Først to ting som er greit å vite før vi kaster oss over
selve saken. Mopar er dele- og tuningselskapet til Fiat Chrysler (FCA), mens
Hemi er navnet på en motor fra Chrysler. Bilprodusenten utviklet først Hemi for jagerfly under 2.
verdenskrig, men løftet motoren over til bilene i 1951. Da kjent som 331 Hemi.
Hemi-motoren kom ‒ nemlig 426 ‒ en legendarisk sådan. Faktisk har Mopar nå tatt en «Star Wars» og døpt en dag
etter disse motorene. Star Wars-dagen er 4. mai, eller sagt på engelsk May the
Fourth. Ja, fritt etter «may the force (be
with you)». Mopar, eller Chrysler, eller FCA, har tenkt i samme baner,
og laget seg en Hemi-dag. Ja, du gjetter kanskje at den er 26. april, eller skrevet
på amerikansk vis ‒ 4/26. Så ja, sist fredag var dagen som skulle hylle 426 Hemi
V8-motoren. 426 står for øvrig for kubikktommer, og omregnet i liter snakker vi
her om en 7-liters V8 kjent under navnet «Elephant». 3. og nåværende generasjon ble introdusert i 2003, og denne
er mulig å få i to potente versjoner: Hellcat som vrir ut 717 hk, og Demon med sine
797 djevelske hester. Men dette topper Mopar lett nå. De har nemlig krysset helvetskatten og demonen, og ut av
dette har de fått en motor kalt «Hellephant» laget med utstrakt bruk av
aluminium. Bare navnet skremmer fanden på barmark.
alle ting ‒ laget for å passe inn i veteranbiler som kom før 1977. Som for eksempel en Dodge Charger fra 1968, som Mopar selv har gjort her:

veteranbilbyggere kan bestille, og motoren er godkjent for veiene ‒ iallfall i
USA. Det er mulig å få et komplett sett med alle deler man
trenger, så det skal i teorien bare være å følge bruksanvisningen så har du en
bil som parkerer naboens Ferrari for godt. Men det er en hellefant i rommet.
valuta blir det i skrivende stund 260.000 kroner. Det er altså 260 kroner for
hver av de 1.000 hestekreftene.