Diskusjonen om hvor miljøvennlig elbilene egentlig er har vært her siden salget begynte å ta av for rundt 10 år siden. Og uavhengig av hvor mye totalt utslipp en slik bil har, så er den gode nyheten at de stadig blir mer miljøvennlige.
De fleste store bilprodusentene har nemlig tatt ansvar og jobber nå hardt med å bedre bærekraften og karbonregnskapet til elbilene, og det er det nye konseptet til Renault et veldig godt eksempel på.
-->
Renault er en av produsentene som virkelig tar ansvar, og har bedt alle de 15.000 leverandørene om å redusere miljøpåvirkningen ‒ og dette er en av de strategiske prioriteringene til franskmennene.
Selve konseptet er også et godt eksempel på hvor langt Renault har kommet.
Senic, i seg selv en svært viktig modell ettersom den banet vei for kompakte flerbruksbiler da den kom i 1991, vises nå som et konsept kalt Scenic Vision som skal bane vei for bærekraftige elbiler.
Visjonen består nemlig av 70 prosent resirkulerte materialer, og enda mer imponerende ‒ 95 prosent av bilen kan resirkuleres.
Renault jobber i tillegg med å utvikle mer miljøvennlige lavkarbon-batterier, og batterier er som kjent et ganske viktig element i elbilene. Batteriet i konseptet kommer fra Renault ElectriCity Gigafactory, og er mindre, lettere og mer kostnadseffektive enn dagens vanlige batteripakker.
På toppen utvikler også Renault-gruppen elmotorer som ikke bruker sjeldne materialer, og slike har blant annet funnet veien inn i den nye Renault Mégane E-Tech Electric. Og nå Senic Vision.
En annen ting Renault-gruppen funderer over er rekkevidden, og hva den betyr for utbredelsen av elbiler. Og har kommet opp med en spesiell løsning for Senic Vision.
Dette konseptet skal gi oss en sniktitt på hva Renault skal komme med, og det utvendige designet skal gi oss et hint på en ny elbil som dukker opp i 2024. Konseptet er 4,5 meter langt.
Renault Scenic Vision viser en helt ny plattform som for tiden utvikles av Renault-gruppen, og er spesialdesignet for å passe alle viktige komponenter: Elmotoren, hydrogenmotoren, batteriet, brenselcellen og hydrogentanken.
Motoren er bak slik at det er plass til den 2,5 kilo store hydrogentanken foran, brenselcellen er under gulvet bak på plattformen og plassert bak batteriet.
Så ja, du leste hydrogen, og det er en løsning som Renault tror kan være en del av rekkevidde-utfordringen.
Planen til Renault og like enkel som den er genial. Batteriet på 40 kWh fungerer som en vanlig elbil, og kan altså lades opp via eksterne strømkilder akkurat som andre elbiler. Men også via hydrogen ‒ mens du kjører.
Så når føreren plotter inn destinasjonen i navigasjonen, regner systemet ut hvor mye hydrogen som må være på tanken for å klare å fylle batteriet med nok strøm til hele turen.
Det betyr at en tur på 800 kilometer kan foregå uten at man er nødt til å gjøre et ladestopp, men da må altså hydrogentanken være fylt opp. Men det tar som kjent kun noen få minutter. Renault understreker at det er snakk om grønn hydrogen, så her har de også tenkt på miljøpåvirkningene.
Scenic Vision skal altså bane vei for en ny generasjon elbiler fra Renault, og den franske gruppen har store elektriske planer. I 2030 skal det kun handle om elbiler, i 2040 skal de være karbonnøytrale i Europa og i 2050 skal hele driften være det.
Og her kan du få en sniktitt på framtiden, for her er bilder av konseptet Renault Senic Vision som har hydrogen som en rekkevidde-forlenger:
Les også: