Prisen for Polestar 3 er klar

Det er allerede åpnet for bestillinger av den tredje modellen til Polestar, og denne gang handler det om en helelektrisk SUV.


Polestar har endelig tatt sitt tredje viktige steg, nemlig en elektrisk SUV. Den første bilen som det svenske merket kom med var en sportslig ladehybrid, mens Polestar 2 var en helelektrisk sportslig sedan. Nå går de altså inn i det enda hetere SUV-segmentet.

‒ Polestar 3 er en kraftfull elektrisk SUV som appellerer til sansene med et tydelig skandinavisk design og en fantastisk kjøredynamikk, sier Thomas Ingenlath, Polestar CEO.

-->
‒ Vi tar også produksjonen vår til nye høyder, når vi starter Polestar-produksjon i USA. Vi er stolte av og glade for å utvide porteføljen vår samtidig som vi fortsetter den raske veksten.

Dette blir altså den første Polestar-modellen som produseres på to kontinenter, i Kina og USA i samarbeid med Volvo. Mer konkret settes bilen sammen i Chengdu og Sør-Carolina.

Selve bilen er en slags søster av den kommende Volvo EX90, som på sin side er inspirert av et Recharge-konsept som Volvo viste fram for knapt et år siden.

Polestar har som vanlig fokusert mye på rullemotstand og aerodynamiske linjer, og har en ny aerodynamisk profil ‒ men er fortsatt en veldig lett gjenkjennelig SUV med en bred holdning. Det kommer av flere særtrekk, inkludert en frontvinge innlemmet i panseret, en vinge i takspoileren bak og aeroblader.

‒ Denne bilen er designet som en Polestar helt fra starten av, og viser nye Polestar-definerende karakteristikker – som Dual Blade-frontlysene, SmartZone og frontvingen, sier Ingenlath.

Polestar har også tenkt bærekraft på innsiden, og har blant annet benyttet noe som heter bio-attributed MicroTech, et dyrevelferdssertifisert skinn og sporbart setetrekk i ull. De vil også ferdigstilles en livssyklusanalyse (LCA) for Polestar 3, slik at forbrukene kan se hvor mye CO2 det faktisk går i luften i løpet av hele bilens levetid fra vugge til grav.

Dette blir også den første Polestar-bilen som er drevet av en datateknologi fra Nvidia Drive som er utviklet av Volvo, og denne behandler data fra bilens sensorer og kameraer og åpner for avanserte sikkerhetsfunksjoner knyttet til førerassistanse og førerovervåking. Så her tar Polestar nok et skritt mot selvkjørende biler.

Polestar 3 arver altså neste generasjon aktiv- og passiv sikkerhetsteknologi fra Volvo Cars som også finner veien inn til kommende EX90, som for eksempel radarsensorer i kupéen som registrerer om det er forlatt barn eller dyr i baksetet og varsler om fare for heteslag eller hypotermi. Bilen vil også få enda mer selvkjørende teknologi i løpet av det neste året.

Hjertet på innsiden, infotainment-systemet, er også en ny generasjon, og som ifølge Polestar sørger for engasjerende opplevelser for fører og passasjerer. Bilen operativsystem, Android Automotive OS, er utviklet sammen med Volvo og selvsagt Google som står bak androidsystemet.

Polestar har sitt utspring i Volvos satsing på motorsport og sprekere gatebilversjoner, og har dermed et sportslig DNA som videreføres i alle nye biler. Polestar 3 er ikke noe unntak.

Den lanseres med to elmotorer og en kraftoverføring som favoriserer bakhjulene, og standardutgaven har 360 kW og 840 Nm dreiemoment. Det er også mulig å velge en Performance-pakke som øker effekten til 380 kW og 910 Nm, og det er også elektrisk dreiemomentfordeling med dobbelkløtsj på bakakselen videreutviklet fra Polestar 1.

Kjørkomforten bør også være ivaretatt gjennom et adaptivt to-kammer luftfjæringssystem, og de aktive demperne kan også automatisk justeres etter veiforholdene med en frekvens på annethvert millisekund.

‒ Målet vårt er å tilby sportslige ytelser og presisjon, noe som definerer alle Polestar-biler, uten å gå på akkord med daglig kjørekomfort, sier Joakim Rydholm, Polestars sjefsingeniør for understell og en tidligere racerfører.

‒ Med denne biltypen, har vi tatt i bruk nye komponenter som den adaptive luftfjæringen, til å gjenskape Polestar-følelsen.

Her er fakta inkludert priser, rekkevidder og ladehastigheter rundt Polestar 3, men heng med videre og se flere bilder av den kommende elbilen:

Som vi ser er den foreløpige rekkevidden satt til 610 kilometer og imponerende 250 kW ladefart, og standardutrustningen inkluderer ting som panoramaglasstak, LED-belysning innvendig og utvendig, uttrekkbare dørhåndtak med nærhetssensor og 21-tommers lettmetallfelger.

Polestar 3 skal først gå inn i produksjonen i Kina neste sommer, og de aller første leveringene er ventet å starte neste høst. Polestar Norge har allerede åpnet for bestillinger, og startprisen er altså satt til 739.200 kroner per i dag.

Dette er dog uten eventuelle nye avgifter knyttet til elbiler som er foreslått, noe som inkluderer en ny vektavgift og moms på summen over 500.000 kroner. Så får vi se hva som kommer av avgifter når statsbudsjettet for neste år blir vedtatt i desember.

Her er bilder av den tredje modellen til Polestar, fornuftig nok kalt Polestar 3:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter