Så hvor miljøvennlig er en elbil? Polestar har svaret

En elbil koster miljøet dyrt under produksjon, men kjøres den langt nok blir den grønnere enn en bensinbil.


Politikere, miljøforkjempere og elbilprodusenter like ikke å snakke om det, men elbilene forurenser de også. Og da tenker vi ikke på tunge elbiler sliter mer på veiene og dekkene, og på den måten kaster partikler opp i luften.

Nei, vi tenker på karbonavtrykket av det totale CO2-utslippet gjennom hele livsløpet.

-->
Dette har vært en evigvarig diskusjon, og det hjelper heller ikke på klimaet, altså diskusjonsklimaet, at ulike undersøkelser gir ulike svar.

Noen bilprodusenter med både bensin- og elbiler prøver også å belyse dette temaet, og blant annet har Mercedes-Benz gitt sitt bidrag da de introduserte elbilen EQC 400 4Matic.

Denne består av 39 prosent stål og jern, lettere legeringer utgjør 23 prosent, mens polymer (f.eks. plast) utgjør for 18 prosent.

Da de gjorde sitt regnskap tok de høyde for det aller meste med bilen, til og med hvordan man brukte batterier som ikke lenger fungerte optimalt. Dette var altså tysk grundighet.

Mercedes fant ut at en EQC slapp ut 16,4 tonn CO2 under produksjonen, mens om batteriene ble ladet opp av EU-miksen ble det lagt ytterligere 16 tonn CO2 til regnskapet.

Totalt vil dermed en EQC slippe ut 32,4 tonn CO2 om den kjører 200.000 kilometer, mens dette tallet blir 17,1 tonn her i Norge hvor vi kun bruker fornybar energi til å lade opp batteriene.

Polestar følger nå opp, for svenskene vil nå ha full åpenhet rundt hvor mye CO2 en elbil faktisk slipper ut. Det svenske merket har som kjent en elbilmodell i Polestar 2.

Gjennom en rapport de har kalt Polestar Life Cycle Assessment legger selskapet fram det totale regnskapet som viser klimapåvirkningen de elektriske bilene har gjennom hele sin levetid, fra produksjon til vrak.

‒ Bilprodusenter har tidligere ikke vært tydelig nok med kundene på hvordan produktene de selger påvirker miljøet. Det er ikke godt nok. Vi må være ærlige, uansett hvor ubehagelig det måtte være, sier Thomas Ingenlath, administrerende direktør i Polestar.

I likhet med Mercedes er dette altså interne undersøkelser, men vi stoler selvsagt på at våre svenske naboer ikke jukser med tallene. Og rapporten som nå er offentliggjort skal altså feie unna all tvil om dette.

Polestars analyser viser at elbilen Polestar 2 forlater fabrikken med et karbonavtrykk på 26 tonn. Sammenligner man med en Volvo XC40 med forbrenningsmotor er dette et høyere avtrykk i produksjonsfasen, grunnet høyt energikonsum i produksjon av batteriet. En XC40 har et produksjonsavtrykk på 14 tonn CO2.

Men etter dette slår altså den store ulempen for XC40 inn, nemlig lokale utslipp.

Lades en Polestar 2 i Norge, altså med fornybar energi, blir den grønnere enn XC40 når 50.000 kilometer er passert. Da plusses det kun på 0,4 tonn CO2.

Lades den med EU-miks legges 15 tonn CO2 på regnskapet, og dermed må bilen bikke 78.000 kilometer før den passerer XC40.

Om den globale elektrisitetsmiksen brukes, plusses 23 tonn CO2 på, og en Polestar 2 må da rulle 112.000 kilometer før den er renere enn en XC40.

‒ Budskapet er tydelig; elektriske biler tilbyr en vei mot klimanøytralitet, og vi kommer til å bruke innsikten fra denne rapporten til å nå det målet, sier Ingenlath.

Bilindustrien har et litt frynsete rykte, spesielt etter dieselgate-skandalen i 2015 hvor det ble avdekt juks med utslippstallene. Polestar mener at det er en urovekkende mangel på åpenhet i industrien, noe som gjør det umulig for kunder å sammenligne klimapåvirkningene ulike biler har.

Et betydelig problem er at bilprodusenter bruker ulike kalkuleringer for Life Cycle Assessments, og dette er grunnen til at Polestar nå deler hele sin metodologi.

Og de etterspør nå mer åpenhet og transparens fra andre produsenter.

‒ Fragmentering vil bare føre til forvirring. Bilprodusenter må stå sammen om å være mer transparente, sier Fredrika Klarén, ansvarlig for bærekraft hos Polestar.

– Vi i Polestar mener at vi, som en industri, kan hjelpe kunder å ta riktige valg.

Frontene er steile når det kommer til diskusjonen om hvor grønne elbiler egentlig er, og begge sidene har på en måte rett. Men vi får håpe at nye elbiler faktisk ruller langt mer enn 100.000 kilometer, og da blir de ganske så mye grønnere enn sine fossile søstre. Spesielt her i Norge.

Den fullstendige metodologien for Polestars Life Cycle Assessment og analyse av Polestar 2’s karbonavtrykk finner du her.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter