Det er all grunn til å glede seg til den kommende Audi Q8 e-tron, for dette er nemlig arvtakeren til selveste Audi e-tron.
I 2020 skjedde det nemlig noe ganske så sensasjonelt i det norske nybilsalget. For vanligvis er det folkebiler som topper en slik liste, for som kjent er pris en viktig faktor når folket skal kjøpe seg en ny bil.
-->
Men det skjedde altså ikke i 2020.
Elbilfrelste nordmenn brydde seg plutselig ikke om pris, for endelig var det en skikkelig tysk familiebil i en helelektrisk SUV-drakt på plass ‒ Audi e-tron. Dette er altså en elbil som enkelt runder 600.000 kroner, og de fleste utgavene som ble levert ut i 2020 kostet nok en plass rundt 700.000 kroner.
Uansett pris så toppet modellen salgslisten gjennom hele året, og ble årets mest solgte bil med 9.227 nyregistreringer. Det var nærmere 1.500 flere enn nærmeste konkurrent, Tesla Model 3.
Den bragden klarer neppe arvtakeren å kopiere, for nå er konkurransen altfor hard med en masse nye elbiler på plass. Men at den kommer til å bli en viktig elbil er det ingen tvil om.
Audi e-tron blir altså til Audi Q8 e-tron, og på den måten skal alle skjønne at dette er flaggskipet i elbilserien til de fire ringene. Det er like godt meldt fire utgaver av Q8 ‒ Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron, SQ8 e-tron og SQ8 Sportback e-tron.
Den nye generasjonen beholder selvsagt størrelsen til den originale e-tron, og er 4,92 meter i lengden (e-tron er 4,90) og er 1,94 meter bred (e-tron også 1,94). Sportback er 1,62 meter høy og SUV-utgaven er 1,63 meter høy, og det siste er det samme som den originale Audi e-tron.
Avhengig av versjon strekker rekkeviddene til Q8 fra 491 kilometer og opp til 551 kilometer, ifølge Audi Norge, mens ladingen befinner seg på henholdsvis 150 kW for 50-utgavene og 170 kW for 55-utgavene av Q8.
Audi selv hevder at rekkevidden er opp til 582 kilometer for SUV-modellen og 600 kilometer for Sportback, så det er litt forskjellige tall ute og går.
I tillegg har selvsagt Audi som er en del av det store Volkswagen-konsernet puttet inn alt de har av nye løsninger og teknologi, så dette blir virkelig en Audi e-tron versjon 2.0.
Såpass må det kanskje være for en elbil som tar opp arven til populære e-tron som det levert rundt 160.000 eksemplarer av siden 2018, og nå har den nye endelig gått inn i produksjon i Brussel.
De første bilene rullet ut av samlebåndet 14 desember.
‒ Med sin økte effektivitet og rekkevidde, samt sitt skjerpede design, er den nye Audi Q8 e-tron en sterk uttalelse for elektromobilitet, sier Gerd Walker, Audi styremedlem for produksjon og logistikk.
‒ Brussel har gjort verdifullt pionerarbeid. Vi lærer av vår erfaring med å ha levert rundt 160.000 biler over hele verden. Som neste trinn vil vi utnytte denne erfaringen til å øke batteriproduksjonen i Ingolstadt.
Batterimonteringsanlegget i Brussel vil altså få en viktig rolle i framtiden, og Audi vil også utnytte erfaringen av de ansatte har opparbeidet seg rundt Audi e-tron.
‒ Erfaringen Brussel har fått siden 2018 kan brukes på tvers av lokasjoner i hele Audi-konsernet, påpeker Xavier Ros, Audis styremedlem for Human Resources and Organization.
Bærekraft er et moteord i bilindustrien, og målet til Audi er at Q8 skal sertifiseres som en karbonnøytral bil. Og den belgiske fabrikken leder også an, og allerede i 2012 gikk de over til grønn kraft.
Nå er det for eksempel et solcelleanlegg der som dekker vanvittige 107.000 kvadratmeter, og de 9.000 megawattimer med kraft som den bærekraftige energien genererer hvert år er nok til å lade hele 90.000 Q8-biler.
En Audi Q8 e-tron bruker også en del resirkulert materiale i jakten på å bli karbonnøytral, og her hjemme blir den enda litt grønnere ettersom vi kun bruker fornybar energi når vi lader.
Audi Q8 e-tron er meldt inn til Norge i løpet av våren, og med en produksjon som nå er i gang bør den være godt i rute.
Her er bilder av arvtakeren til den populære e-tron, det nye flaggskipet kalt Audi Q8 e-tron:
Les også: