Mange tråkker feil når det kommer til henger bak bilen. (Foto: Shutterstock-Tryg Forsikring)

Så mye er boten ved ulovlig hengerkjøring

Mange tråkker feil når det kommer til tilhenger, og her er rådene slik at du unngår hengerfellen.


Tilbake i januar kom Statens vegvesen med 2024-oppsummeringen når det kommet til kontroller. Den viste at de hadde sjekket nærmere 50.000 biler og lette kjøretøy i løpet av året, og fant ofte feil. Faktisk svært ofte. 

Av de 48.036 som ble kontrollert fikk over halvparten skriftlig mangellapper, og enda verre – 8.654 fikk rett og slett bruksforbud og 888 ble anmeldt for grove feil og mangler.

-->
Totalt ble det skrevet ut 30.582 mangellapper eller gebyrer i 2024, og Vegvesenet var også klar på hvor trafikantene ofte tråkket feil. Ja, du har gjettet det – tilhenger. 

For mye vekt der bak er en gjenganger, sammen med biler som er for tungt lastet, feil med lysene og selvsagt slitte dekk. Og ja, last i hengeren som er for dårlig sikret. 

– Det er viktig å huske at både bilen og tilhengeren har en maksimal vekt som er tillatt, sa avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i Statens vegvesen den gang.

– De nye elbilene er tunge i utgangspunktet, og kan dermed ikke ha så mye last. Også tilhengere har en maksimal tillatt vekt. Det er derfor lurt å sjekke vognkortet for å se at du faktisk kan kjøre den tilhengeren med førerkortet ditt.

Nå er vi inne i den desidert høysesongen for hengerkjøring, for nå fraktes det både avfall og varer i stort monn. Og mange kjører ulovlig, og Tryg Forsikring kommer med en pekefinger. 

Det er fort gjort å kjøre ulovlig med tilhenger da regelverket kan synes komplisert for mange, men det er ingen unnskyldning hvis du blir tatt i kontroll eller får en skade på bilen eller tilhengeren, melder forsikringsselskapet. 

De aller fleste av oss har førerkort klasse B, noe som åpner for å kjøre personbil inntil 3.500 kilo og maks åtte passasjerer. 

Her er det også et unntak, for de som har hatt dette førerkortet i over to år kan også kjøre gruppe N 2 (lastebil) inntil 4.250 kilo, dog gjelder dette kun alternative drivlinjer som for eksempel elbiler. Om bilen tilhører N2-klassen kan du se i vognkortet punkt 5, og siden denne saken handler om henger så legger vi til at du ikke har lov til å hekte på henger for biler som faller inn under dette unntaket. 

Dermed er det 3,5 tonn som gjelder, og dette er altså totalvekten som inkluderer både bilen og hengeren. Og det er et lite problem når det kommer til store helelektriske SUV-modeller.

– Med nyere elbiler er bilene gjerne både større og tyngre enn før, noe som betyr at du kan ha mindre last på tilhengeren enn tidligere, sier kommunikasjonsrådgiver Torbjørn Brandeggen i Tryg Forsikring.

– Har du en tung elbil og leier en tilhenger på en byggevarehandel er sjansene store for at du kjører ulovlig. Du må sjekke vognkortene og vite både hva bilen kan trekke, hva den veier, og hva tilhengeren og lasten veier for å vite om du er innenfor regelverket eller ikke, og mange sjanser bare på at det går bra.

Som sagt var vekt på hengeren en av de store feilene bilførerne ble tatt for i fjor, og dette er en ganske så dyr erfaring å ta med seg.

– Blir du stoppet av politiet med ulovlig kjøring med tilhenger kan det vanke en bot på 6.000 kroner, noe som selvsagt er sure penger å betale, sier Brandeggen. 

– Det er også verdt å nevne at skulle du bli innblandet i en trafikkulykke eller få en skade på bil eller tilhenger, risikerer du avkortning på forsikringen dersom du kjørte ulovlig med tilhenger.

Det høres kanskje ut som en heldagsjobb bare å finne ut om du kan dra med deg hengeren, men det finnes faktisk en enkel løsning. Statens vegvesen har nemlig en app som heter «Bil og henger», og denne gir deg raskt svaret. Og ja, over på vegvesen.no finner du også en tilhengerkalkulator

Og Tryg runder det hele av før de kommer med råd rundt sikring av henger og last med å minne bilistene på at man ikke kan kjøre over 80 km/t med de vanligste tilhengerne.

Slik sikrer du tilhenger og last:

  • Sjekk at tilhengeren er ordentlig tilkoblet på hengerfestet. Løft på draget og sjekk at hengeren ikke bare popper av hengerfestet.
  • Koble til sikkerhetswire. Dette er kjempeviktig, fordi sikkerhetswire fungerer som nødbrems på tilhengeren hvis den skulle falle av i fart. Det er meningen at wiren i så fall skal ryke, så du trenger ikke å sikre den ytterligere med kjetting eller lignende.
  • Sjekk at ledningen er koblet til bilen slik at lysene på tilhenger virker.
  • Sjekk alle lys (både bremselys og blinklys). Dette er svært viktig for at førere bak deg i trafikken forstår når du bremser eller skal svinge.
  • Sjekk at dekkene i tilhengeren har nok luft slik at den ikke krenger.
  • HUSK å ta av håndbrekket på tilhengeren før du kjører. Hvis ikke så ødelegger du dekkene og kanskje felgene på svært kort tid.
  • Sjekk at lasten er forsvarlig sikret. Den skal tåle vindmotstand i fart, og skal ligge trygt både under en nedbremsing og akselerasjon. Gjør du feil her kan du skade andre bilister eller trafikanter, og kan følgelig få bot eller i verste fall miste førerkortet.
  • Bruk stropper som er CE-merket for godkjent sikring av last.
  • Sørg for at vektbalansen i tilhengeren er riktig slik at vekten ligger på tilhengerfestet og ikke bakover i tilhengeren. Hvis tilhengeren blir baktung vil den vingle i fart og du kan fort miste kontrollen.
  • Les deg opp i vognkortet både for bil og henger hvor mye vekt som er forsvarlig å trekke.
  • Husk at vekt på tilhengerfestet kan gjøre at lysene dine går oppover i stedet for ned i bakken. Det betyr at du selv kan få dårligere sikt i mørket og ikke minst at du blender møtende trafikk.
  • Sjekk gjerne at eventuelle bremser på tilhengeren fungerer slik som de skal før du starter turen.
Les også:

Hva tenker du

Les også