For bare noen år siden hadde de fleste glemt av MG, dette britiske merket som faktisk markerte 100 år siden den første bilen så sent som i fjor. De har nemlig hoppet fra eier til eier, og slitt voldsomt rent økonomisk.
Men i 2009 kom endelig stabiliteten på eiersiden, for da kjøpte statseide SAIC opp Nanjing-gruppen som eide MG. Og med inntoget av elbiler fikk MG plutselig store ambisjoner.
Uansett, mer eksakt så viser MG to IM-modeller under helgens Goodwood Festival of Speed, og dette er IM5 og IM6. Den første som du ser på bildet over er en coupélignende sedan og den siste en SUV. Begge skal bane vei for MGs store visjon: Elektrisk mobilitet som engasjerer, begeistrer og leverer.
– MG har gjort det tilgjengelig og spennende å eie elbil, med MG Cyberster kabriolet som baner vei for merket. Men nå ønsker vi å levere teknologisk lederskap og innovasjon med MG IM, og engasjere kunder som håper på framtiden, i dag, sier David Allison, produkt- og planleggingssjef for MG.
– Dette betyr at MG IM5 Long Range kan kjøre opptil 700 kilometer på én lading med 100 kWh batterialternativet montert på en ny 800V-arkitektur som kan levere 10 til 80 prosent lading på bare 17 minutter. Spennende ytelse og dynamisk håndtering, som MG alltid vil ha en lidenskap for, kommer med et digitalt chassis og virkelig kraftig akselerasjon fra de kraftige elektriske Hurricane-motorene, med 0-100 km/t oppnådd på bare 3,2 sekunder for MG IM5 og 3,5 sekunder for MG IM6.
- MG IM5: Fra 399.900 kroner
- MG IM6: Fra 489.900 kroner
Noen høydepunkter for de to IM-bilene:
- Opptil 655 kilometer rekkevidde (WLTP) for IM5 Long Range med 100 kWh-batteri
- 800V-arkitektur for lynrask lading
- 26,3-tommers Full HD heldekkende infotainment- og førerskjerm
- Firehjulsstyring med en svingradius på kun 9,98 m (IM5)
- One Touch iAD Park Assist for enkel parkering i fire ulike situasjoner
- Over 700 hk og 802 Nm dreiemoment på dual-motor-versjonene
- 0–100 km/t på 3,2 sekunder (IM5) og 3,5 sekunder (IM6)
- MG IM5 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 75 kWh batteri
- MG IM5 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 100 kWh batteri
- MG IM5 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – enkel motor, bakhjulsdrift (RWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), 100 kWh batteri
- MG IM6 – dobbel motor, firehjulsdrift (AWD), med luftfjæring og 21-tommers sportsfelger, 100 kWh Batteri
- Oppvarmet ratt og oppvarmede/ventilerte forseter
- 12-veis justerbart førersete med minne / 6-veis justerbart passasjersete
- Massasjefunksjon (IM6), ventilasjon og varme i setene
- 11 kW ombordlader
- 26,3-tommers infotainment + 10,5-tommers sentralskjerm
- Trådløs Apple CarPlay/Android Auto
- Premium høyttalersystem med hele 20 høyttalere, inkludert 4 «Sky Speakers»
- 50W trådløs lader
- Panoramatak og dobbeltlaminert glass for optimal støydemping
- Over 80 prosent høyfast og ultra-høyfast stål i karosseriet
- 7 kollisjonsputer
- Continental bremsesystem som stopper fra 100 km/t på kun 33,8 meter
- Hydroplaning Stability Control som reduserer risiko for skrens med nesten 80 prosent
- Nødusystem for unngåelse og velteforebygging som reduserer velterisiko med 33 prosent, dobbelt så effektivt som tradisjonelle stabilitetssystemer
- Regn-natt modus som oppdager farer i dårlig sikt
- Opptil 751 hk (553 kW) og 802 Nm
- 0–100 km/t på 3,2 sekunder (IM5)
- 100 kWh batteri med 800V plattform, lader 10-80 prosent på ca. 17 minutter
- Rekkevidde opptil 655 km (WLTP) (IM5)
- Avansert digitalt chassis med dobbelt bærearmsoppheng foran og multilink bak
Les også:
- Prestisjefylt motorsykkeltreff i Lillehammer
- BMWs berømte 3-serie runder 50 år
- Ny Ferrari erstatter Roma-modellen