Se Regera satte ny banerekord

Den er laget for å regjere, og nå har Koenigsegg luftet sin GT-modell på Knutstorp. Det gikk som det måtte. Se video.


Det blir selvsagt feil å si at Regera er en gammel modell, men siden Koenigsegg kunne presentere GT-modellen i 2016 har de kommet med flere nye modeller.

Gemera, ifølge svenskene verdens første mega-GT, Jesko og Jesko Absolut, den raskeste Koenigsegg noensinne, er for eksempel tre som har kommet til.

-->
Men det betyr ikke at Regera har blitt umoderne. Heller tvert om. Den fortsetter nemlig å overraske.

Med Regera tenke ikke Koenigsegg lenger kun baneytelser, men ville lage en Grand Turismo som også trives med å sluke mil på landeveien. Så her finner man for eksempel elektriske seter.

Svenskene ville også ta et skritt inn i framtiden med Regera, så de lagde den som en hybrid. Inn med en diger en twin-turbo V8 og ikke mindre enn tre elmotorer ‒ og 1.500 hestekrefter.

At de ville gå elbilene i næringen viste også den spesielle girkassen, for den har kun ett gir ‒ akkurat som elbilene.

Og løsningene fungerte ‒ faktisk overraskende godt.

Koenigsegg tok bilen med seg til en militær flystripe inne i de svenske skogene, og der skulle 0-400-0 testes. Dette er den ultimate øvelsen for superbilene. Fra 0 til 400 km/t og ned til stillestående igjen. Her gjelder det å bruke kortest mulig tid.

Da Koenigsegg testet dette i 2019 var det Agera RS som var rekordholderen, men den tiden var ingen utfordring for Regera. Den klarte øvelsen på 31,49 sekunder, og slo Ageras tidligere bestenotering med 1,8 sekunder.

Men hvor rask er den rundt en ganske kort bane som Knutstorp, som ikke akkurat passer en GT med ett gir spesielt godt?

De ytre forholdene var heller ikke på Regeras side. Det hadde regnet, og temperaturen var bare på rundt 14 grader. For jo varmere det, jo bedre grep er det som kjent for dekkene.

Utfordringen var 1:04,50, den raskeste rundetiden satt av superbilen McLaren Senna.

Og som du kan se av videoen helt øverst fortsetter Regera å regjere hvor den enn møter opp, for ingenting ser ut til at stoppe dette monsteret fra Koenigsegg.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene