Nå har framtiden nådd oss. I gigantbyen Beijing blir det nå mulig å bestille robottaxier, altså helt selvkjørende taxier uten hverken fører eller noen som fysisk overvåker turen.
Du husker kanskje at Elon Musk i 2019 lovet at Tesla skulle ha 1 million robottaxier ute på veiene innen utgangen av 2020? Vel, Musk er kjent for å ha sin egen oppfatning av tid, og da vi gikk inn i 2021 var det ingen robottaxier fra Tesla på plass. Jepp ‒ null.
Men det betyr heldigvis ikke at robottaxiene fortsatt er en fjern drøm, for det er selvsagt flere enn Teslas optimistiske sjef som ser dette som framtiden. Faktisk er disse selvkjørende og smarte taxiene allerede en realitet.
-->
En grunn til at Tesla og andre ikke har fått på plass fullstendige selvkjørende taxier helt uten personell er at det fortsatt ikke er åpnet for dette, men i Kina har myndighetene nå åpnet for at tekgiganten Baidu kan introdusere robottaxier.
Dette skjer i forbindelse med at Kina skal arrangere vinter-OL til neste år, og olympiaden feires altså med en sniktitt inn i framtiden.
Fra 2. mai og midt i feiringen av arbeidernes dager kan de som befinner seg i Beijings Shougang Park som er et OL-område bare fiske opp mobilen og bestille seg en ekte robottaxi, og Baidu blir det første selskapet som åpner for dette på et kommersielt nivå.
Tjenesten er basert på en app kalt Apollo Go, og via denne blir det mulig å bestille en robottaxi som er i nærheten. Bilen er altså ubemannet, og teknologien inkluderer virtuell virkelighet-navigering og faktisk et fjernstyrt horn sånn i tilfelle du ikke klarer å lokalisere bilen.
Når brukeren skal inn i bilen må de scanne en QR-kode og en helsekode for å forebygge pandemi. På innsiden klikker brukeren videre på «start turen»-knappen, og bilens system vil først forsikre seg om at alle har festet sikkerhetsbeltet og at dørene er lukket, og deretter begynner turen.
I motsetning til andre prosjekter har altså ikke disse bilene noen personer som overvåker det hele inne i selve bilen, og Baidu bruker blant annet 5G slik at bilen er i kontinuerlig kontakt med en sentral. Så går det helt galt kan operatører overta bilen via fjernstyring.
Til å begynne med skal disse robottaxien blant annet frakte folk til idrettsanlegg, jobb og hoteller, og vil under OL være tilgjengelig for idrettsutøvere og andre besøkende.
‒ Å introdusere ubemannede tjenester er et uunnværlig stadie for kommersialisering av autonom kjøring, sier Yunpeng Wang, visepresident og daglig leder for autonome kjøreteknologier i Baidu.
‒ Nå åpner vi de helt førerløse robottaxi-tjenestene i Beijing for publikum, og dette har vi oppnådd etter å ha utført utallige skalerbare førerløse tester i mange byer over en lang periode.
Allerede i oktober i fjor innledet Baidu autonome tester for publikum i flere områder i Beijing, og totalt har de tilbakelagt over 10 millioner kilometer med veitesting av selvkjørende biler.
Den kinesiske giganten har utviklet selvkjørende teknologi i åtte år, har en portefølje på rundt 500 biler som brukes i autonome tester. Så langt har de sikret seg 2.900 patenter for intelligent kjøring, og fått lisens til å frakte personer i 179 selvkjørende biler.
Baidu og Tesla er selvsagt ikke de eneste som utvikler teknologi som skal gi oss selvkjørende biler, og dette er et så viktig område at det stadig vekk skjer nye ting. Og en diger nyhet ble kjent denne uken.
Lyft, en av de virkelige tungvekterne når det kommer til selvkjørende teknologi og som hadde mål om fullstendig selvkjørende biler på nivå 5 (det øverste), er nå kjøpt opp av selveste Toyota.
Den japanske produsenten har på gang et kolossalt prosjekt på foten av selveste Fuji-fjellet, for der skal de bygge framtidens by kalt Woven City hvor alt skal være nullutslipp og knyttet sammen av trådløs teknologi. Et av selskapene som skal bidra til akkurat dette er Woven Planet, og disse har nå kjøpt Lyft for den nette sum av 550 millioner dollar.
Tidligere har også Cruise som eies av GM sikret seg rivalen Voyage, mens Uber har solgt sin selvkjøringsdel til Aurora, Amazon har kjøpt opp Zoox og Volkswagen har kjøpt seg inn i Argo AI.
Andre produsenter som Hyundai, Kia, Volvo og Fiat har også manøvrert seg videre i den autonome jungelen, og Volvo har for eksempel inngått et nært samarbeid med Waymo som skal føre til selvkjørende svenske biler.
Nettopp Waymo er en av de som leder an når verden nå skal få selvkjørende biler og robottaxier, noe en helt fersk liste publiserte av det store konsult- og analyseselskapet Guidehouse liste viser.
Hvert år lager de en rangering over hvem som leder an i det selvkjørende kappløpet, og for Elon Musk har ikke de to siste rapportene vært hyggelig lesning. I fjor var Tesla aller sist av de som var rangert, og i år er de heller ikke blant de 10 som utgjør topplisten.
Her har du de 10 som Guidehouse mener har kommet lengst i utviklingen av selvkjørende biler: