Bloodhound skal bryte lydmuren og bli verdens raskeste kjøretøy på hjul, og for å klare det trenger den bare å få montert på en norsk rakett. Men kontoen er dessverre tom.
Det ultimate målet for den britiske blodhunden var å passere drømmegrensen på 1.000 mph, noe som betyr 1.609 km/t. Dette er en hastighet på mach 1,4, altså langt over lydmuren, og noe ingen har vært i nærheten av tidligere.
Det er selvsagt en komplisert oppgave som tar tid. Lang tid.
-->
Jobben med Bloodhound startet allerede i 2008, og i 2015 innså de også at de måtte ha norsk hjelp for å klare en slik vanvittig hastighet. De kontaktet Nammo, som selvsagt var klare til å hjelpe til med en rakett i tillegg til jetkraften fra motorene som til vanlig sitter i Eurofighter Typhoon.
Totalt antall hestekrefter? Jo, 54.000 hk.
Men selv med litt ekte norsk kraft på laget innså teamet bak rekordbilen at 1.000 mph var umulig, så de nedjustert ambisjonene til 800 mhp ‒ 1.287 km/t. Men det er fortsatt gjennom lydmuren, som brytes rundt 1.234 km/t.
Dessverre var det en annen ting som også gikk fort, nemlig midlene. Så i 2018 sto prosjektet i fare for å bli skrinlagt, men en rik brite som var fan av blodhunden spyttet inn frisk kapital og reddet dem.
Blodhunden fikk igjen teften av rekorden, og under nye tester har kjøretøyet klart 1.011 km/t. Men det er fortsatt et stykke unna den nåværende fartsrekorden på 1.220 km/t, men alt har fungert slik det skal og gjengen bak prosjektet har vært svært så optimistiske.
Men så kom koronaen, og det har skapt skikkelige problemer for verdens dyreste hund.
Bloodhound LSR sier nå at de ser etter en ny eier som kan hjelpe de over det aller siste hinderet, før de kan prøve seg på 800 mph. Dette hinderet heter Nammo, noe som betyr at bilen kun er en norsk rakett unna å bryte lydmuren.
Selskapet sier at det vil koste rundt 8 millioner pund, 93,5 millioner norske kroner i skrivende stund, for å få montert på raketten og fraktet bilen og teamet til Sør-Afrika og rekordbanen. Men slike midler har ikke den nåværende eieren.
‒ Det har vært et privilegium å lede dette teamet av ingeniører i verdensklasse de siste to årene, sier Ian Warhurst.
‒ Jeg var trollbundet ‒ slik folk over hele verden var ‒ da vi testet bilen opp til 600+ mph i Sør-Afrika. Men jeg hadde kun midler nok til disse testene, og målet har alltid vært å finne alternativ finansiering slik at rekordforsøkene kan fortsette. Dessverre har den globale pandemien i tillegg til andre årsaker gjort dette umulig, og prosjektet er nå ufinansiert og forsinket med nye 12 måneder.
Løsningen er altså å selge Bloodhound videre til en ny entusiast, og rekordforsøket er utsatt til 2022.
Rekordpilot Andy Green, som også satte den nåværende fartsrekorden i 1997, er fortsatt optimistisk.
‒ I mine øyne er dette den beste rekordbilen noensinne, sier han.
‒ Vi våger oss nå opp i 800+ mph, slik at vi kan vise fram dette tekniske vidunderet, og invitere verden til et utrolig spennende eventyr. Etter den forferdelige 2020-pandemien vi alle nettopp har opplevd, trenger verden en god historie ‒ og Bloodhound er klar til å levere den.
Dagens eier blir en av de som heier på blodhunden, selv om han nå avslutter sitt engasjement.
‒ Jeg skal stå på sidelinjen og heie på Bloodhound når den smadrer gjennom 800 mph, slår Warhurst fast.
Hvordan det oppleves kan du få en smakebit på her, for se når Bloodhound gjør unna 0-1.010 km/t på 50 sekunder:
Les også: