Det er to gode grunner til å holde fartsgrensen ‒ spesielt på landeveien hvor det er mest vanlig å være litt ekstra tung på gasspedalen.
For det første sparer man bilen for drivstoff. Forbruket går opp jo høyere hastighet bilen har, og med stive bensin- og dieselpriser og relativt lange ladestopper kan det være smart å holde seg til den lovlige farten ‒ og dermed unngå et overforbruk.
For det andre er fartsgrensene i de fleste tilfellene satt ut fra hva myndighetene mener er den riktige og trygge hastigheten på akkurat den veien, men her finnes det et unntak med de såkalte miljøfartsgrensene på vinteren. Så sett ut fra et sikkerhetsperspektiv bør bilistene holde seg til den lovlige fartsgrensen.
Og sikkerhet er noe bilistene tenker på, for halvparten frykter nemlig en kollisjon. Det viser en ny undersøkelse gjort av Respons Analyse for forsikringsselskapet Fremtind.
– Vi oppfordrer bilistene til å ta det pent og rolig på veiene. Høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner for både deg selv og andre medtrafikanter i ferietrafikken, sier Anette Grønby Rein, som er kommunikasjonssjef i Fremtind.
‒ Vi bør være mer opptatt av å unngå ulykker enn å komme fortest mulig fram.
Data fra appen Smartbil hentet inn mellom 2018 og 2021 som baserer seg på hele 77 millioner kjørte kilometer viser at det er på sommeren, i juli og august, at snitthastigheten er aller høyest.
Og det er også på sommeren at trafikken er på sitt høyeste, og som er ansett som en høysesong for ulykker. Så langt i år har over 50 mennesker mistet livet i trafikken, og nærmere halvparten etter en kollisjon med et annet kjøretøy.
Det er altså det som bekymrer oss aller mest ute i trafikken, tett etterfulgt av rusede sjåfører.
Dette bekymrer oss mest i trafikken:
Å kollidere med andre biler 49 % Rusede sjåfører 47 % Vogntog 21 % Å kjøre av veien 16 % Motorstopp 14 % Syklister på veien 14 % Bilkø 13 % Punktering 12 % At jeg går tom for strøm eller drivstoff 8 % Steinsprut 7 % Misfornøyde og grinete barn 4 % Ladekø 4 % Annet 3 % Kjører ikke bil 7 % Er ikke bekymret for noe 14 %
Mange bryter altså fartsgrensen på sommeren, men hva sparer de av tid? Som vi vet betyr 80 km/t at vi kjører 80 kilometer i løpet av en time, og holder vi 10 km/t høyere fart kjører vi altså 1 mil lengre. Men hva betyr det egentlig i ren tid?
– Du sparer faktisk bare 40 sekunder per mil på å kjøre i 100 fremfor i 90 km/t, påpeker Grønby Rein.
‒ Har du 15 mil til hytta eller din endelige destinasjon, tilsvarer dette 10 skarve minutter.
Og bare så det er nevnt. Blir du tatt å kjøre i 91 km/t i en 80-sone må du ut med formidable 5.400 kroner, og med på kjøpet får du også to prikker i førerkortet.
Så det er kanskje ikke så rart at personen under har skrevet det han eller henne faktisk har gjort:
Les også:
- Fant unike tidskapsler under restaurering av rekordbil
- Chevrolet Bolt er ikke død
- Enorm etterspørsel av Lamborghini Revuelto