Dekkprisen har skutt i været, og mange vurderer nå å kjøre en ny sesong på de gamle dekkene. (Foto: Fremtind)

Prisstigning og stram økonomi kan gi mer bilskader

Prisene på nye dekk har skutt i været, og da er det særdeles dårlig nytt at svært mange også har en presset økonomi. Mange kan dermed velge å kjøre på sine gamle og slitte vinterdekk.


Hvert år tester NAF og Motor en bunke med nye vinterdekk, og her er målet å gi forbrukerne et innblikk i hva slags dekk er best under de forholdene de kjører oftest på.

Men.

I dyrtiden vi er inne i er det et stort problem, for årets test avdekket ikke overraskende at de dyreste dekkene også er de beste. Faktisk er det så stor forskjell at kvalitetsdekk fra 2015 klarte seg like bra som helt nye billigdekkene under årets test.

‒ Vårt råd er utvetydig. Velg kvalitet fremfor pris, det lønner seg både på kort og lang sikt. Det er ikke slik at det er bedre å kjøpe nye billigdekk med fersk og myk gummi fremfor å beholde et gammelt premiumdekk, sa Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, i forbindelse med årets test.

Og det er en utfordring for nordmenn som stadig blir mer økonomisk presset, for prisene på dekk har skutt i været. NRK meldte nylig at prisene på nye dekk har økt mellom 20 og 50 prosent, og det er ikke uvanlig at fire kvalitetsdekk sender regningen opp i 15.000 kroner. Det er mye penger!

Da er det dårlig nytt for NAF og trafikksikkerheten at hele en million bileiere oppgir at økonomi påvirker beslutningen om å kjøpe nye dekk i år, og flertallet vurderer rimeligere dekk.

– Mange opplever høye utgifter denne høsten. Da kan det være fristende å kjøpe dekk i en annen prisklasse enn du først hadde tenkt, eller utsette kjøpet lenger enn du burde, sier Therese Hofstad-Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.  

‒ Men husk at gode dekk har stor betydning for trafikksikkerheten.

I en undersøkelse Respons Analyse har utført på oppdrag for Fremtind, svarer 1 av 3 bileiere at den økonomiske situasjonen påvirker dekk-kjøpet denne sesongen. Mange av disse vurderer enkelt og greit å utsette kjøpet, og det gjør skadeforebyggeren bekymret.  

– Gummien på bildekk mister sentrale egenskaper når de blir slitt. Det gir dårligere veigrep og større risiko for ulykker og bilskader, sier Hofstad-Nielsen.  

TV 2 har tidligere skrevet at det er økte råvarepriser og redusert produksjonskapasitet som har ført til dyrere dekk, og resultatet er at bileierne ser etter billigere alternativer.

I undersøkelsen oppgir 650.000 bileiere at de vurderer å kjøpe billigere dekk enn de først hadde tenkt denne sesongen. 

– Det er forståelig at mange vil spare penger nå, men vi bør være oppmerksomme på at lav pris kan påvirke både kvalitet, bremselengde og levetid på dekkene, sier Hofstad-Nielsen.

‒ Hvis du må kjøpe nye dekk igjen på et tidligere tidspunkt fordi kvaliteten er for dårlig, ja, da kan det bli en dyrekjøpt erfaring.

Huskeliste før dekkskifte.

Før du skifter til vinterdekk, bør du sjekke tilstanden på dekkene:

·        Etter tre år bør du sjekke mønsterdybde og kvalitet. NAF anbefaler en mønsterdybde på fire millimeter på vinterdekk.

·        Når dekkene fyller fem år, bør du vurdere nye selv om du kjører lite.

·        Har du dekkene plassert på et dekkhotell, sier de gjerne i fra når det er tid for nye dekk.

 

Debatt

Les mer om:

Forbruker