Rundet 15 millioner hybrider

Toyota har passert en ny milepæl.


Man skulle kanskje tro at hybrider er noe ganske så nytt i
bilverden, men slike biler har faktisk en like lang historie som de med
bensinmotor.

De første eksemplene på motoriserte kjøretøy så vi allerede før
man fant ut at oljen kunne brukes til å drive forbrenningsmotorer, og disse var
dermed drevet av damp og elektriske motorer. Så ja, elbilene kom før bensinbilene.

-->

Selv Ferdinand Porsche, mannen bak Bobla og grunnleggeren av Porsche-merket, begynte med elmotor da han utviklet sitt første drivverk tilbake i 1898.

Problemet med denne bilen var at den måtte huse en enorm
batteripakke bare for å klare noen få mil. Batteriet i bilen som Porsche var
med på å utvikle i 1898 veide kolossale 1.800 kilo.

Porsche så raskt at dette var et stort problem, og kom opp
med en ny løsning i 1901.

Han tok en forbrenningsmotor fra Daimler og koblet denne til
et elektrisk drivverk, og dermed var verdens første hybrid mellom bensin og elektrisitet
et faktum.

Så ja, Ferdinand Porsche lagde historiens første hybrid,
akkurat som han også sørget for verdens første firehjulstrukket bil da han monterte
fire elmotorer på den første bilen han var med på å lage.

Hybrider som vi kjenner i dag er altså 119 år, noe som jo er
litt morsomt. Snur vi de tallene får vi nemlig 911, de tre berømte tallene til
Porsches ikoniske sportsbil.

Både elbilene og hybridene forsvant da bensinstasjonene
poppet opp og det ble laget motorveier som trengte biler med lang rekkevidde,
og hybridene var stort sett et tilbakelagt kapitel da Toyota fikk en ny utfordring
utover 1990-tallet.

Mørke skyer med smog og dårlig luft hadde allerede på 1960-tallet
begynte å få overtaket i solfylte California, som gjerne ville beholde sin flotte
blå himmel. Flere tiltak ble iverksatt, og i 1990 tok de et viktig steg med en
ny lov som sa at bilprodusentene også måtte selge nullutslippsbiler der.

Toyota funderte altså på hvordan de skulle møte dette, og
løsningen ble Porsches visjonære løsning.

I 1993 startet den japanske produsenten planleggingen av det
som skulle bli verdens første masseproduserte hybrid, og siden den primært var
laget med tanke på California valgte de også en stil som skulle gi assosiasjoner
til strandlivet der.

Men de ville også vise at dette var framtiden, noe designet
også bar preg av. Prius var en futurisk bil, noe både designet og teknologien
bar preg av.

I 1997 var de så fornøyd med resultatet at den endelig kom ut
for salg, og siden har Toyota vært lokomotivet når det kommer til hybrider.

Per i dag har Toyota-gruppen som også inkluderer Lexus hele 44 hybrider, og de fleste bilprodusentene følger nå i Toyotas hjulspor og satser også på hybridteknologi.

Men de har en jobb å gjøre om de skal hente igjen forspranget
verdens mestselgende merke har.

For Toyota har nå rundet 15 millioner hybrider, hvor 2,8
millioner er solgt i Europa hvor Toyota-gruppen for tiden har 19 ulike
hybridmodeller på markedet.

Europa følger nå etter California med strengere
utslippskrav, noe som også slår ut i andelen hybrider Toyota selger her. I Vest-Europa
sto hybrider for hele 68 prosent av salget i 2019, mens i Europa sett under ett
var andelen på 52 prosent.

‒ Det er takket være våre hybrider at vi er på god vei mot å
nå 95 g/km-kravet som EU har satt for 2020 og 2021 i Europa ‒ det tøffeste
kravet i verden, sier Matt Harrison, administrerende visepresident i Toyota
Motor Europa (TME)

‒ I tillegg er hybridene våre også utrolig effektive når det kommer til å kjøre uten utslipp brorparten av tiden i byene, understreker sjefen.

Det er lenge siden hybridene til Toyota så ut som den første Prius-modellen, selv om de valgte å gi den første generasjonen av hydrogenmodellen Mirai et futurisk uttrykk. Dette har de gått bort fra i 2. generasjon av Mirai.

Toyota har kommet til 4. generasjon hybridlinjer, og er
faktisk så opptatt av den grønne omleggingen at de har frigitt flere titalls
tusen patenter knyttet til elektrifiseringen. De gir altså bort hemmeligheter,
og på toppen av alt tilbyr de å hjelpe de som gjerne vil bruke disse.

Ja, har du hørt på maken!

Den japanske produsenten har altså laget seg en hydrogenmodell,
men den rene elbilen har latt vente på seg.

Slike kommer selvsagt også, sammen med ladbare hybrider.

‒ Selvsagt må vi jobbe hardt med å forbedre batteriytelsene
og senke kostnadene (på elbiler), som vi gjør. Men vi må også ha en plan fram
til vi overkommer utfordringene knyttet til både elbiler og brenselscellebiler.
I mellomtiden kan vi bidra med å fortsette arbeidet vårt med hybrider, sier Shigeki
Terashi, en annen sjef i TME.

Toyota jobber nå med en plan om å lansere 40 nye eller
oppdaterte elektrifiserte biler innen 2025, på tvers av alle teknologier. Dette
inkluderer minst 10 nullutslippsbiler.

Målet er altså å redusere utslippene, akkurat det samme som de
hadde i California for 27 år siden da de startet planleggingen av verdens
første masseproduserte bil, Toyota Prius.

Det er 15 millioner hybrider siden, det.

Les også:

Les mer om:

Nyheter