Annonse
HjemUncategorizedSelvkjørende testes som aldri før

Selvkjørende testes som aldri før

Utviklingen går uhyre fort i bilindustrien, og nå innledes enn rekke veitester med selvkjørende biler fra en rekke merker.

For å vite hva selvkjørende biler er må en også kunne de 5 autonome nivåene, for det er stor forskjell på hvor selvkjørende de faktisk er.

Vi glemmer nivå 0 og 1, mens nivå 2 er der hvor de fleste av dagens nye biler befinner seg. Dette er et nivå hvor bilen for eksempel selv kan ta hånd om ting som akselerasjon og bremsing kombinert med filsentrering, og mange kjenner blant annet dette fra moderne cruisekontroller som kan følge kjøretøyet foran og holde seg midt i fila.

Nivået er kalt «delvis automatikk».

Saken fortsetter under Annonsen

På nivået 3 kan i prinsippet bilen kjøre selv under normale forhold, men føreren må være klar til å overta innen få sekunder. Flere av bilprodusentene har sagt at de ikke liker dette nivået, fordi de bak rattet kan tro at bilen håndtere alle situasjoner og ikke følger med. Det kan igjen føre til farlige situasjoner, og til og med ulykker.

Nivå 3 er kalt «betinget automatikk».

Om vi går enda et hakk opp så snakker vi endelig om ekte selvkjørende biler. På dette nivået kan du plukke fram mobilen og sjekke sosiale medier mens du sitter bak rattet, og om det dukker opp en nødsituasjon vil bilen selv håndtere den.

Begrensningen på nivå 4 er at dette kun fungere under normale kjøreforhold.

Nivå 4 kalles «høy automatikk».

Det siste nivået åpner opp for at bilprodusentene faktisk kan fjerne ratt og pedaler, og her er bilen helt automatisk. Det betyr at selv om du skal til en hytte langt ut i ødemarka i den verste snøstormen så skal bilen klare å frakte deg dit mens du tar en power-nap i baksetet.

Toppnivået er kalt «full automatikk».

Her er eksempler på de fem nivåene fra Volkswagen:

  • Nivå 1: Assistert kjøring

Eksempel: ACC (Adaptive Cruise Control)

  • Nivå 2: Delvis automatisering

Eksempel: Travel Assist (kombinasjon av adaptiv cruisekontroll og filassist)

  • Nivå 3: Betinget automatisering

Eksempel: Trafikkøassistent

  • Nivå 4: Høy automatisering

Eksempel: Park Pilot

  • Nivå 5: Full automatisering

Eksempel: Helt selvkjørende transport

Det er altså nivå 4 mange sikter seg inn på nå, og det gjelder helt klart også Volkswagen-gruppen (VAG).

Nå skal de for første gang teste ut biler på dette nivået i vanlig trafikk, noe som skjer i Hamburg.

Fem ganske så selvkjørende e-Golfer er nå satt ut i trafikk, men vi snakker ikke om bilene du kan kjøpe hos de lokale forhandler.

Forskningsavdelingen hos VAG har nemlig utstyrt disse med laserskannere, 14(!) kameraer, ultralydssensorer og radarer, og bilene skal kjøre fram og tilbake på en tre kilometer lang strekning i den tyske storbyen.

Der er det nemlig tilrettelagt for digitale kjøretøytester.

‒ Testsenteret går på tekniske muligheter samt kravene rundt urban infrastruktur. For å kunne kjøre enda sikrere og mer komfortabelt i framtiden, er det ikke kun bilene som må blir autonome og mer intelligente ‒ det må også være et digitalt økosystem i byene som gjør det mulig for kjøretøy å kommunisere med trafikklys og trafikkstyringssystemer, så vel som med hverandre, sier Axel Heinrich, leder av Volkswagen Group Research.

Det bygges for tiden en ni kilometer lang teststrekning i Hansa-byen som skal stå ferdig i 2020, og da åpnes det både for kommunikasjon kalt infrastruktur-til-kjøretøy (I2V) og kjøretøy-til-infrastruktur (V2I).

Dette gjør det for eksempel mulig for bilene å sende data via nettskyer til andre bilister, og fra trafikklysene vis nettskyer til bilene.

Dette vil føre til mindre kø og bedre trafikkflyt.

Det er altså fem spesialtilpassede e-Golfer som tester dette ut nå. Bilene er utstyrt med datakapasitet tilsvarende 15 bærbare datamaskiner, og under testene som kan vare flere timer blir det kommunisert opp til 5 gigabytes med data hvert minutt.

Målet til VAG er nivå 5 om noen år, og dette skal åpne for at for eksempel budbilene kan kjøre fra A til B helt av seg selv.

VAG består av bilmerkene Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat og Skoda, og lastebilmerkene MAN og Scania.

En annen produsent som nå er i gang med å teste selvkjørende biler er den franske PSA-gruppen, bestående av de fem bilmerkene Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall.

De startet nylig tester av biler på nivå 3 både i Paris og på andre franske veier, og dette er et ledd i det europeiske L3Pilot-prosjektet.

L3Pilot skal teste ut hva autonome biler kan bidra til rundt sikkerheten på veiene, og skal gjennomføres på åpne veier rundt om i Europa.

Prosjektet ble lansert i 2017, og er ventet å koste godt over 600 millioner kroner. EU har spyttet inn drøyt 300 millioner kroner i støtte.

PSA har i dag tre modeller på nivå 2, DS7 Crossback, DS 3 Crossback og Peugeot 508/508 SW, og har satt i gang et prosjekt de kaller «Autonomous Vehicle for All» (AVA).

Dette skal med tiden føre til enda mer selvkjørende biler ut i markedet.

Men de og VAG er ikke de eneste som har en slik strategi.

For andre merker og byer som er med på L3Pilot inkluderer Toyota i Brussel, Ford i Aachen, BMW i München, Honda i Offenbach, Volkswagen i Wolfsburg, Audi i Ingolstadt, Fiat i Torino og Trento, Volvo i Göteborg og Jaguar Land Rover som skal teste i Coventry.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse