Prisen for BMW i7 er klar

BMW har på gang en ny 7-serie, noe som i seg selv er svære greier. Men BMW topper like godt dette med å presentere en helelektrisk versjon, nemlig i7.


BMW’s klassereise starter med 1-serie, og drar seg helt opp til flaggskipet og sjefen i familien, den luksuriøse 7-serien. Denne vognen måler i dag 5,12 meter i lengden.

Denne befinner seg i 6. generasjon, og blodslinjen strekker seg helt tilbake til den første 7-serie presentert tilbake i 1977 ‒ 45 år siden. Nåværende generasjon kom i 2015, og som vi vet har det skjedd veldig mye i bilverden de siste sju årene. Så det er på tide å fornye flaggskipet.

-->
Og tyskerne har tenkt å slå et par fluer i et smekk, og lager på samme tid, faktisk i samme fabrikk, både den tradisjonelle 7-serie og en helelektrisk i7.

– Med den nye generasjonen BMW 7-serie befester BMW sin posisjon og offensiv i det øverste premiumsegmentet, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

– Unikt for den nye generasjonen BMW 7-serie, er at den lanseres med en rekke modeller som er tilpasset kundenes behov i de ulike markedene. Mens USA og Kina får sine egne modeller og motoriseringer, er det helelektriske BMW i7 som er først ut i Europa. På fabrikken i Dingolfing, Tyskland, vil alle de forskjellige motoriseringene produseres på én og samme produksjonslinje, sier Tegneby videre.

Den store nyheten, bokstavelig, er at modellen vokser. Det finnes en L-versjon av 7-serie som er 5,26 meter lang, men selv denne må bite i støvet for 7. generasjon. Den nye strekker seg hele 5,39 meter i lengden, noe som er godt nytt for de som skal inn i baksetene. Akselavstanden er nemlig på formidable 3,22 meter, mens bredden er på 1,95 meter og høyden er på 1,54 meter. Også sporvidden har økt både foran og bak.

Alt det nyeste av teknologi finner selvsagt veien inn i den nye 7-serien, inkludert ting som den buede skjermen, Matrix LED-lykter, siste generasjon av iDrive-operativsystemet og selvkjøring på nivå 3.

Det mest iøynefallende på innsiden er utvilsomt BMW Theater Screen, for dette er en diger 31-tommers skjerm med 32:9 panoramaformat og 8K-oppløsning. Se bilder av dette i bildeserien under saken.

Denne skjermen felles ned fra taket, og forvandler baksetene til en eksklusiv kinosal hvor det er mulig å strømme sine favorittserier. Med tiden blir det også mulig å bruke Curved Display foran til YouTube-strømming når bilen står stille, kan BMW fortelle.

Den mest lydhøre nyheten er lydanlegget, hvor Bowers & Wilkins Surround Sound System kan skilte med 4D-teknikk, 18 høyttalere og 655 watt effekt. Også BMW i7 har sin egen lydhøre nyhet, for her er det elektriske lydbildet komponert av Hans Zimmer, kjent for å ha produsert musikken til en rekke kjente filmer.

Men for nordmenn er nok det aller mest spennende, foruten prisen, hva drivverket til i7 kan by på. La oss ta krafttallene først.

Den første utgaven som blir tilgjengelig er i7 xDrive60, som er utstyrt med en elektrisk motor på forakslen på 190 kW/258 hk og en elektrisk motor på bakakselen på 230 kW/313 hk. Den totale systemeffekten lander på 400 kW/544 hk, og dreiemomentet lyder på 745 Nm.

Dette gjør elbilen i stand til å sprinte fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder, mens toppfarten er på 240 km/t.

Batteriet har en nettokapasitet på 101,7 kW, mens forbruket er oppgitt fra 18,4 kWh til 19,6 kWh, avhengig av spesifikasjoner og utstyr. Det gir i7 xDrive60 en rekkevidde på 590-625 kilometer.

DC-ladingen har en toppfart på 195 kW, noe som betyr at 10-80 prosent lading gjøres på 34 minutter. AC-ladingen er på 11 kW, og her opplyser BMW ladetiden fra 10 til 100 prosent på 9,5 timer.

Det er også en storesøster på vei, som er forventet til neste år. BMW i7 M70 xDrive får over 600 hk og mer enn 1.000 Nm, og skal klare sprinten på under 4 sekunder. Det er i så fall meget imponerende av en diger bil på nærmere 5,4 meter.

BMW har også på gang en ladehybrid kalt M760e xDrive med 571 hk og 800 Nm og en elektrisk rekkevidde opptil 84 kilometer. Samme år lanseres også en pansret versjon av helt nye BMW 7-serie.

Den første i rekken, BMW i7 xDrive60, skal lanseres i november, og det feirer BMW Norge med å åpne for bestillinger i dag.

– Slik verden ser ut nå, må vi ta høyde for at leveringer vil skje i 2023. Innen den tid må vi forberede oss på at det innføres merverdiavgift på elbiler, slik politikerne opprinnelig varslet om i fjor. Når revidert statsbudsjett legges frem i mai, forventer vi at regjeringen gir tydelige signaler på hva norsk bilbransje og norske elbilkunder skal forholde seg til i tiden framover, sier Tegneby.

Men i og med at BMW Norge har åpnet for bestillinger, har de bestemt seg for en pris. Den første versjonen av i7 starter på 1.169.000 kroner, men dette er altså uten moms som elbilene foreløpig slipper unna.

– Startprisen på BMW i7 M70 xDrive estimeres til 1.399.000 eks. mva. Man må derfor forvente en annen pris når vi åpner for bestilling av den modellen senere, understreker Tegneby.

Her er bilder av den nye BMW 7-serie, som altså inkluderer elbilen BMW i7:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter