I dag har svære og kompliserte datamaskiner for lengst inntatt Hollywood, og disse er så effektive at det aller meste man ser på film virker helt ekte ‒ inkludert det uvirkelige. Men tilbake på 1980-tallet hadde man ikke slike muligheter. I 1981 fikk ungdommen en smakebit på framtiden med introduksjonen av musikkanalen MTV, og passende nok var den første videoen som ble spilt «Video Killed the Radio Star». Og fire år senere skulle et norsk band også være med på å forme framtidens videoer ‒ og filmer på det store lerret. For i 1985 var det to musikkvideoer som banet vei for noe helt nytt. Den ene var Dire Straits’ «Money for Nothing» som mikset 3D tegnefilm med virkelige bilder, og den andre var den fantastiske musikkvideoen til «Take On Me». Her ble Morten Harket dratt rett inn i tegnefilmens verden, og måtte kjempe en hard kamp mot noen bøller for å redde seg selv og vakker ung servitør. Musikkvideoen til a-ha ble belønnet med seks MTV-priser, og banet vei for animasjon koblet sammen med virkelige bilder. Den løsningen ble utnyttet til det fulle med filmen «Hvem lurte Roger Rabbit?» tre år senere, og det unike var at man tok tegneseriefigurer som Roger Rabbit og plasserte de i den virkelige verden. Filmen var en sensasjon og vant blant annet tre Oscar-statuetter. En annen fantastisk ting som fant veien inn i filmen var en Ford 91A V8 1939-modell. Den rullet av produksjonslinjen i USA på slutten av 1939, og fant veien videre til Storbritannia en gang på 1960-tallet. På 1980-tallet gjennomgikk bilen en langvarig restaurering på et museum, før den altså dukket opp i Roger Rabbit-filmen i 1988. Der smeltet den perfekt inn i en verden fylt med art deco-stil i byen Toontown i nærheten av Los Angeles, for handlingen var satt til 1947 og faktisk filmet i Elstree Studios i London. Forden, Roger Rabbit og Bob Hoskins var med i flere scener, endog i reklamemateriell til filmen som ble en gigantisk kassasuksess. Bilen ble selvsagt satt i perfekt stand til filmen, og har fortsatt sin originale Ford «flathead» V8-motor ‒ dog oppgradert for å takle dagens utfordringer.
