Prøvekjørt praktiske Mercedes GLB

GLB er høyere enn GLC, men smalere og har inntil 7 seter. En superpraktisk familiebil denne SUV’en her!


GLB er bygget på samme plattform som A-klasse og B-klasse, og defineres som GLA som en kompakt SUV. Vi synes denne føles og oppleves som stor og praktisk med sine over 4,6 meter lengde og 7 seter. GLB er en SUV med mange svært praktiske løsninger.

Vi tar like godt noen av de praktiske og fleksible løsningene
med en gang.

-->

Man kan få GLB med inntil 7 seter, der de to bakerste setene
også har koppholdere mellom seg og hver sin USB-C ladeplugg. De to bakerste
setene rommer lange folk, men av sikkerhetsgrunner sier Mercedes-Benz at man
ikke skal være lenger enn 168 cm dersom man skal sitte baki her.

I videoklippet over her ser du mer av setene og benplassen
for de to bakerste setene.

Baksetene kan skyves i lengderetning, opptil 14 cm, for å gi
mer benplass i baksetet, eller mer bagasjeplass/benplass til de to helt
bakerst. På bildet over her er venstre baksete samt midtsete flyttet fram, for
de henger sammen i seteputa. Ryggene er individuelle, og man kan justere
ryggens vinkel med den sorte stroppen som også kan legge ned seteryggen for å
få et flatt bagasjerom.

Med 5 seter i bruk i 7-seteren, og baksetene så langt bak
som mulig for mest mulig benplass, så har man 500 liters bagasjerom til
bakseteryggens topp, og mye mer om man laster til tak. Dersom baksetet kan
skyves helt fram får man 640 liter opp til bakseteryggens topp.

Bestiller man bilen som 5-seter får man naturlig nok mer
plass under gulvet der de to bakerste setene befinner seg, men de literne under
gulvet er ikke like enkle å utnytte. 570/760 liter plass får man om man
bestiller bilen som 5-seter.

Vi plasserte inn et hundebur, bare for å se litt på plassen,
og den må kunne defineres som god både i lengde, bredde og høyde baki GLB. Man
kan også bestille bilen med et passasjersete foran som kan legges ned. Da glir
de fleste lange esker fra Ikea rett inn i bilen, eventuelt surfebrettet.

Med 7 seter i bruk er det ikke noe særlig bagasjeplass
igjen, så det blir litt som i biler som Peugeot 5008, Citroën Grand C4 Picasso
og Ford S-Max, men her har du de samme praktiske løsninger som i disse MPV’ene
i en SUV som du naturligvis kan få med Mercedes-Benz sitt 4Matic
firehjulstrekksystem.

Vi har ikke testet GLB i avanserte terrengløyper, men de som
har det har rapportert om at du fint kommer deg fram til hytta di selv om veien
dit er kronglete og rar.

Enten du har stor familie, og vil ha 7 seter slik at man av
og til kan frakte noen flere i bilen, eller du vil ha 5 seter og mer
bagasjeplass, fordi du er på jakt etter bilens fleksible egenskaper, så vil GLB
passe meget godt.

Vi våger oss på å tippe at over 95 prosent bestiller denne
bilen med hengerfeste.

God bakkeklaring på 20 cm, og bra med hengervekt, som er
maks 1.800-2.000 kg avhengig av motorvalg.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett «ønsker» fra de
som vil ha en av de tidligere nevne MPV’er som firehjulstrekk, og her leverer
Mercedes-Benz en SUV med MPV-egenskaper med firehjulstrekk.

Vi testet 200 d, en dieselmotor med 150 hk som ikke akkurat
innbyr til aktiv kjørestil. Selv med øs-pøs regnvær ut av Oslo fikk vi et forbruk
på 0,59 liter på mila til Grimstad. På turen tilbake var været bedre, men
forbruket ble noe høyere med 0,64 liter på mila. Det er ikke så galt for en 166
cm høy SUV med takboks.

9,3 sekunder tar turen fra 0-100 i GLB med 150 hk diesel, og
vi ville nok lett gått for 220 d med 190 hk som tar samme turen på 7,6
sekunder. Det vil nok gi en del økt kjøreglede for oss, og da kan man også
trekke med seg inntil 2.000 kg bakpå bilen. Pris for større motor er 26.000
kroner, kommer mer tilbake til priser for GLB.

Vi synes også at AMG-Line er veldig stilig utenpå denne
bilen, men er litt usikre på om vi ville gått for AMG-setene inni bilen. Dette
er tross alt en komfort-bil for familien, med hyggelig lavt støynivå. Relativt
langt fra det vi ser på som «sportsbil» som trenger «sportsseter».

Vi har kjørt langt med GLC, og kjenner at GLB ikke er på
komfortnivå med den, men likevel vil de fleste mennesker med referanser fra
andre biler definere GLB som meget komfortabel.

Forseter med elektrisk justering og minnefunksjon er deilig,
men for enkelte vil kanskje AMG-Line setene oppleves en tanke hardere enn man
har behov for i en bil som dette.

Vi håper ikke det samler seg lett støv bakom skjermen som
man nesten kan oppleve som litt planta på dashbordet, og ikke så integrert som
i for eksempel E-klasse.

Et svært godt ratt med smarte knapper, de svarte, som kan svipe
og trykkes på. Den venstre styrer du instrumentene med og den høyre styrer du
infotaimentskjermen med.

Vi synes det er umåtelig enkelt å trives i dette
førermiljøet, og lyden fra anlegget er også meget hyggelig om man ikke har de
aller strengeste hi-fi krav.

Vi forsøkte oss noen ganger på å skravle med bilen: «Hey
Mercedes – What can I do for you?»

Men det er nok lurt her å lese seg litt opp på de kommandoer
bilen skjønner seg på. Noen funksjoner ligger litt langt inne i de tyske
menysystemer, og er kjekke å kunne be bilen om å åpne opp, men hvordan uttaler
man for eksempel «Kalvehageneset» på engelsk når man vil at bilen skal navigere
dit? hmmm… Ikke alt som er like lett med talekommandoer på engelsk.

Dersom man krysser av for parkeringspakke på listen over
ekstrautstyr får man kamera foran og bak bilen, samt parkeringsassistent. Gode
kameraer og bilder, selv om kanskje Audi og BMW er et ørlite hakk vassere her,
så er bilder og funksjonalitet god.

Når jeg skal teste ut plassen i baksetet bakom meg selv, så
skyves setene i bakerste posisjon, altså hele 14 cm lenger bak enn fremste
posisjon. Her kan man tilpasse kneplass/bagasjeplass optimalt for de som sitter
bak.

Jeg er 184 cm høy, og har en stor bakende, og da går mitt
hår såvidt oppi taktrekket her. Vi mistenker at det kan skyldes taklukene som
denne bilen er utstyrt med.

Jeg kan uten problemer skyve baksetet fremover uten at jeg
får for dårlig kneplass av den grunn, men 14 cm fram blir nok for trangt for
mine knær.

Du har et par USB-C plugger for lading her bak, og et par
luft-dyser, men ikke noe varme i yttersetene eller egen klimasone. Det finnes
mange rimeligere biler som har dette på plass, men her er det nok et bevisst
valg for at man skal oppleve at man går en klasse opp om man velger GLC eller
to klasser opp om man velger GLE.

Synes vi det er pent med utskjæring til hengerfeste? Nei,
det synes vi ikke, og det er også kommentert i videoen du finner litt lenger
opp her. Dette mener vi må kunne løses mer elegant av de tyske ingeniører.

Synes vi det er moro at en bit av E18 som åpnet før sommeren
2019 fortsatt ikke er registrert? Nei, det gjelder forsåvidt ikke bare
Mercedes-Benz, men flere bilmerker. Det er direkte ubegripelig at en vei ikke
er registrert NÅR den åpner, for det er svært offentlig og åpent NÅR den åpner!
Spesielt når man har intelligente støttesystemer som reduserer hastigheten
etter veien du kjører på.

Det er IKKE moro å få hastigheten redusert til 50 km/t i 110
sona fordi bilen regner med at man ikke befinner seg på en vei som ikke er
registrert, og leter febrilsk etter alle veier den nye E18 går over, for å
«plassere bilen» på en registrert vei med en annen fartsgrense.

Skjerpings!

Litt om motorer og priser.

Foreløpig får du bilen med 3 bensinmotorer og 3
dieselmotorer. Den minste bensinmotoren og de to minste dieselmotorene kan du
få uten 4Matic. Den mellomste dieselmotoren, 200 d kan du også få med 4Matic,
som testbilen.

498.900 starter prisen på for GLB 200 med 163 hk
bensinmotor. Testbilen 200 d 4Matic starter på 558.900 og 220 d 4Matic med 190 hk
starter på 584.900 kroner.

Når det gjelder ekstrautstyr så kan man bruke masse penger
på dette, og man kan begrense seg. Erfaringsmessig legger folk gjerne på 70.000
eller mer i ekstratustyr på en Mercedes-Benz. Testbilen har det meste fra
listen over ekstrautstyr, og koster dermed 720.000.

Men hva med ladbar hybrid?

Dette blir jo spekulasjoner, men tross alt spekulasjoner
basert på erfaringer.

Da A-klasse og B-klasse kom var det heller ikke noen ladbar
hybrid, men nå kommer de, og selv om testen vår ikke er på nett enda har vi
kjørt A 250 e hele 68 kilometer elektrisk. GLB deler plattform med A-klasse og
B-klasse, så det vil vel overraske oss mye dersom ikke den om et års tid finnes
som ladbar hybrid også.

Prismessig kommer ladbare hybrider fra Mercedes-Benz svært hyggelig ut, og det samme gjelder forbruket.

En av mine biler er MPV’n Citroën Grand C4 Picasso, den er
like praktisk som GLB, men er ingen SUV, har ikke firehjulstrekk, er langt fra
like komfortabel og oppleves heller ikke like høyteknologisk. Har jeg lyst til
å bytte til GLB? Ja, helt klart, men dessverre er annenhåndsverdien på vår
Citroën slik at det neppe er lurt rent økonomisk, vi må nok ha den noen år til.

Vi mistenker at de med interesse for praktiske biler, som
barnefamilier og sportsfolk, kommer til å se litt ekstra på GLB fra
Mercedes-Benz. En meget komfortabel, moderne og svært så praktisk SUV med
mulighet for 4Matic.

Nybiltester har også prøvekjørt mange andre biler, så sjekk dem ut her

Les mer om:

Nyheter Tester