Noen er selvsagt bedre forberedt på en krise enn andre. Renault-gruppen
er dessverre ikke en av disse. Den franske gruppen opplevde en nedgang på -25,9 prosent rundt
nybilsalget i første kvartal, og inntektene falt med -19,2 prosent. Og verden
er fortsatt i korona-modus, så det blir mest sannsynlig ikke så veldig mye
bedre i 2. kvartal.
år opplevde røde tall i regnskapet, så den store gruppen med 180.000 ansatte
verden over må nå ta grep for å snu trenden. Og det gjør de til gangs. Gruppen kommer nå med en voldsom spareplan som skal kutte utgiftene
med formidable 2 milliarder euro i løpet av tre år. Gang det med 10 så får du sånn
cirka den norske summen. Det går dessverre hardt utover staben, for som vi vet er
lønn en stor utgift i de fleste bedrifter. Renault-gruppen sier at de vil kutte 4.600 stillinger i
Frankrike, og 10.000 andre posisjoner rundt om i verden. Det betyr altså en
reduksjon på nærmere 15.000, og mange blir dermed arbeidsløse. Renault-gruppen ser for seg følgende grep som skal få de i
vater igjen. De vil spare 800 millioner euro rundt produksjonen, både ved
å effektivisere den og kutte ned på ingeniørkostander. Dette er mulig ved å
utnytte synergieffekter i alliansen de har sammen med Nissan og Mitsubishi, og
de akter også å optimalisere forskningen og utviklingen enda mer.
produksjonen, og de vil også forsere overgangen til Industri 4.0-standarden som
betyr enda mer automatikk i fabrikkene. Dette inkluderer også å kappe den globale produksjons-kapasiteten
fra 4 millioner biler til 3,3 millioner biler innen 2024, og dette vil få
konsekvenser for seks fabrikker både i og utenfor Frankrike. De vil spare ytterligere 700 millioner euro på å kutte og
optimalisere støttefunksjoner i gruppen, og denne restruktureringen inkluderer
også en enda større overgang til den digitale verden. Den store spareplanen inkluderer også at de selger sin andel
i Dongfeng Renault Automotive til kinesiske Dongfeng Motor, og de kutter også
ut all produksjon av forbrenningsmotorer i Kina. Renault-gruppen som den franske staten eier 15 prosent av inkluderer altså en allianse med Nissan og Mitsubishi, og den franske gruppen eier i tillegg merkene Renault, Renault Samsung Motors, Dacia, Lada, Alpine og Jinbei.
å bli mindre og mer effektiv, så korona-epidemien er i ferd med å få store
konsekvenser selv for de store bilprodusentene. Les også:
- Mercedes klar med sin helelektriske flerbruksbil
- Verdens første terreng-buss
- Den ultimate Mercedes GLS