Det er mange nye bilmerker som kan skilte med imponerende elektriske prototyper, men det er ikke mange som har skapt like stor interesse som Rivian ‒ spesielt på hjemmebane i USA.
Merket utvikler nemlig to hyperaktuelle modeller for detmarkedet, nemlig en SUV og en pickup.
en rekke nye investorer ‒ inkludert bilmerket Ford og nettgigantene Amazon. Bare
i fjor dro de inn rundt 10 milliarder kroner i nye midler. Pengene skal blant annet brukes til å sette opp en plattform
de to modellene skal lages på, en de har kalt for skateboard med en slags flat
bunn. Interessen er da også nesten på det som Tesla opplevde da de
begynte å få sving på produksjonen, og så langt har over 100.000 bestilt seg en
Rivian. Leveringene av disse skal etter planen starte i 2021. De to modellene er kalt R1S og R1T, hvor førstnevnte står for Riavians første SUV og den andre for Rivians første Truck. Produsenten har selv døpt disse bilene for «Adventure Vehicles», et begrep de til og med har varemerket.
bakkeklaringer, og med elektriske rekkevidder som skal være langt over 600
kilometer for de med størst batteripakke. De har også elmotorer på hvert av hjulene, og de sterkeste byr
på mer enn 700 hestekrefter med et ellevilt dreiemoment på 1.120 Nm. Det bør altså ikke være mye som stopper en Rivian, men
skulle det mot alle odds dukke opp en hindring den ikke klarer å forsere så er
heller ikke det noe problem. Den snur nemlig på den berømte femøringen. De som er altfor unge til å skjønne hva det betyr, kan vi si
at den snur som en stridsvogn som kan kjøre det ene beltet framover og den
andre bakover. Bilene kan altså snu seg rundt sin egen akse, og det hele
ser ganske så latterlig ‒ og imponerende ‒ ut.
fem milliarder for å komme seg inn i disse. For hvem vil vel ikke ha en slik bil? Les også: