De som følger med på internasjonal fotball vet hvor notorisk
unøyaktige de spanske sportsavisene kan være, spesielt når det kommer til ting
rundt store lag og de aller største superstjernene. En man bør være noe skeptiske til, iallfall når det kommer til saker uten kilder, er Marca. Tabloidavisen
dekker i hovedsak Madrid-lagene, og der kommer Cristiano Ronaldo inn.
eksploderte – akkurat slik «fake news»-saker kan gjøre. Dette førte igjen til at innboksen til Bugattis PR-sjef Tim
Bravo gikk varm. «Alle» ville ha en kommentar til denne sensasjonelle nyheten,
og den godeste Bravo så seg nødt til å rykke ut på Instagram med en forklaring.
langt – spesielt ettersom Ronaldo selv ikke har sagt noe som helst. Nyheten nådde også det amerikanske kjendisnettstedet TMZ, som
er vant til å håndtere rykter rundt store stjerner. De gjorde det Marca burde
ha gjort i utgangspunktet – sjekket saken. Men så var det dette med å «aldri
sjekke en god» sak da. TMZ fikk svar fra en kontaktperson til Ronaldo, riktignok anonym, som sa følgende: «Historien er ikke sann. Han har ikke kjøpt den».
Bugatti, nærmere bestemt en Bugatti Chiron. Og det kan vi være helt sikre på, for bare se hva han postet
på Instagram tilbake i 2017: Hvem som har kjøpt verdens dyreste nybil er ikke offentlig kjent. De fleste rapportene har pekt på Ferdinand Piëch, tidligere styreleder i Volkswagen og etterkommer av selveste Ferdinand Porsche. Men om det faktisk er han eller en annen får vi altså ikke vite om ikke eieren selv går ut og bekrefter det. La Voiture Noire er altså verdens dyreste nybil, men faktisk
ikke den første som heter det. Den hedrer nemlig en legendarisk bil som grunnlegger Ettori
Bugatti selv eide. Førkrigsmodellen Bugatti Type 57 Atlantic er ansett som
verdens dyreste veteranbilmodell, og det ble kun laget fire slike biler. Tre av disse har overlevd til i dag, mens den fjerde ‒ den
som Ettori eide ‒ er søkk borte. Den modellen ble kjent som La Voiture Noire, den svarte bilen, og i kaoset som fulgte med 2.
verdenskrig forsvant den sporløst. Om noen kommer over den, kan vi trygt slå fast at de har
snublet over gullskatten. Prisen er stipulert til en plass rundt 1 milliarder
kroner ‒ verdens desidert mest verdifulle bil. Men den er altså borte, så hva er mer passende enn å lage en
ny La Voiture Noire som fyller tomrommet til det manglende ikonet? Bugatti har gjort nettopp dette, og satt sammen det som er verdens dyreste nybil. Håndlaget, kledd i karbon og ved å bruke det ypperste
materialet og nyeste teknologi har de tolket designet på Type 57 Atlantic på en
moderne måte. Det som kjennetegner Type 57 Atlantic er «sømmen» som
strekker seg fra panseret og over taket, og ble til på grunn at Ettoris sønn
Jean Bugatti brukte materialet elektron som ikke lot seg sveise. Dermed måtte
han nagle sammen platene, som resulterte i en søm som deler bilen i to. Og Bugatti er ikke snauere enn at de har kopiert dette på den moderne La Voiture Noire også, og legger vi virkelig godviljen til kan vi jo se at de to bilene ligner litt på hverandre: Under panseret på en Type 57 Atlantic satt det et beist av
en motor den gang de fire ble laget. Bugatti kom nemlig opp med en 3,3-liters
rekkesekser med 200 hestekrefter, og toppfarten bikket faktisk 200 km/t. Og på
den tiden var altså hest og kjerre et vanlig syn. Dagens La Voiture Noire har noe like unikt under panseret. Nå har nemlig produsenten kommet opp med et 8-liters beist med fire turboer og 16 sylindre. Dette gir den 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600 Nm, og bare for å understreke kreftene stikker det fram seks eksosrør bak på bilen. Bilen er basert på Chiron, og er meget eksklusiv. Faktisk så unik at Bugatti setter sluttstrek på… 1 bil. Ryktene vil ha det til at Bugatti kontaktet en rekke
Bugatti-eiere, noe som jo Ronaldo også er, og satte i gang en auksjon rundt den
svært så eksklusive bilen. Dette skriver blant annet TMZ, men Bugatti har tidligere
sagt at bilen ble laget til en spesiell kunde. Uansett hvordan det foregikk har Bugatti selv bekreftet at
prisen var på 11 millioner euro – før skatt. De kan også fortelle at eieren, en
mann, er en bilentusiast, som er svært så fasinert av Atlantic. Faktisk så fasinert at han er 150 millioner kroner fattigere.
Og når bilen står ferdig om to år en superbil rikere.