Hvert år tester NAF og Motor en bunke med nye vinterdekk, og her er målet å gi forbrukerne et innblikk i hva slags dekk er best under de forholdene de kjører oftest på.
Men. I dyrtiden vi er inne i er det et stort problem, for årets test avdekket ikke overraskende at de dyreste dekkene også er de beste. Faktisk er det så stor forskjell at kvalitetsdekk fra 2015 klarte seg like bra som helt nye billigdekkene under årets test. ‒ Vårt råd er utvetydig. Velg kvalitet fremfor pris, det lønner seg både på kort og lang sikt. Det er ikke slik at det er bedre å kjøpe nye billigdekk med fersk og myk gummi fremfor å beholde et gammelt premiumdekk, sa Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i forbindelse med årets test. Og det er en utfordring for nordmenn som stadig blir mer økonomisk presset, for prisene på dekk har skutt i været. NRK meldte nylig at prisene på nye dekk har økt mellom 20 og 50 prosent, og det er ikke uvanlig at fire kvalitetsdekk sender regningen opp i 15.000 kroner. Det er mye penger! Da er det dårlig nytt for NAF og trafikksikkerheten at hele en million bileiere oppgir at økonomi påvirker beslutningen om å kjøpe nye dekk i år, og flertallet vurderer rimeligere dekk. – Mange opplever høye utgifter denne høsten. Da kan det være fristende å kjøpe dekk i en annen prisklasse enn du først hadde tenkt, eller utsette kjøpet lenger enn du burde, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. ‒ Men husk at gode dekk har stor betydning for trafikksikkerheten. I en undersøkelse Respons Analyse har utført på oppdrag for Fremtind, svarer 1 av 3 bileiere at den økonomiske situasjonen påvirker dekk-kjøpet denne sesongen. Mange av disse vurderer enkelt og greit å utsette kjøpet, og det gjør skadeforebyggeren bekymret.