For bare noen år siden hadde de fleste glemt av MG, dette britiske merket som faktisk markerte 100 år siden den første bilen så sent som i fjor. De har nemlig hoppet fra eier til eier, og slitt voldsomt rent økonomisk.
Men i 2009 kom endelig stabiliteten på eiersiden, for da kjøpte statseide SAIC opp Nanjing-gruppen som eide MG. Og med inntoget av elbiler fikk MG plutselig store ambisjoner.
I dag har MG, mye takket være rimelige elbiler, blitt et merke som markerer seg rundt om i Europa, og bare her hjemme ruller det nå rundt seks forskjellige modeller – MG ZS, MG 4, MG 5, MG S5, Marvel R og den sportslige Cyberster. Og det skal bli mer.
For MG har på gang en ny serie kalt IM, i seg selv et nytt merke fra SAIC som blant annet samarbeider med selveste Audi. Nå tar IM steget over til det britiske merket, og de to bokstavene viser hva ambisjonene er. IM står for nemlig for Intelligent Mobility, så MG IM skal bli ganske så smarte elbiler.
MG har dog en annen forklaring på de to bokstavene, dog i samme bane som det opprinnelige merket: Intelligence in Motion.

Uansett, mer eksakt så viser MG to IM-modeller under helgens Goodwood Festival of Speed, og dette er IM5 og IM6. Den første som du ser på bildet over er en coupélignende sedan og den siste en SUV. Begge skal bane vei for MGs store visjon: Elektrisk mobilitet som engasjerer, begeistrer og leverer.
– MG har gjort det tilgjengelig og spennende å eie elbil, med MG Cyberster kabriolet som baner vei for merket. Men nå ønsker vi å levere teknologisk lederskap og innovasjon med MG IM, og engasjere kunder som håper på framtiden, i dag, sier David Allison, produkt- og planleggingssjef for MG.
– Dette betyr at MG IM5 Long Range kan kjøre opptil 700 kilometer på én lading med 100 kWh batterialternativet montert på en ny 800V-arkitektur som kan levere 10 til 80 prosent lading på bare 17 minutter. Spennende ytelse og dynamisk håndtering, som MG alltid vil ha en lidenskap for, kommer med et digitalt chassis og virkelig kraftig akselerasjon fra de kraftige elektriske Hurricane-motorene, med 0-100 km/t oppnådd på bare 3,2 sekunder for MG IM5 og 3,5 sekunder for MG IM6.
Så ja, hva i all verden er det MG har på gang her?
Og det beste av alt dette, foruten spesifikasjonene og prisene? Norge er et av tre land hvor IM-eventyret starter, og de to andre er ikke overraskende Storbritannia og litt mer overraskende Sveits.
Planen er at de første bilene kommer til MG-forhandlerne i oktober/november, og siden vi har hintet så mye rundt prisene. Dette koster de to første i den nye IM-serien:
- MG IM5: Fra 399.900 kroner
- MG IM6: Fra 489.900 kroner
Dette er helt klart veldig konkurransedyktige priser, og spesielt om IM-bilene leverer det produktsjefen hevder. For dette matcher det meste som allerede er her av elbiler.
IM5 er en bil som strekker seg 4,93 meter av gårde, så denne er på lengde med premium sedaner, som ja, en Audi A6. Her er akselavstanden på ganske så lange 2,95 meter, noe som bær bety god innvendig plass. IM5 er også aerodynamisk så det holder, luftmotstandskoeffisient er på kun 0,226.
IM6 er en større SUV som blant annet kan lokke med et ganske svært bagasjerom på 665 liter, og om det ikke holder er det også en frunk på 32 liter foran. Denne har en luftmotstandskoeffisient på kun 0,24.
Slik ser SUV-søsteren ut:
Noen høydepunkter for de to IM-bilene:
- Opptil 655 kilometer rekkevidde (WLTP) for IM5 Long Range med 100 kWh-batteri
- 800V-arkitektur for lynrask lading
- 26,3-tommers Full HD heldekkende infotainment- og førerskjerm
- Firehjulsstyring med en svingradius på kun 9,98 m (IM5)
- One Touch iAD Park Assist for enkel parkering i fire ulike situasjoner
- Over 700 hk og 802 Nm dreiemoment på dual-motor-versjonene
- 0–100 km/t på 3,2 sekunder (IM5) og 3,5 sekunder (IM6)
Ved lansering vil seks ulike varianter tilbys:
- MG IM5 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 75 kWh batteri
- MG IM5 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 100 kWh batteri
- MG IM5 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), med luftfjæring og 21-tommers sportsfelger, 100 kWh Batteri
Interiør:
MG sier at både IM5 og IM6 leveres med et førsteklasses interiør med materialvalg og utstyr som konkurrerer med mange premiumalternativer:
- Oppvarmet ratt og oppvarmede/ventilerte forseter
- 12-veis justerbart førersete med minne / 6-veis justerbart passasjersete
- Massasjefunksjon (IM6), ventilasjon og varme i setene
- 11 kW ombordlader
- 26,3-tommers infotainment + 10,5-tommers sentralskjerm
- Trådløs Apple CarPlay/Android Auto
- Premium høyttalersystem med hele 20 høyttalere, inkludert 4 «Sky Speakers»
- 50W trådløs lader
- Panoramatak og dobbeltlaminert glass for optimal støydemping
Førerassistenter og sikkerhetssystemer for både IM5 og IM6:
- Over 80 prosent høyfast og ultra-høyfast stål i karosseriet
- 7 kollisjonsputer
- Continental bremsesystem som stopper fra 100 km/t på kun 33,8 meter
- Hydroplaning Stability Control som reduserer risiko for skrens med nesten 80 prosent
- Nødusystem for unngåelse og velteforebygging som reduserer velterisiko med 33 prosent, dobbelt så effektivt som tradisjonelle stabilitetssystemer
- Regn-natt modus som oppdager farer i dårlig sikt
Ytelse, rekkevidde og lading:
- Opptil 751 hk (553 kW) og 802 Nm
- 0–100 km/t på 3,2 sekunder (IM5)
- 100 kWh batteri med 800V plattform, lader 10-80 prosent på ca. 17 minutter
- Rekkevidde opptil 655 km (WLTP) (IM5)
- Avansert digitalt chassis med dobbelt bærearmsoppheng foran og multilink bak
Så ja, dette lover svært bra, så får vi se hva IM5 og IM6 faktisk lander på av rekkevidde når bilen har gått gjennom den endelige WLTP-testen. For som den observante leseren har fått med seg kastes det nå rundt litt forskjellige tall. Det bør dog skje ganske raskt, for MG har åpenbart litt dårlig tid rundt IM-serien.
Og de fleste skjønner vel hvorfor de vil få de to nye elbilene ut på veien raskeste mulig, for dette er helt klart noen nye potensielle elektriske favoritter.
Les også: