Prisvinner endelig klar for Norge

Et drøyt halvår etter at Ford viste fram en ny Puma-modell er den klar for Norge, og den har allerede hanket inn en tung pris.


Puma er noe så sjeldent som en europeisk Ford-modell,
introdusert første gang i 1997. Men den gang traff ikke Ford blink, og pensjonerte
dyret etter bare fem år.

Men den ble ikke glemt, og i fjor annonserte Ford at de har
en ny generasjon Puma på gang. Og denne gang har de gardert seg, og gjort
modellen svært så moderne både i designet og under skallet.

-->
Og nå har de åpenbart truffet blink, for selv om den først nå
er klar for det norske markedet har den faktisk en tung pris i beltet allerede
‒ «årets nybil» kåret av det britiske forbruker-magasinet What Car?

Det er en pris svært mange gjerne skulle hatt.

Den kompakte SUV-modellen har også et annet våpen i sitt
arsenal, for startprisen er satt til 275.800 kroner.

Det er ikke rart sjefen for Ford Motor Norge gleder seg.

- Nye Ford Puma har med sin avanserte EcoBoost hybrid-teknologi, et unikt bagasjerom og svært konkurransedyktige priser alt som skal til for å bli en suksess i Norge, sier Per Gunnar Berg.

Den får altså som Berg sier Fords mildhybridsystem kombinert
med den 3-sylindrede 1.0-liters EcoBoost-bensinmotoren, en løsning som allerede
sitter i diverse modeller ‒ inkludert nye Fiesta.

Dette gir den opp til 155 hk og et dreiemoment på 240 Nm, og
ikke minst tar systemet ned forbruket med opp til 9 prosent.

Og Ford følger dette opp med en rekke teknologiske løsninger, og ved hjelp av 12 ultrasoniske sensorer og to kameraer har den en rekke løsninger fra Ford Co-Pilot 360.

Dette inkluderer et adaptivt start/stopp-system og et nytt farevarslings-system som gir informasjon om viktige situasjoner før de blir synlige selv for bilens sensorer. Dette systemet er koblet til nett, og mottar sanntidsinformasjon fra lokale myndigheter, nødetater og andre kjøretøy koblet opp mot den samme «skyen».

Nye Ford Puma kan varsle om alt fra mennesker eller dyr i
veibanen til ulykker eller spesielt vanskelige kjøreforhold.

Og at det er en trygg bil har allerede Euro NCAP slått fast,
for Pumaen fikk toppscoren på 5 stjerner i deres kollisjonstester.

Ford opplyser at Puma kommer i to utgaver, Puma Titanium og Puma
ST-Line.

Titanium kommer med en 125 hk EcoBoost hybrid og en 6-trinns
manuell girkasse, og kan by på ting som korsryggsmassasje i forsetene og trådløs
lading av mobiltelefonen. Dette er innstegsmodellen, og starter på 275.800
kroner.

ST-Line er den sportslige versjonen, og her er det motoren på
155 hk som gjelder, sammen med en manuell girkasse med 6 trinn. Denne er mulig
å få med 19-tommers felger og spoiler. Her er startprisen satt til 322 200
kroner.

I tillegg kommer Ford med en Puma-modell som har en 1.0-liters
125 hk bensinmotor til våren, og denne kommer med automatkasse. Her oppgis
prisen fra 302.800 kroner.

Puma kommer med en rekke kjøremoduser, «Normal», «Eco»,
«Sport», «Glatt» og «Ujevnt terreng», og bilens digitale instrumentpanel endrer
visning for de ulike kjøremodusene.

Ford er også stolt over det nye bagasjerommet de har utviklet.

I Puma er det på 456 liter, og Ford MegaBox gir et dypt
oppbevaringsrom på opptil 80 liter under gulvet i bagasjerommet. Her er det
mulig å frakte produkter tilsvarende to golfbager på høykant, eller planter som
er 115 cm høye.

Megabox kommer med et syntetisk trekk og en dreneringsplugg,
og dermed egner dette rommet seg godt til å oppbevare for eksempel våte og
møkkete tøy.

‒ Gjennom hele designprosessen til Puma har vårt mål vært å
levere en bil med en enestående mengde smarte og praktiske løsninger i et mest
mulig kompakt format. Det har vi lykkes med, sier Berg.

Sjekk ut modellen her, og ikke miss bildeserien helt i
bunnen heller.

Den kommer også med moderne utstyre som 180-graders
ryggekamera, selvkjørende parkeringsassistent og filholderassistent. Andre
førerassistenter inkluderer unnamanøver-assistent og antikollisjonssystem med
fotgjengeroppdagelse.

FordPass Connect åpner også opp for trådløs mobillading, og
gjør bilen til en trådløs WiFi-sone hvor inntil 10 enheter kan koble seg på
nett via bilmodemet.

Men dette systemet har langt flere bruksområder, for det åpner
også for at det er mulig å holde kontakt med bilen. Den kan for eksempel spores
via mobilen, og det er også mulig å låse den opp og igjen eller sjekke bilens
status for drivstoff og olje.

For de lydfrelste er det også mulighet for å få Pumaen med B&O
lydsystem med 10 høyttalere inklusive en subwoofer og som leverer 575 watt.

‒ De mange teknologiene som kan fås med nye Puma er helt
enestående i segmentet. Alt fra trådløs lading til køassistenten sørger for å
gjøre kjøreturen med Ford Puma til en praktisk, komfortabel og intuitiv
opplevelse, sier Berg.

Her er flere bilder av bilen som allerede har vunnet en pris, Ford Puma:

Les også:

Les mer om:

Nyheter