Som Audi har sin RS, BMW sin M og Mercedes sin AMG har Hyundai bokstaven N som skal vise at dette er litt mer potente utgaver. Den første, i30 N, kom i 2016.
Siden har Hyundai som kjent satset tungt på elbiler, og banet da også vei for helelektriske biler til de store massene gjennom Kona-utgaven.
For å spisse kjøreegenskapene har N-gjengen gitt bilen en fullstendig redesignet fjæringsgeometri, et nytt virtuelt N e-Shift-system som skal minimerer ytelsestap og jekket opp lyden. For en utfordring med å lage sportslige elbiler er jo at de ikke lager lyd, en viktig del av det totale bildet, så her har Hyundai N finjustert den, ja, falske lyden.
Og selvsagt jekket opp kreftene et hakk.
– Med Ioniq 6 N har Hyundai N som mål å heve tilbudet sitt, og lokke sjåfører med elektriske drivlinjer som tilbyr høyytelsesentusiaster en spennende ny måte for å elektrifisere lidenskapen deres både på veien og banen, sier José Muñoz, president og administrerende direktør i Hyundai Motor Company.
Hyundai N har også fornyet batteristyringssystem, kalt N Battery, for optimal temperaturstyring, og med et finjustert chassis, understell, dempere og fjæring så bør en Ioniq 6 N håndtere alle utfordringer som kastes mot den.
Som på en racerbane, og da må bilen også ha godt grep. For å gi den mer marktrykk har den blant annet fått en bakvinge med «swan neck» og utvidede skjermer, begge deler gjør også designet litt røffere. Der bidrar også lakkfargen.
Bilen kommer nemlig i en ny farge kalt Performance Blue Pearl, og denne skal gi en perlefinish til Hyundai Ns signaturfarge Performance Blue.
I tillegg til e-Shift kan Ioniq 6 N by på en rekke N-spesifikke løsninger, inkludert N Launch Control, N Drift Optimizer, N Grin Boost som varer i 10 sekunder, N Torque Distribution og N Ambient Shift Light som styrer det innvendige lyset. Det siste er litt kult, for «omgivelsesgløden» forvandler cockpiten til en arena der hvert girskift ikke bare føles, men sees, noe som forbedrer førerens innlevelse ytterligere, forklarer merket.
Det er også en N Track Manager, litt som disse ingeniørene som melder stressede F1-førere under løpene, og denne åpner for å skreddersy og analysere ytelsen på banen. Ja, her blir det også som å kjøre biler i dataspill, for det er også mulig å få en «ghost car»-visning som bør inspirere «gentlemansførerne».
Vi må selvsagt ikke glemme en annen kul løsning kalt N Drift Optimizer, for denne lar seg stille inn bilen slik at du kan slenge den rundt som selveste Fredric Aasbø, nordmannen som er verdens kanskje aller råeste drifter.
Hyundai Ioniq 6 N følger i hjulsporene til Ioniq 5 N som var klar i 2023, og den nye får passende nok sin dynamiske debut under helgens Goodwood Festival of Speed. Der skal den sikkert både ta svingene i heseblesende hastigheter og kanskje slenge litt med rompa.
Dette er nøkkeltallene til den kommende Hyundai Ioniq 6 N:
Les også:
- God rekkevidde, rask lading, rimelig startpris og mye kraft? Hils på to nye MG-modeller
- Prestisjefylt motorsykkeltreff i Lillehammer
- BMWs berømte 3-serie runder 50 år