Presset Renault stanser produksjonen i Russland

Den franske bilprodusenten har endelig suspendert sine industrielle aktiviteter i Russland.


Mens de fleste store bilprodusenter for lengst har stanset aktiviteten i Russland, har ikke Renault gått til dette skrittet. Faktisk det motsatte.

For noen dager kom de med en kryptisk melding om at de ville gjenoppta produksjonen i Russland for en periode på tre dager.

Men da fikk de også verdens mest populære president på nakken.

‒ Renault, Auchan, Leroy Merlin og andre er sponsorer for Russlands krigsmaskin, tordnet Volodymyr Zelensky, Ukrainas president, i en samtale med det franske parlamentet.

Bakgrunnen for Renaults langt mer forsiktige tilnærming til å kutte de russiske båndene er at de eier to tredjedeler av AvtoVAZ, en stor russisk bilprodusent som står bak den kjente Lada-modellen.

Om vi ser på Renault-gruppens regnskapstall for 2021, viser disse at inntektene til AutoVAZ økte med over 10 prosent til rundt 27 milliarder kroner. Lada-merket hadde i fjor en markedsandel i Russland på nesten 21 prosent, så hver femte nybil i det store landet var en Lada.

Russlands mest solgte bil i 2021 var Lada Vesta som solgte i over 110.000 eksemplarer, tett fulgt av Lada Granta. Først på 3. plass kom et annet merke, Kia med sin Rio-modell.

Gjennom sin russiske satsting har Renault også bygd seg opp store verdier i landet, og de stipulerer selv disse til å være på hele 21 milliarder kroner.

Krigen har altså gitt Renault-gruppen et stort dilemma.

Men etter å ha fått Zelensky på nakken, har Renault endelig tatt en avgjørelse.

De melder at gruppens aktiviteter knyttet til produksjonsanlegget i Moskva er suspendert, og skal nå vurdere hva de gjør med eierandelen i AutoVAZ.

Renault sier at de gjør dette av hensyn til den nåværende situasjonen, men understreker at de også må opptre ansvarlig overfor sine 45.000 ansatte de har i Russland.

Gruppens melding om at de skulle gjenoppta produksjonen for noen dager siden var spesielt underlig ettersom den franske stat er den største aksjonæren i Renault.

Og en av statslederne Zelensky snakker oftest med på telefon, er nettopp den franske presidenten. Den ukrainske presidenten har sagt at Emmanuel Macron er en av de han har best og mest kontakt med under krigen.

Nå følger altså Renault-gruppen eksemplet til de fleste andre bilprodusentene, inkludert de to aller største, Volkswagen-gruppen og Toyota, og stanser produksjonen i Russland.

Les også:

Les mer om:

Nyheter