Se lille Civic knuse Ferraris tid rundt Suzuka

Honda Civic Type R har satt ny banerekord for forhjulsdrevne biler rundt den berømte Suzuka-banen. Se video.


Nå er vi vant med at rekorder settes rundt Nordschleife-strekket på Nürburgring, men det er stadig flere av de med litt mer kompakte sportsbiler som prøver seg på andre baner.

Honda og Renault har blant annet hatt en heseblesende konkurranse på baner spredt rundt om i verden.

-->
Modellene som har gått i strupen på hverandre er Honda Civic Type R og Renault Mégane R.S. Trophy-R, og sistnevnte har blant annet slettet Civic Type R-rekordene både på Nordschleife, Spa-Francorchamps ‒ og Suzuka.

Honda har ikke tenkt å gi seg uten kamp, så nå har de en ny versjon av Civic Type R Limited Edition på gang for det amerikanske markedet. Og den er lynrask.

Honda tok en utviklingsbil med de samme spesifikasjonene som Limited Edition får til sin egen hjemmebane, Suzuka. Denne berømte formel 1-banen ble opprinnelige laget som en testbane for Honda i 1962, men har siden blitt en berømt racerbane som huser en rekke store løp.

Så den historiske arven forplikter, og den proffe racerføreren Takuya Izawa følte nok presset da han luftet Civic Type R Limited Edition i februar.

Den ultimate rundetiden på Suzuka lyder på 1:27,06 minutt, og innehas av Sebastian Vettel. Som mange vet er dette en verdensmester i formel 1, og Vettel satte også banerekorden i formel 1-bilen som heter Ferrari SF90.

Fjerner vi formel 1-bilene og går til de som faktisk blir serieprodusert finner vi en svenske som den aller raskeste, nemlig Koenigsegg One:1 som har én hk per kilo. Denne har klart en runde rundt Suzuka på 2:17,00, altså drøyt 50 sekunder bak Vettel.

Neste bil som er oppgitt med tid er en Nissan GT-R som har klart runden på 2:18,36, og den tredje raskeste er Ferrari F40 på 2:25,26 fulgt av Ferrari F50 med 2:26,52

Nummer fem er Renault Mégane R.S. Trophy-R, og deretter følger tre Porsche-modeller.

Dette er altså hjemmebanen til Honda, så det har helt sikkert irritert dem at Renault er så høyt oppe på listene.

Men er det noe som irriterer er det bare å gjøre noe med det, noe altså Honda gjorde i februar.

De testet altså en Civic Type R, som kom i ny versjon så sent som i fjor. Den amerikanske Limited Edition-versjonen er litt lettere, og kommer blant annet med superdekkene Michelin Pilot Sport Cup 2 og litt andre innstilte dempere. Men bilen er fortsatt gatelovlig, og Honda skal bygge 600 slike som skal til USA.

Under panseret til Civic Type R sitter den en 2-liters VTEC med drøyt 300 hestekrefter, og kreftene sendes til forhjulene via en manuell 6-trinns girkasse.

Og den flytter virkelig på seg.

Izawa kusket nemlig denne rundt den 4,8 kilometer lange banen på 2:23,993 minutter, og gruset dermed «erkerivalen» Renault Mégane R.S. Trophy-R. Ikke nok med det, den slo like godt tidene til alle de serieproduserte bilene foruten Koenigsegg One:1 og Nissan GT-R. De to Ferrariene måte altså bite i asfalten, og det er intet mindre enn imponerende.

Så hvordan føles det å kjøre en så rask runde rundt Suzuka? Det vet vi selvsagt ikke, men vi kan iallfall få et inntrykk når vi sitter på med Izawa på rekordrunden.

Fest setebeltene!

Les også:

Les mer om:

Nyheter