De aller fleste er enige om at en elbil er bra for nærmiljøet,
ettersom disse ikke slipper ut noe lokalt CO2 når de ruller av gårde langs veiene.
for det forsvinner CO2 ut i lufta både ved produksjonen og ofte ved generering
av strømmen bilene trenger. Hvordan Volkswagen eksakt har målt alt dette vet vi ikke, men
de har altså gjennomført en livssyklusanalyse (LCA) for e-Golf og Golf TDI. Her
har de tatt høyde for CO2-utslipp under ting som utvinning av materialer, produksjon
av komponenter og under selve monteringen. De har tatt høyde for bruksområde på
200.000 kilometer, og også beregnet utslipp rundt resirkulering og demontering
av bilene når de fjernes fra veiene. Altså utslipp fra begynnelsen til slutten. For elbilene er det spesielt to ting som drar opp
CO2-utslippet, batteriproduksjonen og ladingen. Volkswagen sier at de vil
introdusere nye måter å utvikle og produsere batteriene på med introduksjonen
av elbil-serien ID. til neste år, og at dette skal kutte CO2-utslippet med mer
enn 25 prosent per kilowatt time (kWh) sammenlignet med e-Golf. Men det største potensialet ligger i strømmen som brukes når
elbilene lades. Med dagens EU-miks slipper elbilene ut 62 gram CO2/km, men om
det kun brukes fornybar energi dropper dette til ørsmå 2 g CO2/km. Den tyske giganten introduserte tidligere i år gjennom
selskapet Group Elli noe de kaller «Volkswagen Naturstrom», hvor kundene kan
lade sine biler kun ved bruk av fornybar energi. En annen utfordring er hva som skjer med eldre batteripakker. VW kjører nå et pilotprosjekt som skal åpne for gjenbruk av materialer i utdaterte batterier, noe som kan gi en potensiell CO2-reduksjon på 25 prosent. Men dette problemet vil mest sannsynlig ikke dukke opp før på slutten av 2020-tallet, når den første skikkelige runden med elbiler er over.
gjennom levetiden på 140 g/km, mens e-Golf lander på 119 g/km. Altså er elbilen
mer klimavennlig, men forskjellen er kanskje ikke så stor som man hadde trodd. Under selve kjøringen slipper TDI ut 111 gram CO2/km, mens
e-Golf slipper ut 62 g/km. Her er det altså den skitne strømmen som er
synderen. Under produksjonsfasen genererer dieselbilen 29 g CO2/km,
mens tallet for elbilen ligger på 57 g CO2/km. Her er det batteriene som er
synderen. Utslipp i produksjonsfasen står for nesten halvparten av den
samlede CO2-utslippet i hele elbilens levetid.
sett kommer fra fornybar energi, og har de laveste utslippene i Europa. Så en nordmann som kjører e-Golf på ren norsk strøm er
betraktelig «grønnere» enn en e-Golf i for eksempel Tyskland. Og en TDI-utgave.