Se Range Rover krasje bilene under norsk 007-opptak
Den nye Bond-filmen nærmer seg med stormskritt, og i den får også en Range Rover Sport SVR en ublid skjebne. Sjekk ut bak-scenen-opptaket fra den norske delen av «No Time To Die».
1. september kunne Land Rover avduke en helt ny modellutgave. Timingen var alt annet enn tilfeldig, for senere denne måneden har nemlig den 25. James Bond-filmen verdenspremiere.
Denne har fått tittelen «No Time To Die», og for norske 007-fans er dette både bursdag og julaften på samme tid.
-->
For første gang er nemlig verdens minst hemmelige agent på Norges-besøk, og her hjemme er den magiske premiere-datoen for filmen satt til 1. oktober.
Men det er ikke bare nordmenn som ser fram til 007’s nye eventyr, og for Land Rover betyr filmen et gedigent utstillingsvindu for den nye generasjonen av Land Rover Defender. Den er nemlig med på lasset til Norge.
Så Land Rover feirer dette med en spesialutgave kalt Land Rover Defender V8 Bond Edition, og den skal du få se litt lenger nede.
For vi lovte jo ganske så vill action fra Norge, så vi må først sjekke hva dette er for noe.
‒ Jeg var veldig opptatt av å spille inn en biljaktscene i et utfordrende terreng, og Range Rover Sport SVR var det perfekte valget for denne delen av 007-historien, sier stuntkoordinator Lee Morrison.
‒ Vi spiller inn alt på ordentlig og presser bilene til det ytterste, så jeg kan love at biljakten vil være en av de minneverdige scenene i filmen.
Man spøker ikke med en Range Rover Sport SVR, for dette er et skikkelig beist av en terrengbil. Faktisk er kjøreegenskapene så gode at filmfolkene ikke trengte å gjøre noe med hjulopphenget, og motoren byr som standard av mer enn nok krefter ‒ 575 hestekrefter.
Dette gjør den til tidenes raskeste Land Rover ‒ 0-100 km/t på 4,3 sekunder og en toppfart på 283 km/t.
Selvsagt er filmbilene utstyrt med Narvik Black-felgene på 22 tommer, og er også utstyrt med Carbon Pack inkludert luftinntak foran og på støtfanger og frontgrill og sidespeil i Gloss Carbon Fibre.
Et annet ekstrautstyr, det lette SVR-panseret i Carbon Fibre, er også på plass med en finish i bilens farge, og her er det også mulig å få det med en eksponert midtseksjon i karbonfiber.
Mange av dagens actionfilmer bruker som kjent digitale effekter kjent som CGI, datagenererte bilder, for å skape minneverdige scener, men James Bond er britisk ‒ og det er som kjent et konservativt folk.
Så her krasjer de altså bilene på ordentlig, noe som krever mye planlegging. For ting bør helst sitte på første forsøk.
Land Rover feirer altså den nye Bond-filmen med en ny utgave av Defender, for de har tross alt samarbeidet med den kule agenten i 38 år. I «No Time To Die» dukker det opp to Range Rover Sport SVR, en Range Rover Classic og en Land Rover Series III i tillegg til Defenderen.
Bond-utgaven som Land Rover nå tilbyr er selvsagt basert på den ganske nye Defender V8, en ganske så sterk utgave med 525 hk og 625 Nm med dreiemoment. Den klarer 0-100 km/t på 5,2 sekunder, og har en toppfart på 240 km/t.
Land Rover har gjort spesialutgaven tilnærmet identisk til den som er i filmen, og den er tilgjengelig både som 90 og 110-versjon.
Og Land Rover Defender V8 Bond Edition ser da også ganske så skummel og tøff ut, gjør den ikke? En som bør passe godt for Bond, James Bond.
Les også: