Ja, det er en ny generasjon Porsche Panamera på gang. Og ja, den luksuriøse direktørraceren er lynrask, den og.
Panamera er modellen Porsche drømte om i mange, mange år, for det ultimate målet var å lage en 4-seter basert på den aller første sportsbilen ‒ 356.
-->
Allerede på 1950-tallet hadde de en slik prototype kalt 530, og en rekke andre forsøk fulgte i tiårene etter. De kom veldig nært målet i 1988 med en modell kalt 989, en firedørs coupé med to seter bak. Fra denne hentet faktisk Porsche designelementer som de siden brukte på 993-versjonen av 911, men grunnet økonomisk hensyn la de planene for 989 på hylla i 1992.
Men drømmen ble ikke skrinlagt, og rett over det nye årtusenet slo de til med tre nye prototyper ‒ Mirage, Meteor og Phantom. Og denne gang skulle de endelig lykkes.
Panamera, som hadde mest til felles med Mirage av de tre konseptene, ble vist fram i 2009, og resten er historie.
Porsche har nå klar en ny versjon av den populære modellen, og denne får premiere senere denne måneden.
‒ Panamera har alltid vært både en eksklusiv touringsedan og en ekte sportsbil på samme tid, sier Thomas Friemuth, visepresident for produktlinjen til Panamera.
‒ Disse funksjonene har vi forbedret enda mer i den den nye modellen. Ved siden av den økte motorkraften er det gjort forbedringer innenfor områdene svingestabilitet, karosserikontroll og styrepresisjon.
Og dette bekrefter da også testfører Lars Kern, som har luftet den kommende generasjonen på selveste Nürburgring Nordschleife.
‒ Jeg merket forbedringene som er gjort i chassiset og drivlinjen rundt det som er kjent som den mest krevende racerbanen i verden, sier Kern.
‒ Spesielt i seksjonene kalt Hatzenbach, Bergwerk, Kesselchen er det nye elektroniske antikrengning-oppsettet effektivt, og gir Panamera en utrolig stabilitet til tross for det humpete banedekket. På Schwedenkreuz hadde bilen fordelen av den forbedrede sidedynamikken og det økte grepet med de nye Michelin-sportsdekkene. Jeg oppnådde svingehastigheter der som jeg ikke ville trodd at det var mulig med Panamera.
Og det gikk da også styggfort, spesielt med tanke på at dette er en luksuriøs vogn som fokuserer på komforten til de i baksetene.
Nå var forholdene da også gode, med 22 grader i luften og 34 grader i asfalten, og bilen var utstyrt med racingseter og veltebur for sikkerheten. Den var også skodd med Michelin Pilot Sport Cup 2 ND0-dekkene, mer eksakt 275/35 ZR 21 foran og 325/30 ZR 21 bak.
Banestrekket var den nye offisielle versjonen som måler 20,832 kilometer, og Kern klarte runden på meget imponerende 7:29,81 minutter. Dette er rundt 13 sekunder raskere enn den 550 hk sterke Panamera Turbo Kern kjørte runden Nordsløyfa i 2016, og han ble da klokket inn til 7:38,46 minutter over distanse på 20,6 kilometer som da var det offisielle testoppsettet på banen. Den nye Panameraen passert 20,6 km på 7:25,04, ergo 13 sekunder raskere.
Det er imponerende, og hvor fort det faktisk går kan også du få oppleve.
Bli med Kern på rekordrunden for «executive»-modeller, og holdt deg godt fast i stolen:
Les også: