Her er åtte spennende elbiler som finner vei til den svenske elbilmessen senere denne uka. (Foto: eCarExpo)
Premieredryss på svensk elbilmesse
Snart vil Sverige gå forbi Norge i antall solgte nye elbiler, og hvor mye fokus disse nå har viser eCarExpo-messen i Stockholm. Der er det duket for 10 elbil-premierer.
Totalt ble det registrert 174.000 nye biler her i Norge i fjor, og av disse var det 138.000 elbiler. Over hos våre svenske naboer ble det førstegangsregistrert hele 288.000 biler i 2022, hvorav 95.000 var elbiler.
Allerede i år kan Sverige passere Norge i antall nye elbiler, iallfall om trenden holder seg over grensa. For det var nesten en dobling av salget av elbiler målt mot 2021, hvor det ble registrert 57.000 nye elbiler.
-->
Hvor lenge Norge får være elbilkongen i nord kommer også an på to svenske bilmerker, Polestar og ikke minst Volvo. Begge to satser nå hardt på elbiler, og når disse kommer med Polestar 3 og Volvo EX90 vil disse elbilene helt sikkert grabbe til seg store andeler av det blågule nybilsalget.
Men det er langt flere enn disse to bilene som er på vei til Sverige, noe den store bilmessen eCarExpo som starter senere denne uka viser.
Messen er hyperinteressant for de som følger med på bilutviklingen, for det er en rekke konsepter som finner veien til Stockholm og den store Friends Arena.
Hyundai N Vision 74, inspirert av Hyundais Pony Coupé-konsept fra 1974, Volkswagen ID. Life, en helelektrisk småbil, Audi grandsphere, et voldsomt framtidskonsept, en firedørs Ora coupé, Skoda Vision 7S, en 7-seters SUV, Mini Concept Aceman, en sniktitt på Minis nye designsprå og Polestar Precept, denne sportslige forløperen til Polestar 5.
Alle disse er altså alle unike konsepter, men eCarExpo kan by på mer enn bare slike elbiler. De har nemlig lokket en masse nye serieproduserte elbiler til messen, og totalt er det 10 premiere inkludert en som mest sannsynlig aldri blir solgt i Sverige, den gedigne Ford F-150 Lightning. Her er 8 av bilene samlet til et familiefoto:
Alle bilene som vises fram i Stockholm er spennende også for norske forbrukere, og spenner seg fra små elbiler til større biler som mange venter på her hjemme ‒ som for eksempel Fisker Ocean, Smart #1 og ikke minst selveste Audi Q8 e-tron ‒ den neste generasjon av bestselgeren Audi e-tron.
Totalt melder eCarExpo selv om 17 Sverige-premiere og konseptbiler, samt en aldri så liten verdenspremiere. Den er fortsatt hemmelig, men merket som har den bilen er Xpeng som her hjemme skal vise fram en ansiktsløftet P7 på fredag.
Xpeng er også på plass i Norge med G3i og snart også P5 og G9, så det kinesiske merket er virkelig på hugget her hjemme for tiden.
Men dette skulle altså handle om Sverige, så la oss ta turen over grensa.
Her er Sverige-premierene under elbilutstillingen i Friends Arena, og beskrivelsen messen selv har rundt de forskjellige helelektriske premierebilene.
Ford F-150 Lightning
Den eldrevne versjonen av USA’s mest solgte bil er på plass i Sverige. Den mektige pickupen har 3,5 tonn slepevekt, 51,5 mil rekkevidde med ett batteri på 131 kWh og enorm plass.
Dessuten åpner den for å lade verktøy fra bilens batteri.
Fisker Ocean
Både premiere for bilen og merket i Sverige. Gründeren er dansk. Selskapet er amerikansk. Bilen bygges i Østerrike.
Gründeren Henrik Fisker (som selv er på plass 3. februar) har som mål å bygge verdens mest holdbare bil. Det til en lav pris.
Polestar 2
En kraftig oppdaert versjon av den svenskutviklede elbilen får premiere på eCarExpo. Det bli første messen i verden der den vises.
En helt ny front, bakhjulsdrift på single-motor-versjonene og både batterier og motorer fra en helt ny generasjon.
Audi Q8 e-tron
Arvtakeren til storselgeren e-tron får nå et nytt navn. Oppdatert design, aerodynamikk og ladefart loves.
Akkurat som før blir den mulig å få som både SUV og Sportback.
Smart #1
Comeback for bilmerket som fylte opp Europas storbyer med kompakte biler.
Nå med en kompakt SUV som lover reel innvendig plass med premiumkjensel.
I tillegg stiller man ut ytelsesversjonen Smart #1 Brabus med over 400 hestekrefter!
Aiways U6
En sportslig SUV-coupé fra kinesiske Aiways med merkets nye drivlinje og med varmepumpe som både kjøler motoren og gir varme til kupeen.
Ora 300 pro
Kinesiske Ora har som idé att bygge biler som skiller seg ut fra mengden, ikke minst gjelder det interiøret som designes for å gi en høy trivselsfaktor.
Deres kompakte Ora 300 og Ora 400+ har samme design, men ulik størrelse på batteriet.
Jeep Avenger
Jeeps første elbil vakte stor oppmerksomhet da den nylig vant den europeiske utgaven av Årets bil.
Som det hør og bør er det en SUV, men med mye karakter som gjør merke legendarisk.
Alfa Romeo Tonale
Den første ladbare bilen fra det italienske merket, og dette er en firehjulsdrevet ladehybrid på 280 hk.
På toppen av dette har altså Xpeng to premierer, men disse er hemmelig til dørene åpner.
Les også: