Ford Explorer holder dessverre ikke det tempoet som på dette bildet, for bilen blir forsinket. (Fotos: Ford)

Helelektriske Ford Explorer forsinket

Sikkerhet rundt batteriene skal være grunnen til at den nye og europeiskproduserte Ford Explorer blir seks måneder forsinket.


Ford sitter på en potensiell storselger gjennom nye og helelektriske Explorer, en ganske kompakt elbil på 4,46 meter som skal settes sammen på Volkswagens MEB-plattform.

Ja, det er denne som har spyttet ut modeller som Volkswagens ID.3, ID.4, ID.5 og ID. Buzz, Audi Q4, Skoda Enyaq og Cupra Born. Kommende elbiler som Volkswagen ID.7 og Cupra Tavascan er også basert på MEB, likeså Ford Explorer.

Ford er faktisk så spent på den kommende elbilen som skal settes sammen i den moderne Köln-fabrikken at de allerede i vår inviterte pressen til å sjekke ut bilen, men det har muligens gått ørlite raskt unna med bilen.

I forrige uke kom de første signalene på at elbilen faktisk blir utsatt i seks måneder, og siden har også Ford-sjef Jim Farley bekreftet at alt ikke er som det skal rundt nye Explorer.

Mer eksakt er det problemer rundt batteriet, og dette sa sjefen til NPR lørdag:

‒ En av de største vekstmulighetene for oss er fabrikken i Köln, hvor vi skal lansere den elektriske Explorer, sa Farley bak rattet på en rød Ford F-150 Lightning.

‒ Og vi var ikke fornøyd med termisk forplantning, mottiltak rundt brann, til bilen. Så vi har tatt en seks måneders forsinkelse for å få konstruksjonen riktig. Det er hovedårsaken.

Overgangen til helelektriske kjøretøy så ut til å gå ganske smertefritt med Mustang Mach-E, men siden har Ford slitt ganske mye. Den populære elektriske pickupen som Farley satt bak rattet til har hatt sine utfordringer, og diverse kilder hevder at Ford faktisk taper penger på hver eneste F-150 Lightning de lager.

Fords målsetning var å lage 600.000 elbiler i året fra slutten av 2023, men dette målet er utsatt til neste år. Et annen, 2 millioner elbiler i året fra 2026, og er også utsatt, og i mellomtiden hardner altså kampen om elbilkundene til både fra tradisjonelle merker samt nye merker som baner seg vei inn i markedet.

En særs viktig elbil blir altså den elektriske Explorer som går inn i det hete C-segmentet, og denne skal etter planen komme i to versjoner rett ut fra startblokken ‒ standardutgaven samt en som er kalt Explorer Premium.

Elbilen blir tilgjengelig enten med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift, og Ford har sagt at den kan hurtiglades fra 10-80 prosent på 25 minutter. Rekkevidde er foreløpig ukjent, men en plass rundt 500 kilometer er nok ikke et dårlig tips.

Elektriske Explorer kan også lokke med både hengerfeste og taklast, og 340 hk og 545 Nm for den utgaven med firehjulsdrift.

Prisen er som rekkevidden ikke klar, men også her er det hintet rundt 500, dog med ytterligere tre 0’ere. Altså rundt en halv million kroner.

Som vi vet er Ford på hugget når det kommer til førerassistenter, og Explorer skal utstyres med 12 ultrasoniske sensorer, 5 kameraer og 3 radarer som bør sørge for selvkjørende egenskaper, og på innsiden er bilen blant annet utstyrt med en hev- og senkbar 14,6 tommers berøringsskjerm.

I tillegg til nevnte Mustang Mach-E og F-150 Lightning, har også Transit gjennomgått en transformasjon over til den helelektriske alderen. Ford har også på gang en helelektrisk utgave av lille Puma som skal komme til neste år, og bør i likhet med Explorer ha et ganske stort salgspotensial.

Da er forhåpentlig også nye Ford Explorer på plass, og slik ser den elbilen ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter