasjon P7, som tar «vanlige» 5-seters sedaner til et helt nytt sportslig nivå med en bil som virkelig skiller seg ut fra konkurrentene. En ting er sikkert, denne minner mer om en Lamborghini enn en Model 3. 

Xpeng sier selv at de har brukt fem år på å utvikle nye P7, og at bilen representerer et stort teknologisk sprang for merket. De har blant annet brukt kunstig intelligens som en drivkraft, og målet har vært en smart luksusbil med det nyeste innen Xpeng Turing Smart Driving, og som skal by på en intelligent og stemmestyrt kupéopplevelse. Og som altså er pakket inn i et elegant og aerodynamisk karosseri som bør løfte ytelsene et lite hakk.

– Xpeng P7 er en del av sjelen min, sier Ferrag.

– Denne gangen ledet jeg et større team med enda større mål. Framtiden er ikke lenger et konsept – vi har bygd den.

Her hjemme ruller det i overkant av 400 Xpeng P7 med norske skilt, men nå er det altså duket for en ny sjef. 

– Xpeng har i løpet av snart fem år på det norske markedet vært gjennom en enorm utvikling, og i år setter vi nok en gang nye salgsrekorder, sier administrerende direktør Claes Persson i Xpeng Norge.

– P7 er en av de første modellene vi introduserte i Norge, og vi gleder oss stort til å kunne dele mer informasjon om denne nye modellen når det er klart.

For Xpeng holder fortsatt tilbake infoen rundt det viktigste for en slik bil, rekkevidde og krefter. Men den nye kan vel neppe være noe dårligere enn den nåværende, og en P7i kan by på rekkevidder rundt 700 kilometer målt etter den kinesiske standarden og 348 kW/473 hk. Så ja, det bør svinge også av ytelsene til nye Xpeng P87, slik det åpenbart gjør av selve designet. 

Og Xpengs konsernsjef He Xiaopeng slår fast:

– Xpeng P7 er mer enn en bil – det er vårt svar på KI-æraen (kunstig intelligens) i både form og funksjon.

Les også:

Hva tenker du