Annonse
Hjem Elbiler Seat med prissjokk på nye elbiler

Seat med prissjokk på nye elbiler

Spanske Seat «bryter» med MEB-plattformen til Volkswagen, og skal lage en ny som skal produsere elbiler til langt under 200.000 kroner i utsalgspris.

Er det en ting vi har lært det siste året er det hva den nye elbil-plattformen til Volkswagen-gruppen (VAG) heter, nemlig MEB.

På denne skal VAG produsere et utall nye elbil-modeller, på kryss og tvers av de forskjellige merkene som hører hjemme under VAG-paraplyen.

Planen til gruppen er intet indre enn 70 nye elbil-modeller de neste 10 årene, og de aller fleste kommer fra MEB-plattformen.

Også Seat skal lage elbiler basert på MEB, og den første kalt el-Born er allerede på vei. Den ble vist fram under Genève Motor Show som akkurat er ferdig, og skal om alt går etter planen ha klar produksjonsmodellen av el-Born allerede neste år.

Saken fortsetter under Annonsen

Men Seat, som er billigmerket til VAG, får et langt større ansvar enn kun å lage noen elbiler.

Nå har den tyske gruppen nemlig bestemt seg for at Seat skal opprette en helt ny plattform for elbiler, og denne skal stå for modeller som er kompakte og til og med ultrakompakte. Seat sier selv at plattformen skal bygges for elbiler rundt fire meter i lengde.

Den nye plattformen skal baseres på MEB, men den nye versjonen er myntet på enda billigere elbiler som VAG skal produsere. Det er altså ikke kun Seat som skal benytte seg av denne, men også andre merker i konsernet.

Og det er kanskje ikke rart at VAG stoler så mye på Seat.

For som en fugl føniks har produsenten reist seg fra asken og blitt dominerende blant de billigere merkene, og i 2018 var overskuddet på nærmere 3 milliarder kroner.

‒ Seat har nå en tydeligere rolle i Volkswagen-gruppen, og takket være resultatene vi har oppnådd har vi fortjent en ny elektrisk bilplattform, sier administrerende direktør Luca de Meo.

‒ For første gang skal Seat Technical Centre utvikle en plattform som skal brukes av merker rundt om på kloden, legger han stolt til.

Siden dieselskandalen som ble avdekket i 2015 har VAG vridd fokus over på elbiler, og har satt seg som mål å produsere 22 millioner elbiler de neste ti årene.

MEB-plattformen spiller en viktig rolle i denne satsingen, men de har også andre elbilplattformer som for eksempel Porsches PPE som kommende Taycan blir bygd på.

Nå skal de altså opprette en slags «mini-MEB».

‒ Seat får nå en ny rolle i Volkswagen-gruppen som gir de mer ansvar. Årets resultater understreker Seats vekstpotensial og evne til å utnytte nye markeder, sier VAG-sjef Herbert Diess.

‒ Det lille elektriske plattformprosjektet er et nytt skritt mot en enda rimeligere elektrisk mobilitet. Seat vil realisere det første elektriske kjøretøyet som er spesielt designet for urbane reiser.

Diess er altså inne på pris, og her kommer den virkelige gode nyheten for oss forbrukere.

For den nye plattformen skal gi oss fryktelig billige elbiler. Seat selv sier at det vil komme elbiler som befinner seg under 20.000 euro, og om det norske elbilfriktaket består i årene som kommer betyr dette priser langt under 200.000 kroner.

Seat har allerede på gang seks elektrifiserte modeller. Den nevnte el-Born blir den første, som på de første bildene ser ut som en svært lovende elbil.

Denne skal få følge av en mikrobil kalt Minimo, som er en slags kombinasjon av en liten bil og en motorsykkel.

Designet for trange og travle gater som blant annet Seats hjemby Barcelona byr på, skal denne litt rare elektriske skapningen bidra til den urbane mobiliteten.

Minimo byr på løsninger som lar deg bytte batterier i løpet av minutter, og kan rulle 100 kilometer på en lading.

Her viser Luca de Meo den fram:

Begge de to elbilene skal etter planen lanseres i 2021, og skal få selskap av ladbare hybrid-versjoner av Leon og Tarraco.

I tillegg skal også Cupra Leon og Cupra Formentor også komme som ladbare hybrider, så per i dag har spanjolene på gang seks elektrifiserte modeller.

Men vi kan altså forvente oss langt mer enn det utover 2020-tallet.

Også kompakte elbiler til under 200.000 kroner.

Det sier vi ikke «nei takk» til.

1 kommentar

  1. Jeg leser om e-bil opp og i mente. Men jeg ser ikke noe særlig fremskritt i kjørelengde. Man snakker om kjørelengder på 40 mil. ok jeg er ikke imponert. Den dagen jeg kan kjøre Oslo – Stockholm og tilbake på 1 lading. Da skal jeg begynne og tenke på og kjøpe elbil.

    Bjørn

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker