Da Hyundai skulle tråkke den elektriske gasspedalen i bånn bestemte de seg for å gå for en slags retrovri. De baserte nemlig designet til den aller første rene elbilmodellen, Ioniq 5, på prototypen til den aller første egenproduserte bilen de lagde.
Det skjedde i 1975, mens prototypen designet av legendariske Giorgetto Giugiaro ble vist fram i 1974. Ja, bilen var Hyundai Pony. Dermed gikk Hyundai mot strømmen med Ioniq 5, for de aller fleste rene elbilmodellene har et ganske likt og aerodynamisk design.
Men ikke bare lyktes de med å skille elbilen fra rivalene, for i bunnen er det også en veldig bra bil. Faktisk er Ioniq 5 så vellykket at den hanket inn den aller største bilprisen, årets bil i verden, i 2022.
Siden har de jobbet med en litt mer potent søster, en N-utgave. Hyundai er som kjent på plass i motorsporten, og N-avdelingen lager også litt mer potente «vanlige» utgaver av utvalgte modeller. Ioniq 5 blir dermed den første elbilen med N-benevnelsen.
Som den originale søsteren har Ioniq 5 N allerede rukket å hanke inn flere priser, og den kanskje mest oppsiktsvekkende finner vi over i England. Top Gear har nemlig allerede kåret denne til årets bil.
Ikke at det er så veldig overraskende, for den gjengen liker som kjent fart og moro. Og begge deler byr Ioniq 5 N på ‒ faktisk i bøtter og spann.
Bilen har som standard litt over 600 hk, men aktiveres en skummel greie kalt N Grin Boost åpnes slusene for 650 hk, og da går det unna. 0-100 km/t fyker på 3,4 sekunder, men det er også andre ting som sørger for fart og moro.
N Drift Optimizer, N Torque Distribution, N Launch Control og Corner Rascal er fire slike, og førstnevnte hjelper deg til å holde sladden mest mulig perfekt. Sistnevnte er rallyinspirert, og bør åpne for å ta svinger i svimlende hastigheter. Ja, det hele høres vitterlig perfekt ut.
Høres gjør også selve bilen. Hyundai har nemlig utstyrt med noe som kalles N Active Sound +, og her er det faktisk høyttalere både på utsiden og innsiden som skal skape kul lyd.
Ioniq 5 N skiller seg også fra søsteren med endrede proporsjoner i tillegg til de nye aerodynamiske detaljene. Bilen er totalt sett 20 mm lavere, 50 mm bredere i bunnen for å få plass til bredere dekk og 80 mm lengre på grunn av den mer fremtredende diffusoren.
Bilen er skodd med Pirelli P-Zero-dekk i dimensjonen 275/35-21.
På innsiden byr Ioniq 5 N på unike N-elementer, og dette inkluderer et eget sportsratt, nye og mer sportslige dørpaneler, metallpedaler og mye mer.
Alt selvsagt optimalisert for banekjøring.
‒ Ioniq 5 N er laget for kjøreglede og moro, og den er full av teknologi og innovasjoner som flytter grensene for hva en elbil og en performancebil kan være. Med prisen vi nå slipper, mener vi dessuten at denne bilen flytter grensene for hvor mye moro man kan få for pengene. Dette er en bil med godt over 600 hestekrefter, og jeg kan skrive under på at Ioniq 5 N virkelig flytter grenser, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.
‒ Det utrolige er at de heftige ytelsene kombineres med en smart SUV-utforming, som gjør at dette også er en romslig og praktisk bil. Vi gleder oss veldig til å få de første bilene til landet på vårparten.
Prisen ja. En standard Ioniq 5 kryper under det beryktede momsgrensen på 500.000 kroner med knapt 20.000 kroner, men det har selvsagt ikke Ioniq 5 N noen muligheter til.
Hyundai Norge har priset den potente søsteren til 720.000 kroner inkludert levering, og det er ingen ekstrautstyrliste her. Alt er dermed inkludert i prisen, så det er jo positivt.
Hyundai Ioniq 5 N er meldt inn til Norge i løpet av våren, og i mellomtiden kan du jo sjekke ut noen bilder av Top Gears favoritt. Her er de: