Navnet sier det meste. Raptor hinter både til rovfugler (raptor på engelsk) og den beryktede velociraptor, en illsint liten kjøttetende dinosaur som skapte frykt for drøyt 70 millioner år siden.
Ford kom opp med den benevnelsen da de utviklet en ekstrem utgave av verdens mest populære pickup, F-150, tilbake i 2009. Bilen het mer eksakt F-150 SVT Raptor, og siden har benevnelsen også funnet veien til Fords europeiske pickup, Ranger.
-->
Den første Ranger Raptor kom i 2019 og hadde en 2-liters motor med 210 hestekrefter, men siden har Ford kommet med en ny generasjon Ranger. Og da er det også på tide med en ny Raptor-råtass.
Dette blir den første spesialversjonen av den nye Ranger-modellen, og Ford har nå kommet så langt i utviklingen at de mer enn gjerne viser den fram ‒ helt usensurert.
Slik ser rovfuglen ut:
At den nærmer seg Europa vet vi også. Vi har faktisk videobevis for akkurat det.
Nye Ranger Raptor er åpenbar både så hissig og har så dårlig tid at den ikke en gang kan vente på at frakteflyet lander på europeisk jord, og selv ikke noen solide kjettinger klarer å holde denne rovfuglen fanget.
Og den ble heldigvis klarert for Europa etter den luftige flukten inn til det gamle kontinentet.
Det er to ting som gjelder når det kommer til Ford Ranger Raptor, og det er krefter og kjøreegenskaper.
Ford har puttet inn en helt ny twin-turbo 3-liters V6 EcoBoost bensinmotor i denne, som leverer 288 hestekrefter og et dreiemoment på 491 Nm. Også dagens 2-liters dieselmotor blir tilgjengelig, men her i Norge må kundene vente til 2023 på denne.
Den nye V6-motoren er for øvrig produsert i grafittjern, noe som ifølge Ford gjør den opptil 75 prosent sterkere enn ved bruk av det tradisjonelle støpejernet.
Ford Performance har også utviklet en løsning som skal sørge for enda bedre effekt. Denne åpner for at turboladerne i motoren roterer i opptil tre sekunder etter at føreren har fjernet foten fra gassen, noe som skal føre til raskere akselerasjon fra motoren ut av kurver og ved girskift når gasspedalen igjen trykkes ned.
Spesialavdelingen har også flikket videre på girsystemet, som har en egen turboladingsprofil for hvert av de 10 girene i den avanserte automatgirkassen.
– Med 3-liters motoren får nye Ranger Raptor en helt annen dynamikk som vil tilfredsstille selv den mest dedikerte ytelses-entusiasten. Både akselerasjon og den rå ytelsen fra den nye motoren vil garantert lokke frem et bredt smil hos de som kjører den, sier Dave Burn hos Ford Performance.
Når det kommer til kjøreegenskaper har Ford utstyrt Raptor med et unikt chassis sammenlignet med nye Ranger, og det er en rekke forsterkninger og spesielle løsninger som inkluderer C-stolpen, lasteboksen, reservehjulet og unike rammer for støtfangere og støtdempertårn.
Raptor har også et nytt hjuloppheng som tilpasser seg i sanntid, noe som bør hjelpe til med å sluke ujevnheter også i høyere hastigheter.
Demperne kan også tilpasse seg forskjellige kjøremoduser, som Ranger Raptor har nok av:
På veien:
Normal – Utviklet for komfort og drivstoffeffektivitet
Sport – Mer respons for aktiv kjøring på vanlig vei
Glatt – Tryggere kjøring når underlaget er glatt eller ujevnt
I terrenget:
Steinete – for optimal kontroll i veldig lav hastighet på steinete og veldig ujevnt underlag
Sand – Optimaliserer girskiftene og kraftfordelingen for best mulig fremdrift i sand eller dyp snø
Gjørme/hjulspor – for maksimalt grep ved igangkjøring og opprettholde fremdrift på myke deformerbare overflater
Baja – setter alle systemene i angrepsposisjon for høy hastighet i tøft terreng
I tillegg byr spesialutgaven på noe smart som er kalt Trail Control, og dette er en cruisekontroll for kjøring i terreng. Denne fungerer under 32 km/t, og bilen regulerer selv akselerasjon og bremsing, slik at føreren kan konsentrere seg om å ratte bilen gjennom røft terreng.
På utsiden kan selvsagt Raptor-utgaven by på nye ting, inkludert utvidede hjulbuene og et nytt frontlysdesignet som gir den mer visuelle muskler.
Den er skodd med 17-tommers aluminiumsfelger med spesialdekk, mens funksjonelle ventiler og røffere sidetrinn støpt aluminium både gjør den tøffere og mer funksjonell.
Det er også LED-lys både fora og bak, og integrert stigtrinn og et hengerfeste som er plassert høyt som gjør at man trygt kan dra med seg en henger også i terrenget.
På innsiden sier Ford at de har utstyrt bilen med jagerflyinspirerte sportsseter, og det går i Code Orange på sømmer, seter og instrumentpanelet som forsterkes av en stemningsbelysning.
Videre er det sportsratt i skinn med rattgir i støpt magnesium, og det er også et 12,4-tommers digitalt instrumentpanel og en 12-tommers berøringsskjerm.
Lyden bør også være godt ivaretatt, for Ford har puttet inn et lydsystem fra det danske premiummerket B&O som inkluderer 10 høyttalere.
Men Ford har også tenkt på den utvendige lyden. Faktisk ganske så mye.
Det er nemlig mulig å velge fire lydbilder via rattet, eventuelt benytte kjøremodusene som også har sine unike lydbilder.
Disse er:
Stille: Prioriterer stillhet. Perfekt for ikke å vekke naboene tidlig på morgenen
Normal: Denne profilen gir deg en eksoslyd som viser tilstedeværelse uten at den er for høy for bruk i vanlig trafikk. Dette er standard lydinnstilling for kjøremodusene; Normal, Glatt, Gjørme og Stein.
Sport: Dette lydbilde er høyere og har en mer dynamisk karakter.
Baja: Den mest slående eksoslydprofilen både i volum og lydbilde. I Baja-modus oppleves systemet helt uten lydbegrensninger - bare ment for bruk i terreng.
Nye Ford Ranger Raptor nærmer seg altså med stormskritt, og er faktisk nå så nær at Ford Norge åpner for bestillinger av spesialutgaven. Og det betyr som kjent at prisene også er klare.
Terrengtøffingen starter på 852.250 kroner, og dette gjelder utgaven med V6 som altså blir den første som er på plass her i landet.
– Vi vet at kundene forventer at vi leverer enda bedre ytelse med neste generasjon Ranger Raptor, men jeg tror ikke de er klar over hvilket enormt sprang vi har tatt, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, som altså har stor tro på den nye utgaven.
‒ Det er en fantastisk morsom pickup å kjøre, og den usminkede rå ytelsen den leverer kommer til å overraske dem (kundene) stort.
Kundeleveringene skal etter planen starte i 4. kvartal, og i mellomtiden kan du jo ta en titt på den nyeste Raptoren til Ford, Ranger Raptor.
Les også: