Mercedes har på ingen måter tenkt å nøye seg med sedanutgaver av de elektriske sedan-flaggskipene, for det er på gang SUV-varianter av både EQE og EQS.
Sistnevnte hadde verdenspremiere i april, og som ventet kunne Mercedes vise fram en imponerende elbil med alle egenskapene som sedansøsteren har.
-->
‒ Mercedes-Benz utvider den elektriske porteføljen i et imponerende tempo, og neste modell ut er luksuriøse EQS SUV, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Den nye modellen byr på et meget høyt komfortnivå, henter de beste elementene fra EQS, og har mulighet for opptil 7 seter, legger han til.
Det er en viktig ting den kommende EQS SUV kan skryte av, og det rekkevidden.
Den nye SUV-modellen med stjernemerket melder seg inn i den svært så eksklusive klubben med SUV-modeller med oppgitte rekkevidder på over 600 kilometer, og den består kun av en helelektriske SUV fra før ‒ BMW iX xDrive50.
Utgaven EQS 450 4Matic har en oppgitt rekkevidde på hele 611 kilometer, noe som også gjør den til en av elbilene som ruller aller lengst på en lading uansett karosseri. Helt på toppen av denne listen troner Lucid Air Dream Edition R AWD med over 800 kilometer rekkevidde målt etter den amerikanske standarden.
Mercedes EQS SUV bikker altså 600 kilometer og kan altså lokke med 7 seter og et bagasjerom på formidable 800 liter, og det går jaggu unna når bilen også må lades. Den takler nemlig en effekt på hele 200 kW, noe som ifølge Mercedes betyr 300 nye kilometer bare i løpet av 15 minutters lading.
Når bilen lades hjemme dobler EQS SUV standardhastigheten på 11 kW, og denne kan dermed motta 22 kW via ombordladeren.
I tillegg har tyskerne gitt den ting som gjør at EQS skiller seg ut fra andre elbiler, slik som MBUX koblet til infotainmentet, den buede Hyperscreen og de imponerende Digital Light som har en oppløsning på 2,6 millioner piksler.
Standardutstyret til EQS SUV inkluderer også AirMatic luftfjæring som er ganske kult. Denne åpner nemlig for å heve bilen med 25 mm, og bilen kommer også med bakakselstyring.
Slik ser den nye Mercedes EQS SUV ut:
Mercedes er faktisk ganske spandable når det kommer til utstyr som er inkludert allerede før du kommer til ekstralisten, og EQS SUV kommer som standard med ting som kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, Burmester surround sound system, navigasjon og head-up-display.
Når det gjelder førerassistenter, trekker Mercedes fram disse:
Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
Dersom det går fotgjengere langs veibanen, sikter et flomlys direkte på dem.
Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
På trange veier projiseres ledelinjer.
Advarsel og veiledning når Lane Keeping Assist eller Blind Spot Assist oppdager en fare.
Her er teknisk data for de to utgavene, 450 og 580:
Mercedes EQS SUV ble altså vist fram i april, og nærmer seg stadig. Nå må eventuelle kunder fortsatt smøre seg med litt tålmodighet, for den nye elbilen er ikke ventet til Norge før vi går inn i 2023.
Men bilen er nå såpass nær at Mercedes Norge har satt prisene på de to utgavene, og 450 4Matic bikker millionen.
Mercedes EQS 450 4Matic: 1.096.000 kroner
Mercedes EQS 580 4Matic: 1.271.000 kroner
Dette er dog før moms, som forventes innført på nye elbiler og rettet mot summen over 500.000 kroner i 2023.
25 prosent av 596.000 som blir det overskytende beløpet på en EQS 450 betyr en ekstraregning på 149.000 kroner, så dermed blir prisen for denne 1.245.000 kroner.
For 580 blir prisen inkludert 25 prosent moms på 1.463.750 kroner.
Her er bilder av den kommende Mercedes EQS SUV:
Les også: