Den elektriske revolusjonen er i ferd med å nå vannet, og det går unna ‒ bokstavelig talt. Iallfall om vi snakker om den canadiske produsenten Vision Marine Technologies, som ifølge dem selv er «den globale lederen innen den elektriske maritime fremdriftsindustrien som betjener OEM-er».
OEM står for Original Equipment Manufacturer, noe som betyr at de lager originale deler til båtindustrien. Mer eksakt er Vision Marine kjent for sine elektriske båter.
Under et årlig arrangement i Missouri hadde de slått seg sammen med båtprodusenten Hellkat Powerboat, kjent for sine lynraske båter, samt et par andre partnere, og målet var ganske så enkelt ‒ å passere drømmegrensen på 100 mph for elbåter.
Båten, enkelt nok døpt V32, hadde et 32 fot (9,75 meter) katamaranskrog som var spesielt designet slikt at det kunne romme den nødvendige batteripakken. Denne sørget for å mate de to elektriske flaggskip-motorene kalt E-Motion, som åpenbart trenger ganske så mye saft.
Resultatet var en elbåt som ikke bare brøt drømmegrensen på 100 mph som aller første elbåt, men den fortsatt helt opp til 109 mph. Det betyr at den nye elektriske båtrekorden lyder på 175 km/t, noe som er en ganske så
elvill fart på vannet.
For båtfolket kan vi opplyse at 175 km/t er 95,5 knop, og dette er imponerende selv for de båtene med tradisjonelle motorer.
Mercedes-AMG kunne for eksempel i fjor vise fram en båttvilling til det som før i fjor sommer var den raskeste produksjonsbilen rundt Nürburgring Nordschleife, nemlig Mercedes-AMG GT Black Series. Båtsøsteren heter Cigarette 41’ Nighthawk AMG Black Series, og er et samarbeid med Mercedes-AMG og Cigarette Racing.
Den båten har
vannvittige 2.250 hk og når en toppfart på 145 km/t, noe som er ganske vilt. Men altså ikke nok til å holde følge med den elektriske V32.
‒ Resultatene vi observerte fra helgens løp er bare toppen av isfjellet. Denne prestasjonen er frukten av mange år med tett teknisk samarbeid med våre europeiske og amerikanske partnere, forklarer Xavier Montagne, CTO og COO hos Vision Marine.
‒ Vi jobbet hardt med å optimalisere de elektriske motorene, 700V-batteriene, kjølekretsene og maskinvare- og programvareintegrasjonen, som alle er avgjørende for vår suksess som ledende innen den elektriske maritime fremdriftsindustrien.
Den gode nyheten for de som har usedvanlig dårlig tid på vannet er at E-Motion-løsning nå finner vei til powerbåter som også er mulig å kjøpe, for Vision Marine har inngått et samarbeid med Groupe Beneteau som lager slike. Den første som blir utstyrt med dette drivsystemet er den sportslige Four Winns H2 som skal vises på en båtmesse i Florida senere denne måneden.
Vision Marine tilbyr for tiden selv fire elbåter, og motoren kalt 180 E-Motion som de hevder er verdens sterkeste elektriske båtmotor har 180 hk og et koblet til et batteri på 70 kWh.
Hvor raskt det føles når V32 dundrer av gårde i over 100 mph er ikke så godt å si, men du kan jo selv se hvordan det hele fortoner seg via videoen fra rekordforsøket.
Les også: