Selvkjørende testes som aldri før

Utviklingen går uhyre fort i bilindustrien, og nå innledes enn rekke veitester med selvkjørende biler fra en rekke merker.


For å vite hva selvkjørende biler er må en også kunne de 5 autonome
nivåene, for det er stor forskjell på hvor selvkjørende de faktisk er.

Vi glemmer nivå 0 og 1, mens nivå 2 er der hvor de fleste av
dagens nye biler befinner seg. Dette er et nivå hvor bilen for eksempel selv kan
ta hånd om ting som akselerasjon og bremsing kombinert med filsentrering, og
mange kjenner blant annet dette fra moderne cruisekontroller som kan følge kjøretøyet
foran og holde seg midt i fila.

Nivået er kalt «delvis automatikk».

På nivået 3 kan i prinsippet bilen kjøre selv under normale
forhold, men føreren må være klar til å overta innen få sekunder. Flere av
bilprodusentene har sagt at de ikke liker dette nivået, fordi de bak rattet kan
tro at bilen håndtere alle situasjoner og ikke følger med. Det kan igjen føre
til farlige situasjoner, og til og med ulykker.

Nivå 3 er kalt «betinget automatikk».

Om vi går enda et hakk opp så snakker vi endelig om ekte selvkjørende
biler. På dette nivået kan du plukke fram mobilen og sjekke sosiale medier mens
du sitter bak rattet, og om det dukker opp en nødsituasjon vil bilen selv håndtere
den.

Begrensningen på nivå 4 er at dette kun fungere under normale
kjøreforhold.

Nivå 4 kalles «høy automatikk».

Det siste nivået åpner opp for at bilprodusentene faktisk kan
fjerne ratt og pedaler, og her er bilen helt automatisk. Det betyr at selv om
du skal til en hytte langt ut i ødemarka i den verste snøstormen så skal bilen klare
å frakte deg dit mens du tar en power-nap i baksetet.

Toppnivået er kalt «full automatikk».

Her er eksempler på de fem nivåene fra Volkswagen:

  • Nivå 1: Assistert
    kjøring

Eksempel: ACC (Adaptive Cruise Control)

  • Nivå 2:
    Delvis automatisering

Eksempel: Travel Assist (kombinasjon av adaptiv
cruisekontroll og filassist)

  • Nivå 3:
    Betinget automatisering

Eksempel: Trafikkøassistent

  • Nivå 4:
    Høy automatisering

Eksempel: Park Pilot

  • Nivå 5:
    Full automatisering

Eksempel: Helt selvkjørende transport

Det er altså nivå 4 mange sikter seg inn på nå, og det
gjelder helt klart også Volkswagen-gruppen (VAG).

Nå skal de for første gang teste ut biler på dette nivået i vanlig
trafikk, noe som skjer i Hamburg.

Fem ganske så selvkjørende e-Golfer er nå satt ut i trafikk, men vi snakker ikke om bilene du kan kjøpe hos de lokale forhandler.

Forskningsavdelingen hos VAG har nemlig utstyrt disse med laserskannere,
14(!) kameraer, ultralydssensorer og radarer, og bilene skal kjøre fram og
tilbake på en tre kilometer lang strekning i den tyske storbyen.

Der er det nemlig tilrettelagt for digitale kjøretøytester.

‒ Testsenteret går på tekniske muligheter samt kravene rundt
urban infrastruktur. For å kunne kjøre enda sikrere og mer komfortabelt i framtiden,
er det ikke kun bilene som må blir autonome og mer intelligente ‒ det må også
være et digitalt økosystem i byene som gjør det mulig for kjøretøy å
kommunisere med trafikklys og trafikkstyringssystemer, så vel som med hverandre,
sier Axel Heinrich, leder av Volkswagen Group Research.

Det bygges for tiden en ni kilometer lang teststrekning i Hansa-byen som skal stå ferdig i 2020, og da åpnes det både for kommunikasjon kalt infrastruktur-til-kjøretøy (I2V) og kjøretøy-til-infrastruktur (V2I).

Dette gjør det for eksempel mulig for bilene å sende data via
nettskyer til andre bilister, og fra trafikklysene vis nettskyer til bilene.

Dette vil føre til mindre kø og bedre trafikkflyt.

Det er altså fem spesialtilpassede e-Golfer som tester dette
ut nå. Bilene er utstyrt med datakapasitet tilsvarende 15 bærbare datamaskiner,
og under testene som kan vare flere timer blir det kommunisert opp til 5 gigabytes
med data hvert minutt.

Målet til VAG er nivå 5 om noen år, og dette skal åpne for
at for eksempel budbilene kan kjøre fra A til B helt av seg selv.

VAG består av bilmerkene Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti,
Lamborghini, Porsche, Seat og Skoda, og lastebilmerkene MAN og Scania.

En annen produsent som nå er i gang med å teste selvkjørende
biler er den franske PSA-gruppen, bestående av de fem bilmerkene Peugeot,
Citroën, DS, Opel og Vauxhall.

De startet nylig tester av biler på nivå 3 både i Paris og på andre franske veier, og dette er et ledd i det europeiske L3Pilot-prosjektet.

L3Pilot skal teste ut hva autonome biler kan bidra til rundt
sikkerheten på veiene, og skal gjennomføres på åpne veier rundt om i Europa.

Prosjektet ble lansert i 2017, og er ventet å koste godt
over 600 millioner kroner. EU har spyttet inn drøyt 300 millioner kroner i
støtte.

PSA har i dag tre modeller på nivå 2, DS7 Crossback, DS 3
Crossback og Peugeot 508/508 SW, og har satt i gang et prosjekt de kaller «Autonomous
Vehicle for All» (AVA).

Dette skal med tiden føre til enda mer selvkjørende biler ut
i markedet.

Men de og VAG er ikke de eneste som har en slik strategi.

For andre merker og byer som er med på L3Pilot inkluderer Toyota
i Brussel, Ford i Aachen, BMW i München, Honda i Offenbach, Volkswagen i Wolfsburg,
Audi i Ingolstadt, Fiat i Torino og Trento, Volvo i Göteborg og Jaguar Land
Rover som skal teste i Coventry.