Her er elbilen Lotus Emeya. (Fotos: Lotus)

Se opp ‒ nå er Lotus Emeya avduket

En elektrisk 4-dørs GT har meldt sin ankomst, og selv ladingen går lynraskt unna med Lotus Emeya.


Lotus er et merke i full blomst, og de følger nå opp elbilen Eletre med en 4-dørs hyper-GT, som merket selv betegner den nye elbilen som.

Og det skal iallfall ikke stå på selvtilliten:

‒ Ved å bringe sammen vår rike arv med intelligent ytelse og de nyeste banebrytende teknologiene, flytter vi grensene for hvordan et luksuriøst elektrisk kjøretøy skal se ut og håndtere ‒ noe som gjør den til en skikkelig bil for sjåførene, sier Feng Qingfeng, administrerende direktør, Lotus Group.

Emeya kobler sammen Lotus’ lange erfaringer med design med ny teknologi, noe som jo bør være en lovende kombinasjon når de skal lage seg en elektrisk GT.

For dette skal som kjent være raske og kjøreglade biler som trives godt på lange og øde strekninger, og den nye milslukeren har blant annet en aktiv frontgrill, bakre diffuser og bakspoiler. Slike aerodynamiske detaljer kombinert med et lavt tyngdepunkt som Lotus kaller for «hyperstance» bør klistre bilen til asfalten.

Videre får kjøreegenskapene også hjelp av et elektronisk styrt luftfjæringssystem, og her er det så avanserte sensorene at de registrerer underlaget 1.000 ganger i sekundet og justerer bilen automatisk.

Et must for en GT-bil er ytelser, og det blir mulig å få Emeya med et dobbelt motoroppsett som sørger for å sende bilen opp til 100 km/t på 2,8 sekunder og videre til en toppfart på 250 km/t,

Siden bilen akkurat er avduket holder Lotus kortene til brystet når det kommer til spesifikasjoner, men sier at ved bruk av en 350 kW lynlader lades 150 kilometer med rekkevidde på kun fem minutter. Og ja, opptil 80 prosent på 18 minutter.

Som med de fleste nye elbiler er også Emeya designet ved å bruke bærekraftige løsninger som demper karbonavtrykket, og dette inkluderer en ny luksustråd laget av gjenbrukte fibre fra moteindustrien – samt PVD-aluminium, Alcantara, Nappa-skinn og Ultrafabrics PU, forklarer Lotus.

Det britiske merket avslører også litt om lyden på innsiden, og ikke overraskende er det noe premium som har funnet veien inn i bilen.

Emeya er nemlig utstyrt med et lydsystem utviklet sammen med britiske KEF, kjent for sine high-end-produkter. Her er det blant annet de prisbelønte Uni-Q-høyttalerne og Uni-Core subwoofer og Dolby Atmos-aktivert 3D-surroundlyd – slik som i SUV-modellen Lotus Eletre.

Som vanlig bør det heller ikke være så mye å utsette på det ytre designet når det kommer til Lotus:

‒ Dette er en Lotus som du aldri har sett før, slår Ben Payne, visepresident for design i Lotus-gruppen, fast.

‒ Vi har bygget på alt Lotus har oppnådd så langt for å skape en luksuriøs ytelsesbil for sjåførene, designet for å inspirere selvtillit, begeistre med rå følelser og ren glede – koble dem til veien.

Som vanlig når det kommer til Lotus begynner modellnavnet med E, og britene sier at de falt ned på Emeya «for å legemliggjøre ambisjonen og engasjementet som Lotus har for dette nye kjøretøyet».

Lotus opplyser at de skal komme med mer info rundt Emeya utover året, og at produksjonen er ventet til å starte til neste år en gang.

Og skal vi tolke ut av bildene er det nye elektriske flaggskipet verd ventetiden:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter