For å virkelig forstå en bil som Toyota Aygo X, så må man kjenne litt til det som kalles for A-segmentet for biler.
De skal være små, de skal være billige – så vil det variere hvor gode de er på komfort og praktiske løsninger som gjør at man blir glade i dem eller ikke takler dem. I A-segmentet kan det fort bli litt enten eller når det gjelder hva man faller for.
-->
I A-segmentet må man prøve å få til så mye som mulig, på så liten plass som mulig, og med så lite penger som mulig. Dermed blir prioriteringene svært ulike mellom de forskjellige små bilene, og det gjør det nesten litt ekstra spennende for oss som skal prøve å bli kjent med dem på noen få timer.
En sentral faktor for om man liker en bil eller ikke kan være fargen, eller i dette tilfellet fargekombinasjonen, og det er det Julie og Emilie fra Frankrike som har vært ansvarlige for.
De har reist på ulike messer og utstillinger for å se farger som «kommer» framover, og koblet farger til krydder.
Fargene vi fikk hilse på var Ginger og Chili – veldig stilige farger, og det betyr en del å synes at en bil ser stilig ut før man rusler bort til den og setter seg inn i den.
Den røde Chili hadde vanlig tak, og Ginger hadde canvas tak, og vi kjørte de begge.
Chili hadde manuelt gir, noe du kun får til innstegsmodellen her i Norge. Ginger hadde CVT-S automatgir. Bortsett fra tak og gir var bilene likt utstyrt.
Opplevelsen av å komme inn i en garasje og se en hel haug av nye helt like biler er noe jeg aldri kommer til å bli lei av, og når du ser dette bildet, så ser du at Toyota Aygo X har blitt en god del kulere utenpå enn det vesle Aygo var.
To-tone lakk er noe som også er med på å gjøre Aygo X litt ekstra kul utenpå.
Den er også bygget på samme plattform som den større Toyota Yaris, så Aygo X har vokst i lengden, bredden og høyden i forhold til Aygo.
Da vi kom ut på veien skulle vi oppdage enda flere fordeler Aygo X har av å dele plattform med Yaris.
I videoklippet over får du bli med på tur i Aygo X, du får hilse på David som driver Bil og Motorbloggen, og du får se meg skifte mening om hvilket girsystem jeg har mest sansen for i Aygo X.
David og jeg dro først av gårde med en Chili Aygo X med manuell girkasse, og merket at motoren på 1 liter og med 3 sylindre ikke var det man kan definere som sprek akkurat. Men bilen er artig å kjøre, og vi merket at den på grunn av plattformdeling med Yaris, har fått med seg mye stabilitet og lekenhet.
Aygo X blir dermed en komfortabel og artig bil å kjøre.
Aygo X har 18-tommers felger og dekk, noe som er ganske vilt for en bil i A-segmentet, men man ser at dekkene er tynne, litt samme prinsipp som man finner hos BMW i3.
Dimensjonen på dekkene var 175/60-R18, og vi var litt spent på egenskapene i krapp sving med for høy fart, men det var stabilt og forutsigbart.
Smale dekk er med på å få ned forbruket, og stor dimensjon på felgene er jo ganske stilig til en bil som ikke er så stor.
Det er ikke så vanskelig å se inni en Aygo X hvilken farge den har på utsiden. Det går igjen i døra, i rattpynt, i pynt rundt infotainmentskjermen og rundt girkassen.
Sømmene i setet er også sydd med tråd som har samme farge som bilen. Stor infotainmentskjerm, og trådløs tilkobling av Apple CarPlay er ganske så uvanlig å finne i en bil i A-segmentet.
Et godt ratt med knapper til å styre den adaptive cruisekontrollen er også noe man sjelden finner i denne bilklassen, men noen kilometer på motorvei viste at det var et meget komfortabelt valg av utstyr å tilby til Aygo X.
Her kan du også se girspaken som leveres til den manuell kassa, med 5 gir og revers. Fin å bruke, men i løpet av dagen landet jeg på at jeg hadde mest sans for CVT-S automatkassen til Aygo X.
Dette er også den girkassen man får til de alle utstyrsnivåer av Toyota Aygo X.
At man kan få en bil i A-segmentet med skikkelig anlegg fra JBL er også ganske uvanlig, for lyd er ofte nedprioritert i biler som dette av økonomiske årsaker.
En liten genistrek fra Toyota er at man kan få Aygo X med Canvas tak. Det sparer vekt kontra en løsning i glass, og sparer naturlig nok også masse plass inne i bilen, og det gir Aygo X en ekstra dimensjon.
Enda en grunn til at man raskt blir glad i Aygo X, for det må du være forberedt på å bli dersom du kjører den mer enn 10 minutter.
Motoren er en 1-liters 3 sylindret bensinmotor med 72 hk og 93 Nm, det betyr på den ene siden mye lyd og lite akselerasjon, men på den andre siden cruising med lavt forbruk til tross for høy hastighet ‒ godt under 0,5 liter på mila.
WLTP-forbruket på automaten ligger på 0,49-0,52 liter på mila, men jeg brukte 0,46 liter på mila på min testrunde som var «tøffere» enn WLTP. Her er det ingen elektriske hjelpesystemer.
Forsetet kan justeres i høyden og fram/tilbake samt vinkel på rygg. Det er gjerne noen som da kan savne justering for sitteputens vinkel og lengde, samt justering av korsryggstøtte. Dette var dog ikke noe jeg savnet de timene jeg kjørte bilen.
Satt nærmest overraskende komfortabelt tross begrensede justeringsmuligheter. Passasjersetet foran kan ikke justeres i høyden.
Bakseteplassen må defineres som begrenset i de to setene man har bak her, store voksne som meg passer ikke inn baki her.
Man har isofix-fester i de to baksetene, og de kan legges ned hver for seg om man trenger mer lasteplass i bagasjerommet.
Bagasjerommet har også begrenset med plass, men det er jo ganske normalt i dette segmentet. Det er et ganske dypt bagasjerom, og man har plass til 231 liter under bagasjeromsskjuleren, og pakker man til taket har man plass til 269 liter.
Legger man ned baksetene får man 829 liter med plass.
Nei, du kan ikke trekke tilhenger med Toyota Aygo X, men du kan dra med deg noen sykler på et sykkelstativfeste, eventuelt en bagasjeboks.
Maksimalt kuletrykk er 50 kg. Dette sykkelfestet er naturlig nok ekstrautstyr.
Toyota Aygo X er 3,7 meter lang, 1,74 meter bred og 1,525 meter lang og veier fra 940 til 1.015 kg før noen setter seg inn i den.
Svingradiusen er blant de bedre i A-segmentet, noe som gjør Aygo X til en svært smidig bil til bykjøring.
Hvem passer Toyota Aygo X for?
I dagens bilmarked kjøper de aller fleste elbil, neste på lista er ladbar hybrid. Skal man ha elbil eller ladbar hybrid er det utvilsomt langt mer praktisk med hjemmelader enn uten, og det er en del som ikke har hjemmelader.
Kanskje bor man i en bygård uten lademulighet? Kanskje er man avhengig av gateparkering? Kanskje synes man bare at biler i A-segmentet har mye sjel og er kule?
Toyota Norge ser for seg at om lag 200 i Norge kan tenke seg en Aygo X i løpet av et år, det er ikke så usannsynlig at de har rett i det.
Jeg vil tro at man er 1-2 voksne og 0-2 barn som skal være med i en bil som dette, man trenger en rimelig bil, man trenger ikke en stor bil, og man har litt sans for små biler.
Jeg mener at Toyota Aygo X er en av de små bilene man kan velge som har mest sjel, og som man fort blir glad i.
Toyota Aygo X kommer i utstyrsnivå Life, Active, Style og Limited. Active og Style kan man få med canvas tak, og da heter utstyrsnivået Active Air og Style Air.
Life er eneste utstyrsnivå du kan velge med manuell girkasse, og den starter på 220.000 kroner. Med CVT-S automatgir starter den på 240.100 kroner.
Style koster fra 273.700 kroner og Style Air koster fra 291.300 kroner. Limited som har en del særegen eksteriørstyling koster fra 303.300 kroner.
Det var veldig hyggelig å bli litt kjent med og litt glad i Toyota Aygo X i Barcelona, og vi gleder oss til den kommer til landet tidlig i sommer så vi kan bli enda bedre kjent med den på veier vi kjenner fra før.
Er du på jakt etter en liten og rimelig bil med spicy farger og litt mer sjel enn man kanskje forventer, så bør Toyota Aygo X helt klart sjekkes ut.
Les flere tester hos Nybiltester