Prisene på Merdedes’ første kompakte 7-seter er klar

Hullet mellom GLA og GLC tettes nå med GLB, og nå er de norske prisene også klare.


Under fjorårets Shanghai Auto Show kunne Mercedes endelig
presentere modellen som tetter hullet mellom crossoveren GLA og SUV-modellen
GLC, og denne var selvsagt kalt GLB.

Bilen befinner seg altså i B-klassen, og er også den aller
første av de mer kompakte modellene til Mercedes som byr på en tredje seterad ‒
altså sju sitteplasser.

GLB kom altså allerede i fjor, men har brukt en stund før
den har funnet veien til Norge. Men nå er den altså klar, og leveringene starter
allerede denne måneden.

‒ En kompakt premium-SUV med god plassutnyttelse er unikt på
det norske markedet. GLB introduseres med en rekke effektive motorer, og i
kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift har den alle egenskapene som skal til for
å bli en suksess, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz hos Bertel
O. Steen.

Som vanlig fra stjernemerket tilbyr de en drøss med
versjoner også rundt GLB, og selvsagt også en AMG-variant helt på toppen av
kjeden.

Ingen av versjonene er ladbare hybrider, men tyskerne driver
nå og utvikler en helelektrisk EQB som er planlagt til neste år. Denne skal
være basert på GLB, så størrelsen blir nok ganske lik.

Men nå handler det altså om GLB, som fra salgsstart kommer i seks forskjellige modellversjoner.

Innstegsmodellen er GLB 20, og denne er utstyrt med en
7-trinns automatkasse i motsetning til resten av familien som har en 8-trinns
DCT-kasse. Motoren har 163 hestekrefter og et dreiemoment på 250 Nm, og GLB 200
klarer 0-100 km/t på 9,1 sekunder og har en toppfart på 207 km/t.

Denne får en startpris på 486.000 kroner, så det blir altså
mulig å få en GLB til under en halv million.

GLB 250 4Matic kommer som navnet sier med firehjulstrekk, og
motoren yter 224 hk og 350 Nm som sørger for 0-100 på 6,9 sekunder og en toppfart
på 236 km/t.

I tillegg til at ytelsene spretter opp stiger også prisen, og GLB 250 4matic starter på 619.000 kroner.

Så byr Mercedes på tre dieselversjoner.

Her er 200d den rimeligste, og denne kommer med 150 hk og
350 Nm. Dette sørger for 0-100 på 9,0 sekunder, mens toppfarten er på 201 km/t.
Denne starter på 510.000 kroner.

Den neste er 200d 4Matic som har samme motor som den uten
firehjulstrekk, men ekstra vekt sørger for at ytelsene faller ørlite. 200d 4Matic
klarer 0-100 på 9,3 sekunder, og toppfarten er på 201 km/t.

GLB 200d 4Matic starter på 546.000 kroner.

Storesøster blant dieselene er 220d 4Matic, og her lurer 190
hk under panseret samt et dreiemoment på 400 Nm. Den klarer sprinten på 7,6
sekunder, og toppfarten er satt til 217 km/t.

Prisen for denne starter på 572.000 kroner.

Det foreløpig overhode i den ferske GLB-familien er AMG GLB
35, og her snakker vi om 306 hk og 400 Nm. Den barberer sprinttiden ned til
spreke 5,2 sekunder, og den når også den standardiserte toppfarten på 250 km/t.

Prisen for AMG-versjonen spretter naturligvis til værs, og denne
starter på 775.000 kroner.

Her er flere bilder av Mercedes GLB:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter