Så hvordan er karbonregnskapet for Polestar 2 målt mot XC40?
Unge Polestar vil gjerne spille med åpne kort, og har for andre gang kommet med karbonregnskapet for Polestar 2. Nå handler det om de to nye versjonene.
Elbiler er som kjent svært så snille mot det lokale miljøet, og lades de med grønn strøm vil de etter en del kjørte kilometer også være snillere mot miljøet generelt enn de bilene med en drivstofftank.
For det er ikke slik at nye elbiler i utgangspunktet er mer miljøvennlig enn for eksempel enn ny bensinbil.
-->
Grunnet det elektriske drivverket går det nemlig mer CO2 i luften under produksjonen av de helelektriske bilene enn bensinbilene, så det er først når bilene har tilbakelagt en del kilometer at bensinbilene tar igjen og passerer elbilene når det kommer til det totale utslippet.
Flere bilmerker har kommet med slike regnskap som viser hvordan klimapåvirkningen faktisk er, inkludert Polestar.
Det svenske elbilmerket er ikke bare opptatt av bærekraft, men også åpenhet i bilindustrien. Som vi vet har flere skandaler rystet bilprodusentene, noe som har vist at vi ikke alltid helt kan stole på tallene de selv viser til.
Polestar oppfordrer bransjen til å bli mer åpne, slik at tilliten til forbrukerne kan gjenoppbygges. Og de har en jobb å gjøre.
Ifølge merket selv viser en ny undersøkelse at kun 1 av 4 forbrukere stoler på at bilprodusenter er åpne og har gode intensjoner i henhold til samfunnets beste. Over halvparten av forbrukerne krever mer åpenhet og mulighet for å sammenligne CO2-avtrykk mellom bilene.
Innføring av en standard i industrien er nøkkelen, mener det svenske merket.
Polestar går altså foran som et godt eksempel, og kommer nå for andre gang med en rapport som viser hvor mye CO2 de to nye versjonene av Polestar 2 slipper ut fra vugge til grav.
For å beregne påvirkningen av en bil må en livsløpsanalyse kjent som LCA (Life Cycle Assessment) gjennomføres. En slik gir forbrukeren innsikt i påvirkningen elbilen har på planeten, i tillegg til at den kan vise produsenten hvordan de kan gjøre produktet enda mer bærekraftig for eksempel gjennom å spore risikomaterialer.
Polestar 2 har gjort dette gjennom det de kaller Product Sustainability Declaration, og denne vil nå inkludere informasjon om de to nye forhjulsdrevne versjonene av Polestar 2.
Dermed er det mulig for kundene å vurdere klimapåvirkningen til Polestars ulike varianter opp mot hverandre, på samme måte som med pris og rekkevidde.
‒ Bilprodusentene må ta ansvar, sier Thomas Ingenlath, CEO hos Polestar.
‒ Hver uke ser vi flere som annonserer at de skal endre retning til elektrifisering av bilene sine. Men elektrisk er ikke nok, det er bare begynnelsen. Vi må være ærlige og mer transparente rundt dette.
Han tenker altså på det totale regnskapet, og Polestar har da også satt seg et meget tøft mål om å bli klimanøytrale allerede i 2030.
Så hvor klimavennlige er de to nye Polestar 2-versjonene Single Motor Standard Range og Single Motor Long Range?
Polestar har altså fått gjennomført en LCA-analyse av de to helt ferske utgavene, og for å ha noe å sammenligne med har de hentet fram de tidligere tallene for Volvo XC40 med bensinmotor. Nå har ikke Polestar re-kalkulert tallene for Volvo-modellen ettersom de ikke kontrollerer dataen til denne.
Den nye livtidsanalysen tar utgangspunkt i at bilene har kjørt 200.000 kilometer, og karbonavtrykket inkluderer «alt» ‒ fra leverandør-aktiviteter, produksjon og logistikk til bruker- og sluttfasen.
Polestar har også delt regnskapet opp i hvilken type strøm-miks som brukes, global, EU eller vind. I Norge bruker vi i all hovedsak fornybar kraft, så vind er den kategorien som gjelder her hjemme.
Så hva viser regnskapet?
Jo, selv om en Long Range med én motor lades på mye skitten strøm (global) vil en slik være med miljøvennlig enn en XC40 ‒ 50 tonn CO2e mot 58 tonn for XC40.
Men fylles det grønn strøm blir forskjellen veldig stor etter 200.000 kjørte kilometer, for en Long Range med forhjulsdrift vil da slippe ut 26,6 tonn. Det er under halvparten av XC40-modellen.
Standard Range er enda et lite hakk mer miljøvennlig, og har ifølge Polestar 45 tonn ved global miks og 25 tonn ved vind-miks.
Som vi kan se av grafene over har lanseringsutgaven med to elmotorer et utslipp på 27 tonn her i Norge, så det er ikke store forskjellen mellom de tre variantene.
‒ Vi jobber nå for å få til netto null utslipp, og vår LCA viser at Polestar 2 allerede er en klimaløsning, sier Fredrika Klarén, Head of Sustainability hos Polestar.
‒ Hvis elbilen lades med grønn energi, har den halve mengden utslipp sammenlignet med en tilsvarende bensinbil, legger hun til.
Les også: