Se det skremmende resultatet når det blir full stop i 20 knop

Svenske Testfakta har gjennomført en kollisjonstest hvor en båt krasjer i 20 knop, og som man kan se av videoen er det voldsomme krefter selv i en slik hastighet.


Det er sommer, det er sol og det er båtliv.

Og det gjør også Sjøfartsdirektoratet, Kystverket og Redningsselskapet litt bekymret, for de vet at det kan skje ulykker også ute på vannet.

Mer spesifikt er de bekymret hva som skjer om en fritidsbåt krasjer i 20 knop, noe som tilsvarer 37 km/t. Dette er normalt den hastigheten slike båter kommer opp i.

Og for å få hjelp til å dokumentere hvilke krefter som slippes løs i en slik kollisjon har de tatt kontakt med svenske Testfakta, et uavhengig selskap som har lang erfaring med blant annet krasjtester.

De har funnet veien til RISE (Research Institutes of Sweden) som har en krasjbane i Borås, og frontkollidert en båt i 20 knop. Og resultatet er at det slippes løs voldsomme krefter.

Ifølge Testfakta ble testdokkene utsatt for krefter som tilsvarer 12 ganger sin egen kroppsvekt under bråstoppen, og svenskene betegner resultatene som «skremmende».

Testfakta sier at de prøvde å simulere en familie på fire, med kroppsvekt på henholdsvis 35 og 70 kilo.

Og ved hjelp av høyhastighetskamera får man et klart bilde av hva som faktisk skjer i sammenstøtet. Alle dokkene kastes brutalt ut av båten.

‒ Jeg er ikke overrasket av drama vi ser i 20 knop, sier Klaus Hahn, VD hos Testfakta.

‒ Det som skremmer meg, er at mange kjører mye fortere enn dette, legger han til.

Fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad sier at det hvert år skjer alvorlige grunnstøtings- eller kollisjonsulykker med høy fart.  

‒ En del av disse ulykkene skjer ved nedsatt sikt i mørket, men det er også flere eksempler på ulykker som har skjedd på dagtid. Denne testen viser på en god måte hvorfor det er viktig å løfte blikket, være oppmerksom og avpasse farten etter forholdene, sier Alvestad.

En rapport fra Statens havarikommisjon for transport i 2019 kommer det fram at det er en sammenheng mellom fart og dødsulykker, men den konkluderer også med at halvparten av alle dødsulykker forbundet med fritidsbåt skyldes kantring eller fall over bord.

Kystverket minner om at det er mange regler som gjelder på sjøen. Blant annet er det innført nye fartsgrenser, som kan være krevende å ha oversikt over til enhver tid.

– Ikke alle tenker over at det finnes fartsgrenser også til sjøs. På filmen ser vi de alvorlige effektene av en relativt vanlig hastighet på sjøen, sier kystdirektør Einar Vik Arset i Kystverket.

‒ Sørg for å ha oppdaterte sjøkart, løft blikket og tilpass farten i sommer. Last ned appen BåtFart, som hele tiden forteller deg hva fartsgrensen er, og som gir deg varsel dersom du kjører for fort, er rådet fra kystdirektøren.

Her kan du selv se resultatet av bråstoppen i 20 knop og de voldsomme kreftene som slippes løs, og dette ser jo alt annet enn bra ut:

Les også:

Les mer om:

Nyheter