Toyota Aygo x er den nye og betydelig oppdaterte utgaven av den kjente og tidligere populære Aygo-modellen til Toyota.
-->
Den nye Aygo X byr på store oppgraderinger innen komfort, design og drivverk. Vi fikk som de første journalistene i Norge kjøre den nye Aygo X Limited.
Hans Vidar har tidligere i år vært ute på tur i Barcelona for en prøvetur. Den testen kan du lese her.
Bilen jeg testet er Limited-utgaven. Dette er versjonen med alt av ekstrautstyr, inkludert canvas-tak, noe vi vil komme tilbake til etterpå. JBL lydanlegg og adaptiv cruisekontroll.
Den nye Aygo X er en bil som starter på 232 200 kroner, noe som er mye bil for lite penger. Testbilen i Limited-utgaven koster 321.900 kroner.
Motoren er den samme i alle utgavene. Nemlig en 1-liters rekketreer på hyggelige 72 hestekrefter.
Vi kan starte med det utvendige designet til Aygoen.
Dette er en bil som er snill i utseende samtidig som at dette er en bil som gjør deg glad når du ser den. Utseende er en blanding av tøft og snilt, samtidig som de pene linjene kommer godt fram.
På Limited-utgaven får du en lekker grønnfarge paret med oransje detaljer rundt og innvendig i bilen.
Dimensjonene på Aygoen. Den er 3,7 meter lang, 1,7 meter bred og 1,5 meter høy. Dette er på ingen måte en stor bil, men den føles stor ut innvendig. De gode og klare A-segment-dimensjonene gjør denne bilen til en drøm å lukeparkere med.
Når vi jobber oss bak i bilen blir vi møtt av en moderne, men også delvis kjent bakdel fra den tidligere utgaven av Aygo. Toyota har beholdt den delvis glassbakluken med rammekonstruksjon under, i likhet med tidligere Aygo og blant annet Volkswagens Up.
Videre til innsiden kan vi se at det har skjedd store endringer både på kvalitet, men også på design. Her er den mange elementer som går igjen fra andre Toyota modeller.
Når du åpner døren blir du møtt av hyggelige detaljer og en finish som du ikke trodde kom på en bil til rett over 300.000 kroner!
Når du sitter i bilen vil du føle at den føles veldig luftig og fin ut. Både dashbordet, men også midtkonsollen sitter slik at bilen føles luftig og lys ut innvendig. Du kan også se de spreke oransje detaljene ved infotainment-systemet og ved girspaken.
Som vi har nevnt tidligere er det noen ting som går igjen fra andre Toyota-modeller. En av disse tingene er rattet.
Her får du rattet fra en Yaris og en Yaris Cross. Det er på ingen måte en dum ting. Det betyr at du får et skinnratt som er veldig godt å holde i, med blant annet adaptiv cruisekontroll rett ved fingertuppen. Det er sjelden vare i A-segmentet.
Bak rattet finner vi det nye displayet. Her har du analog display rundt en liten LCD-skjerm som viser ulik informasjon etter behov. Det nye displayet er klart å lese, samtidig som LCD-skjermen gjør det lett å finne informasjonen du leter etter.
LCD-skjermen byr på mange typer kjøredata som forbruk, rekkevidde og radio/musikk for å nevne noe. Du bytter enkelt ved å bruke knappene på rattet.
En artig ting som også befinner seg rett ved fingertuppene er girspakene bak rattet. Her har Toyota gitt deg muligheten til å kunne sette girkassen i manuell slik at du kan gire som du ønsker. Genialt på litt svingete veier hvor man kjører litt aktivt!
Videre i Aygoen finner vi det helt nye infotainment-systemet. Dette er et helt nytt system ulikt fra de nyere og større Yaris Cross og Rav4-modellen.
Skjermen i midten har også fått en boost. I Limited-utgaven får du en 9 tommer stor skjerm. Skjermen er rask og responsiv, samtidig som at bildet er skarpt og fint. Du får også tilgang til trådløs Apple CarPlay med det nye infotainment-systemet.
Den nye Aygo X kommer med ryggekamera. Kameraet er ikke det skarpeste i klassen, men det gir et godt overblikk som gjør rygging til en lek.
Vi kan lett nevne forbruket. Dette er ikke den største motoren, og med det kommer et hyggeligt forbruk.
På de første 500 kilometer jeg kjørte med bilen var det mye motorvei, men også litt aktiv kjøring, blandet med bykjøring. Med alt det endte forbruket på 0,57 l/mil.
Jeg kjørte også den typiske pendlerute på Sørlandet fra Kristiansand til Arendal via E18. Der hadde Aygoen et forbruk på 0,51 l/mil.
På landeveien hvor fartsgrensen er maks 80 km/t fra Kristiansand til Lillesand oppnådde Aygoen et forbruk på hyggelige 0,48 l/mil.
I den nye Aygo X finner du noen lekre seter i skinn. Setene har tøffe oransje detaljer som går igjen både utvendig og innvendig. Setene byr på god sidestøtte samtidig som de byr på masse komfort.
Det er i midlertidig ikke så mange justeringsmuligheter. Sitteputen kan ikke justeres inn eller utover, ei heller tiltes. Passasjeren får enda litt mindre ‒ de får for eksempel ikke tilgang til høydejustering av setet.
I taket på denne Aygoen venter en fantastisk overraskelse. Nemlig et canvas-tak som kan trekkes tilbake til rett over baksetene.
Dette taket er elektrisk og du finner knappen til det ved speilet. Når du trekker tilbake taket åpner bilen seg opp og du får følelsen at du kjører en liten sportsbil i en sør-europeisk by på varme sommerdager.
Før vi jobber oss videre bak i bilen kan vi nevne at Aygoen kommer med to koppholdere foran girspaken, og en ladeplate til mobilen.
Bak koppholderne finner du girspaken. Vi kjørte den som var utstyrt med en 7-trinns automatkasse. Det er også mulig å få den nye Aygo X med en manuell girkasse også. Jeg mistenker at det er automatkassen som vil selge best.
Baksetene er neste på programmet. De i Aygoen har de kule oransje sømmene og detaljene.
Selv om setene er kule gjør de ikke at plassen blir noe bedre. Jeg er 180 centimeter høy og får skvist meg inn, men det er ikke spesielt behagelig. Dette er helt klart plass dedikert til barn eller personer som er lavere enn meg.
Du har i midlertidig to ISOfix-punkter så du kan ha to barneseter uten problemer.
Bagasjerommet er neste. Her får du tilgang til 231 liter. Legger du ned setene kan du få tilgang til inntil 829 liter. Det er ikke det største bagasjerommet, men det holder i massevis for den daglige kjøringen.
Under gulvet i bagasjerommet finner du bassen til det 300W sterke lydanlegget. Den tar opp mye plass, så her får du ikke plass til noe annet.
Når vi snakker om lyd kan vi nevne JBL-anlegget som denne bilen er utstyrt med. Det er kort fortalt et utrolig bra anlegg. Lyden er klar, den rister godt når bassen er justert opp og det er nesten mer lyd enn det er bil når det spiller på!
Hvordan er den å kjøre på norske veier?
Den nye Aygo X er en liten bil med relativt kort hjulbase, det gjør den lett å svinge med. Men den er også ganske bred, noe som gjør den stabil.
Dette er en bil som jeg følte satt godt på veien. Den opplevdes leken uten at det gikk på bekostningen av andre deler av bilen.
Du vil merke når du kjører denne bilen at du blir veldig glad i både bilen ‒ og bilkjøring.
En ting jeg merket med denne bilen var støynivået innvendig i tuneller. Dette er i all hovedsak på motorveien, og med tanke på canvas-taket ble jeg oppmerksom på lyden. Jeg vil anta at det er mye mindre vei støy i tuneller dersom du ikke har canvastaket.
Hvordan er den å leve med?
Dette er et spørsmål som man kan stille seg selv med tanke på at dette er en liten bil. Svaret er at denne bilen er en drøm å leve med.
Jeg fikk testet den på både små og store veier. Også små og lengre turer.
Uansett hva jeg kastet mot Aygoen tok den det med godt mot og spurte om dette var alt? Gjennom uken med bilen opplevde jeg at dette er en bil som er kjempegøy, samtidig som at den er praktisk.
Hvem er den for?
Dette er en bil for de som ønsker en liten bil til en hyggelig pris, men samtidig ønsker en godt utstyrt bil.
Bilen byr på plass til fire, selv om de to bak er best egnet til barn. Den nye Aygoen er et perfekt tilskudd til en familie som har en bil fra før ‒ eller om du ikke har behov for en stor bil.
Hva liker vi?
Med den nye Aygo X limited er det mye å like! Noen ting som er å merke seg er adaptiv cruisekontroll, en god girkasse med mulighet for mye moro, og ikke minst canvas-taket.
Adaptiv cruisekontroll er ikke hverdags i en liten bil. Dette var da en stor glede.
Girkassen er også et kjempepluss. Her har Toyota gitt Aygoen en 7-trinns girkasse. Hvorfor så mange? Godt spørsmål, men det er den perfekte mengde gir.
Svaret er muligens at en super utveksling gir mulighet til å gire på svingete veier med et stort smil rundt munnene. Eller få et lavt forbruk på motorveien.
Den jeg likte mest med denne bilen var helt klart canvas-taket. Det taket som du kan ta av gjorde bilen om fra en hverdagslig bil til noe helt spesielt. Det er kanskje det viktigste utstyret på denne bilen, etter min mening.
Hva liker vi ikke?
Selv om det er mange positive ting med Aygoen er det også noen negative.
Det første du merker er den lange 0-100 km/t-tiden. Det tar 15,6 sekunder. Når du gasser på ut på motorveien er det mye motorlyd og lite fart. Så fort den er oppe i fart glir den av gårde langs veien.
Det andre jeg ikke likte var dørene bak. Selv om de ser pene ut, gjør de imidlertid det å gå inn og ut av baksetene vanskelig. Jeg skulle likt å kunne åpne dørene litt ekstra, eller hatt en litt mindre dør.
Oppsummert er den nye Aygo X en kanonbra bil som gjør at du smiler når du kjører den, parkerer den eller bare tenker på den. De små tingene som er negativt blir satt i skyggen av alle de positive delene av bilen.
Dette er virkelig en bil som bør prøves, og ikke minst vurderes for de som ønsker en mindre bil.
Les flere tester hos Nybiltester