Knapt noen biler har skapt så mange følelser som Lamborghinis flate og spisse Countach, en bil som ble vist fram for aller første gang under Genève Motor Show i mars 1971.
Den futuriske sportsbilen med serienavnet LP 500 skapte tsunamibølger, men det tok likevel to år før Lamborghini endelig kunne vise fram den som skulle inn i produksjon ‒ Countach LP 400-versjonen.
-->
LP står longitudinale posteriore og henviser til den langsgående posisjonen til motoren, mens 400 ganske enkelt viser at den hadde en 4-liters motor.
Deretter kunne den italienske oksen viser fram Countach LP 400 S i 1978, Countach LP 5000 S i 1982, Countach LP 5000 Quattrovalvole (fire ventiler) i 1985 og til slutt Countach 25th Anniversary i 1988 for å feire at Lamborghini rundet 25 år.
Den aller siste Countach-bilen ble produsert 4. juli 1990, og dermed var det slutt drøyt 19 år etter at eventyret begynte.
Men nå viser det seg at det faktisk ikke var enden på visa, for Lamborghini har en helt ny utgave på gang som blåser et helt nytt liv i legenden ‒ Countach LPI 800-4.
‒ Countach LPI 800-4 er en visjonær bil laget for øyeblikket, akkurat som forløperen var, sier Lamborghini-sjef og Stephan Winkelmann.
‒ Countach er et av de viktigste bilikonene, som både viser designet og konstruksjonen til Lamborghini, men også representerer vår filosofi om å sprenge grenser, oppnå det uventede og ekstraordinære, og, viktigst av alt, være «drømmebilen».
Retrobiler er i skuddet som aldri før, og stadig flere merker blåser nå støvet av sine gamle klassikere. Men man skal være forsiktig med å tulle altfor mye med store legender, og Lambo har da også tatt høyde for det klassiske designet til Countach-modellen.
Sjekk selv, for her har vi plassert Countach LP 400 S som kom i 1978 under den nye LPI 800-4:
‒ Countach LPI 800-4 hyller Lamborghini-arven, men den er ikke retrospektiv ‒ den forestiller seg hvordan den ikoniske Countach på 70- og 80-tallet kan ha utviklet seg til en superatlet i dette tiåret, forklarer Winkelmann.
‒ Den opprettholder Lamborghini -tradisjonen med å se framover, å utforske nye design- og teknologiske veier mens vi feirer DNA-et til vårt merke. Det er en Lamborghini som medfødt uttrykker merkets varige og følelsesmessige kraft ‒ alltid inspirerende og spennende å se, høre og mest av alt kjøre.
Den fulle modellbenevnelsen hinter denne gang til hvor mange hestekrefter den har, 814 hk, samt at den er litt elektrisk gjennom et hybridsystem og kommer med firehjulsdrift.
Hovedmotoren er en 6.5-liters V12 med 780 hk, mens hybridløsningen er hentet fra den innovative superbilen Sián. Denne bruker en såkalt superkondensatorer og kan skilte med ytterligere 34 hk, og resultatet er en Countach like rask som Sián:
0-100 km/t på 2,8 sekunder, 0-200 km/t på 8,6 sekunder og en toppfart på 355 km/t.
Det spesielle navnet til superbilen stammer fra en italiensk dialekt, hvor en bonde tilfeldig oppdaget prototypen som skulle til Genève i 1971 som var skjult i en låve: Forskrekkende og forbauset utbrøt han da: «Coon-tach». Litt som «åherregud» på norsk, altså.
Den følelsen har lederen av Lamborghinis designstudio, Mitja Borkert, hatt ganske ofte.
‒ Den første Countach har vært utstilt hos Centro Stile i noen år nå, sier Borkert.
‒ Når jeg ser på den gir den meg gåsehud, og fungerer som den perfekte påminnelsen for meg og hele designteamet om å designe hver framtidig Lamborghini på en visjonær og futuristisk måte.
‒ Dette er en umerkelig del av vårt DNA ‒ essensen om du vil. Den første Countach formet Lamborghini design-DNA som ingen annen bil, og den nye Countach tar den ukonvensjonelle og edgy karakteren inn i framtiden.
Italienerne forklarer at de har brukt både LP 500 og LP 400 som en designbunn når de tegnet den nye LPI 800-utgaven, hvor det har vært viktig å droppe bakvingen og integrere luftinntakene på en smart måte. Altså holde designet reneste mulig.
Vekt er alltid viktig for slike superbiler, og her har Lambo klarte å trimme den ned til 1.595 kilo, og kan dermed skilte med 1,95 kilo per hk.
En morsom ting for retrofolket er felgene, som er designet som de gamle telefon-skivene (spør en venn om du ikke skjønner) og er 20 tommer foran og 21 tommer bak. Bilen er skodd med Pirelli P Zero Corsa-dekk og har keramikkbremser.
Innsiden er også inspirert av de gamle utgavene, men er selvsagt moderne med en 8,4-tommers berøringsskjerm og klargjort for Apple CarPlay.
Oksemerket holder den nye utgaven ganske så eksklusiv, og skal kun lage 112 eksemplarer (het LP 112 under utviklingsfasen) og utleveringene skal starte i første kvartal i 2022.
Og det må selvsagt feires, så her har du en masse bilder av det gjenfødte ikonet ‒ Lamborghini Countach anno 2022.
Les også: