‒ GLE har lenge vært en ettertraktet modell på det norske markedet takket være attraktive motoralternativer, god plass og utmerket fremkommelighet, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Nå har den fått en omfattende oppdatering, som inkluderer både design og teknologi. Som ladbar hybrid fortsetter den å imponere, med en elektrisk rekkevidde som strekker seg helt til utrolige 109 kilometer.
-->
Dermed får man utvilsomt det beste fra begge verdener ‒ ingen angst verken for rekkevidder eller lading, og en bil som fungerer akkurat som en elbil under hverdagslig bruk.
Mercedes GLE er faktisk modellen som var tenkt som en erstatning til selveste G-klasse, noe tyskerne heldigvis gikk tilbake på. Modellen var på plass i 1997, og har siden kommet i 2. generasjon, 3. generasjon og dagens 4. generasjon som var på plass i 2019.
Det er fire år siden, så da er det på tide å gi den en oppdatering. Det ser man enkelt fra utsiden, for Mercedes har utstyrt bilen med nye støtfangeren foran og enda mer karakteristiske detaljer i frontlyktene. Samtlige GLE-modeller er nå utstyrt med AMG eksteriør, og dette inkluderer blant annet den velkjente diamantgrillen med stjernemønster.
Det er også to nye farger, sodalite blue metallic og Manufaktur alpine grey solid, og nye 21-tommers felger i AMG-ånden.
På innsiden byr nye GLE som også inkluderer den litt mer sportsligere Coupé-utgaven på et nytt ratt og et oppdatert MBUX-system, noe som gjør modellen enda litt mer digitalt og intelligent.
For en bil som befinner seg i det øvre segmentet er det også viktig med lyd, og GLE er også mulig å få med et imponerende Burmester surround sound system og Dolby Atmos. 13 høyttalere, 13 separate forsterkerkanaler og en systemeffekt på 590 watt høres utvilsomt bra ut.
Som du kan se av de tekniske dataene lengre ned byr Mercedes på fem forskjellige utgaver av den oppgraderte GLE-modellen, og samtlige er også mulig å få som en coupéutgave. Det betyr totalt 10 utgaver som det er mulig å velge mellom.
Det er GLE 350 de og 400 e som er ladehybrider, og begge disse tilbyr altså 105 kilometer med ren elektrisk rekkevidde hvor den elektriske motoren tilbyr 136 hk og 440 Nm dreiemoment.
De som går for den enda litt mer aerodynamiske Coupé for elektriske rekkevidder på 107 kilometer for 400 e og altså hele 109 kilometer gjennom 350 de. Da begynner det å smake skikkelig!
GLE 350 kan lokke med 197 hk og 440 Nm gjennom dieselmotoren, og en totaleffekt 333 hk og 750 Nm.
GLE 400 har 252 hk og 400 Nm gjennom bensinmotoren, noe som gir den en systemeffekt på 381 hk og 600 Nm.
Sjefen i familien er AMG GLE 63 S som også har firehjulsdriftsystemet 4Matic+, og her er det en V8 under panseret med 612 hk og 850 Nm som også får hjelp fra en integrert startgenerator (ISG) og et 48-volts elektrisk system som yter 12 hk og 250 Nm. Denne utgaven klarer 0-100 km/t på under 4 sekunder, og har en toppfart på 280 km/t.
Mercedes Norge åpner nå for bestillinger av den oppgraderte GLE, og det betyr også at prisene er klare. De starter på 1,277 millioner kroner for GLE 400 e, mens Coupé-versjonen av AMG GLE 63 S befinner seg på den andre enden med en startpris på 2,784 millioner kroner.
Her er teknisk data.
Her er prisene:
Mercedes Norge sier at de oppdaterte modellene er forventet på norske veier i løpet av høsten, og i mellomtiden kan du sjekke ut bilder av nye Mercedes GLE.
Les også: