Denne klassikere av en Porsche 911 er en ren elbil, og det takket være et nytt sett som er ganske enkelt å installere. (Fotos: Electrogenic)

Sett gjør klassiske 911 til en elbil

Denne nyheten må norske eiere av klassiske 911 få med seg. For første gang er et nytt «plug-and-play»-sett installert i en klassiske Porsche 911.


Et problem med klassiske biler er at de forurenser, og det er allerede byer som forbyr slike biler i enkelte soner. Ja, som den MDG-styrte Oslo også har snakket om å gjøre.

Slike forbud vil gjøre at alle nye generasjoner går glipp av fantastiske klassikere, og til slutt vil disse forsvinne en etter en ‒ noe som selvsagt er helt krise.

Løsningen er å gjøre gamle klassikere om til elbiler, og det kommer stadig til nye aktører som gjør slike jobber. Men det er kostbart og tidskrevende, og ganske vanskelig for nordmenn som gjerne vil ta sine veteraner inn i framtiden. De færreste vil for eksempel sende bilen sin over til England for en slik jobb.

Men det er en god nyhet ‒ for også på dette feltet kommer det stadig nye løsninger.

Det sørger blant andre britiske Electrogenic for, og de kan nå by på en god og ikke minst viktig nyhet for Porsche 911 ‒ et helt nytt sett som enkelt gjør bilen om til en utslippsfri elbil.

Det viktige her er at dette er et såkalt «plug-and-play»-sett, og dette er såpass enkelt å montere at alle litt rutinerte bilmekkere skal klare det uten altfor store problemer.

Så ja, det betyr at de kan sende slike sett rundt hele kloden, og dermed kan forhåpentlig også norske klassiske 911-utgaver gjøres om til elbiler i framtiden.

Og den aller beste nyheten er at dette ikke bare er noe de ser for seg som en mulighet i framtiden, for det første settet er allerede montert inn i den aller første 911 ‒ en irsk-grønn 1985 G-Body «tilbakedatert» av eieren for å fremkalle den ikoniske 2.7 RS-utgaven.

‒ Vi er glade for å presentere den første kundebilen utstyrt med en av våre revolusjonerende drop-in-sett, sier Steve Drummond, medgründer av Electrogenic.

‒ «Plug-and-play»-settene er designet for å blåse nytt liv i ikoniske, høyt elskede modeller, så det føles passende at den første kit-utstyrte bilen som skal leveres er en Porsche 911 ‒ den mest ikoniske, ærede sportsbilen av dem alle.

Så ja, det er ikke bare 911 som kan «berges» med et slikt sett, og ettersom denne gjengen hører hjemme i Storbritannia handler det i første omgang om biler som Land Rover, Jaguar E-Type og Triumph Stag.

Så hva kan elbilutgaven av denne 911-utgaven by på?

Jo, E62-settet har den nyeste 160 kW vannkjølte motoren. Kompakt, men likevel potent, åpner den helelektriske drivlinjen for 215 hk og 312 Nm dreiemoment som sendes gjennom en 1-trinns girkasse med fast utveksling.

Det åpner for at elbilen sprinter opp til 100 km/t på under 5 sekunder ‒ ikke så langt unna en moderne 911.

Men ‒ Electrogenic har også et annet og enda sprekere sett, passende nok kalt E62s, med en 240 kW motor som gir 320 hk og 420 Nm. E62s gjør den klassiske 911 til en ganske så moderne superbil når det kommer til ytelse, og 0-100 km/t skal gå på rett under 4 sekunder.

For begge settene er det en batteripakke på 62 kWh som gjelder, og er som moderne og rene elbilmodeller plassert så langt nede som mulig. Så ja, en eldrevet klassisk 911 bør ha gode kjøreegenskaper, den og.

Rekkevidden? Jo, Electrogenic sier at begge utgavene åpner for rekkevidder mellom 290-322 kilometer ‒ og da mener de virkelig kjøring og ikke en lab-rekkevidde.

Mange bekymrer seg nok over hva den store batteripakken vil ha å si for vekten, men britene kan berolige disse med at settet kun gjør bilen 100 kilo tyngre enn den originale bilen.

Og ladingen? Settene som er kompatible med både G-Body og 964-generasjon av 911 inkluderer CCS-lading som standard, og en full lading via CCS skal ta rundt 50 minutter.

‒ Leveringen av denne spesielle 911 markerer starten på et spennende nytt kapittel for Electrogenic. Settene gjør det mulig for oss å tilby vår markedsledende «plug and play» elbil-teknologi til kunder over hele verden, og i stor skala, og tar virksomheten vår til et helt nytt nivå, sier Drummond.

‒ Vi har blitt oversvømmet av interesse fra hele verden siden vi lanserte settene, og vi ser nå fram til å levere virkelig transformerende ren og pålitelig elektrisk motorkjøring til entusiaster over hele verden, i tett samarbeid med våre raskt voksende nettverk av installatører. Dette er virkelig bare starten, så følg med for flere spennende kunngjøringer i de kommende månedene.

Og som bildene under viser er fortsatt dashbordet det klassiske, hvor viktig info som rekkevidde og ladehastigheter blir vist gjennom disse. Og ja, så har innsiden også fått seg et lite løft, for settet byr på profiler optimalisert for Eco, Sport- og Traffic som er mulig å velge mellom.

De som angrer på at de gjorde om 911 til en elbil, trenger heller ikke å bekymre seg. Settet gjør ingen endringer på strukturen til bilen, og den kan enkelt reverseres tilbake til en original klassiker.

Men hvem vil det? For resultatet av settet er en original og klassisk Porsche 911 som ikke slipper ut lokalt utslipp, og som slipper inn overalt hvor det er lov å kjøre bil.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter