Nå er det ikke lenger noen tvil. Rimac Nevera er verdens raskeste elbil. (Fotos: Rimac)

Rimac Nevera er offisielt verdens raskeste elbil

I november satte Rimac Nevera ny fartsrekord for elbiler med en toppfart på 412 km/t, og nå har den knust den elektriske rekorden rundt selveste Nürburgring Nordschleife. Se video!


Man skulle kanskje tro at en helelektrisk bil som Rimac Nevera automatisk ble sett på som verdens raskeste elbil, men stadig flere helelektriske hyperbiler dukker stadig opp. Og gjerne med hjelp av Rimac selv.

Merket som også har slått seg sammen med selveste Bugatti leverer nemlig mer enn gjerne ut elektriske løsninger til andre merker, og en vanvittig elbil som Pininfarina Battista høster frukter av Rimacs utvikling.

Så det er ikke automatikk i at Rimac faktisk har den elektriske superbilen som er raskest, men de har ikke til hensikt å bare gi bort en slik trone.

Noe merkets egne hyperbil viser, for Nevera er et elektrisk fartsmonster som verden aldri har sett maken til. Det viste den senest i november.

Bilen med 1.914 hestekrefter som fyker opp til 100 km/t på rundt 1,9 sekunder og 0-161 km/t på lynraske 4,3 sekunder satte nemlig ny fartsrekord da den nådde 412 km/t på en 4 kilometer lang testbane i Tyskland.

Da hadde den allerede året før satt ny elektrisk rekord på kvartmila, den strekningen som dragsterne benytter, for Nevera gjorde denne øvelsen på 8,582 sekunder i 2021.

Slik ser det ut når Rimac slipper alle kreftene løs i en Nevera som er på rekordjakt:

Men det er en konsensus i bilverden at den raskeste bilen skal kåres ved å klokkes rundt den beryktede Nordschleife, verdens mest krevende racerbane.

Denne banen med et baneoppsett på over 20 kilometer ble i gamle dager også brukt av Formel 1, men det var så farlig at F1 rett og slett måtte kutte ut banen. Originalt ble den bygd tilbake i 1927 og var hele 28,3 kilometer lang, men det ble også laget en nordsløyfe som målte 22,8 kilometer. Derav navnet Nordschleife.

Mange F1-fans kjenner navnet Niki Lauda, og han er den eneste av F1-førerne som klarte å kjøre en runde på den 22,8 kilometer lange banen på under 7 minutter. Baneoppsettet døpt «det grønne helvete» av F1-fører Jackie Stewart ble fjernet fra kalenderen foran 1977-sesongen.

I dag er Nordschleife er åpen 1-veiskjørt vei som benyttes flittig av de som bilmerkene som lager litt mer potente biler, og har altså blitt en benchmark for de bilene som gjerne vil ha tittelen «verdens raskeste».

Nürburgring holder kontroll på alle forsøkene, og passer på at ingen jukser til seg bedre tider. For bilene skal være tilnærmet lik de som er mulig å kjøpe, foruten de kategoriene som omhandler modifiserte biler og prototyper.

Den aller raskeste bilen er en tidligere supersportsbil benyttet i langdistanse-VM, nemlig Porsche 919 Hybrid Evo. Da Porsche pensjonerte denne fjernet de alle restriksjoner, og sendte den rundt det grønne helvete. Og det gikk unna i et helsikes tempo. Bilen med racerfører Timo Bernhard bak rattet gjorde runden unna på ufattelig raske 5:19,546 minutter.

Den nest raskeste er faktisk enn elbil, og mer bestemt racerbilen som Volkswagen lagde før de satte i gang produksjonen av de vanlige ID-bilene. En Volkswagen ID.R med racerfører Romain Dumans i førersetet gjorde unna de 20,832 kilometerne på lynraske 6:05,336 minutter.

Men dette er ikke en elbil som det er mulig å kjøpe, og den raskeste serieproduserte er en Tesla Model S Plaid med en såkalt Track Package. Den klarte runden på 7:25,231 minutter, og slo dermed Porsche Taycan Turbo S som gjennomførte runden på 7:33,35 minutter i fjor.

Tesla-rekorden ble satt i begynnelsen av juni, og fikk bare leve i to og en halv måned.

For nå har Rimac luftet sin Nevera rundt banen, og det gikk nesten like fort som da Lauda presset seg under 7 minutter. Den nye rekorden lyder på 7:05,298 minutter, og knuste dermed Teslas rekord med rundt 20 sekunder.

Mercedes-AMG One er for øvrig den raskeste «vanlige» bilen rundt banen, og rekorden satt av alle tidspunkter sent i oktober i fjor lyder på 6:35,183 minutter.

Så hvor fort er 7:05,298 minutter som Nevera brukte? Vel, det skal du selvsagt få oppleve, for en del av rekordforsøkene inkluderer også videoer som viser selve runden.

Så fest buksebeltet og klyp deg godt fast i stolen, for her går det virkelig unna.

Les også: