Audi har to tyske hovedfabrikker. En ligger i Ingolstadt og en i Neckarsulm, men ingen av disse skal lage den kommende Q4 e-tron som mange venter på.
For dette er nemlig ikke en ren Audi-modell, men et samarbeid mellom Audi og Volkswagen. Grunnen er at Q4 er basert på Volkswagen-gruppens MEB-plattform, akkurat som Volkswagens egne elektriske SUV kalt ID.4.
-->
Sistnevnte produseres i Zwickau-fabrikken som nå er omgjort til en ren elbilfabrikk, og i tillegg til egne elbiler som ID.3 og ID.4 skal det også rulle ut elbiler fra både Audi og Seat fra de hypermoderne rullebåndene.
Audi Q4 e-tron blir altså en slags søster av ID.4, men det er ikke bare rundt 1.400 Volkswagen-ansatte som skal sette sammen den kommende elbilen. Audi har selv sendt rundt 200 «lærlinger» til fabrikken, og disse er på plass når Audi når starter produksjonen.
Nå blir ikke Q4 e-tron en slags kopi av ID.4, for Audi har i tillegg til personell sendt sine egne presser og verktøy til Zwickau for å gjøre denne til en ekte Audi. Og det er en formidabel oppgave, for bare pressene kan veie mange tonn.
Men alt er altså på plass, og dermed har startskuddet for selve produksjonen av den kommende elbilen startet.
‒ Samarbeidet på tvers av merkene i Zwickau demonstrerer nok en gang det enorme synergipotensialet vi har i Volkswagen-konsernet, sier Peter Kössler, styremedlem i Audi for produksjon og logistikk.
‒ Den planlagte produksjonsstart av Audi Q4 e-tron vitner om et fremragende teamarbeid mellom Volkswagen- og Audi-kollegene. Vår kompakte elektriske SUV er umiskjennelig en sann Audi som vil imponere våre kunder hver eneste dag med sin enestående kvalitet og brukervennlighet.
Audi får også selskap av Seat i Zwickau, for en annen bil som skal er basert på MEB-plattformen og skal lages der er Cupra Born.
‒ Med produksjonen av Audi Q4 e-tron er Volkswagen-fabrikken i Zwickau nå et flermerke-anlegg, sier Stefan Loth, styreleder for konsernledelsen i Volkswagen Sachsen hvor fabrikken ligger.
‒ Som et resultat av dette skriver vi nå et nytt kapittel i bilindustriens lange historie her i Sachsen. Jeg vil takke alle Audi-ansatte som for tiden produserer biler i aller høyeste kvalitet, i avtalt volum og etter tidsskjemaet.
Så hva med Audis egne fabrikker?
Jo, Audi har nå på gang en voldsom elektrisk satsing som skal føre til mer enn 20 helelektriske modeller innen 2025, og både Ingolstadt og Neckarsulm skal produsere elbiler. Og det betyr mer samarbeid.
I Ingolstadt har Audi i gang en ny elbil basert på PPE-plattformen som skal komme til neste år, og denne har de laget sammen med Porsche som også skal benytte denne plattformen. Men før den tid er det altså klart for en MEB-bil i samarbeid med Volkswagen.
Audi Q4 e-tron får premiere i april, og skal være på plass til sommeren.
Bilen er på størrelse med Volkswagen ID.4 som den altså skal produseres sammen med, og fordelen med MEB-plattformen er at akselavstanden er enda lengre enn det «vanlige» biler på rundt 4,6 meter kan skilte med. Hos Q4 lyder den på 2,76 meter, noe som betyr at kupeen vokser betraktelig ‒ og det klager jo ingen på.
Les også: