Renault er ikke helt klar til å vise fram produksjonsutgaven av nye og helelektriske R5, men løfter litt på sløret. (Fotos: Renault)

Renault hinter om pris og rekkevidde for elbilen R5

Det er fortsatt knappe to måneder til det franske merket skal vise fram elbilen Renault 5, men nå løfter de litt på sløret på et par ganske så viktige punkter.


Renault 5 E-Tech electric skal være en moderne tolkning av legendariske Renault 5, en bil introdusert i 1972 og som ble produsert helt fram til 1996.

Det ble satt sammen langt over 5 millioner eksemplarer av bilen, som må ha satt en eller annen uoffisiell fransk rekord ved å være den mestselgende bilen der 14 år på rad.

Dermed er listen satt for nye Renault 5, som må være både rimelig og konkurransedyktig nå som bilverden trår inn i en elektrisk alder. Det er en formidabel oppgave, for bilverden ser ganske annerledes ut nå enn for 50 år siden.

Nye R5 skal få debuten under Genève Motor Show i slutten av februar, men det franske merket klarer ikke helt å holde seg fram til da. De slipper altså litt info rundt elbilen allerede nå.

‒ Med et comeback for dette ikonet ønsket vi å gjenoppfinne den tradisjonelle kjøretøylanseringen, forklarer Arnaud Belloni, Global Chief Marketing Officer for Renault-merket.

‒ Litt etter litt avduker vi designet til denne retrofuturistiske modellen, med en storstilt kommunikasjonsplan i god tid før lanseringen. Renault 5 er uten tvil DET ideelle kjøretøyet for denne tilnærmingen, siden vi snakker om gjenfødelsen eller til og med gjenoppfinnelsen av en legende, utvilsomt en av de mest ikoniske kjøretøyene i den franske bilindustriens historie.

Ah, du har lyst til å se et bilde av den originale bilen også? Det skal vi selvsagt fikse. Sjekk denne flotte bilen!

Den originale R5 var en ganske så liten bil på drøyt 3,5 meter i lengden, og så kompakt er selvsagt ikke den moderne elektriske søsteren. Men det er fortsatt en solid bybil med en lengde som kun strekker seg 3,92 meter fra fanger til fanger, og den er satt sammen på den nye AmpR Small-plattformen. Den plattformen er tidligere kjent som CMF-B EV.

Og Renault har ikke tenkt å spare på noe, så de har dyttet det meste av nye løsninger og teknologi inn i den kommende elbilen. Ja, den får til og med V2G som den aller første fra Renault, noe som betyr at elbilen kan levere strøm tilbake til nettet.

Den kommer også med noe ganske kult, nemlig en ladeindikator som vises på panseret. Jepp. Sjekk dette:

Når det gjelder designet er dette altså som Belloni sier en retropreget bil, og R5 gjør da også comeback under fanen «R5volution is back». Både front- og baklyktene har fått et sportslig preg, og det samme har også hjulbuene. Alt dette kan du se av bildeserien helt nederst.

‒ Renault 5 E-Tech electric er et kultikon redesignet for den moderne tidsalder, sier Fabrice Cambolive, administrerende direktør for Renault-merket.

‒ Vi gjorde alt for denne engasjerende bilen, designet og bygget i Frankrike. Med sitt muntre design og nye generasjons teknologier er den ute etter å gjøre elbiler rimeligere i Europa.

Så ja, da er vi på prisen og rekkevidden. Skal man lage en rimelig elbil bør den være fysisk ganske liten, og ha et mindre batteri. Begge disse boksene haker nye R5 ut.

Batteriet er nemlig på 52 kWh, og Renault har også på gang et batteri på 40 kWh som etter hvert skal finne veien inn i Renault 5 E-Tech electric. Batteriet på 52 kWh åpner for rekkevidder opp mot 400 kilometer, sier Renault.

Prisen er satt etter hva hybrider i B-segmentet koster, og dermed har Renault satt en europeisk pris på 25.000 euro for R5 electric. Det betyr i skrivende stund rett i underkant av 300.000 kroner.

Hva mer nye elbilen vil by på får vi altså vite i de kommende månedene, og til slutt skal nytolkningen av legenden avdukes i sin fulle prakt i Genève 26. februar. 

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Elbil Renault Renault 5